Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grevens_tid

Grevens tid, uttryck med sannolikt ursprung i att folket i Per Brahe den yngres närhet ansåg att det var gott att leva under dennes beskydd och tid. Uttrycket åsyftar åtminstone i Finland, direkt på greve Per Brahe... på finska heter uttrycket "kreivin aikaan" och även om inte alla finländare direkt kommer att tänka på Per Brahe d.y., så vet man att om det sker "i grevens tid" eller "i sista stund", så slutar det lyckligt. Finländarna minns grevens tid som något positivt.

"I grevens tid" kan i betydelsen "i sista stund" också härledas till den gamla sedvänjan att man kom senare till en begivenhet, ju finare man var - och sist kom greven (utom när kungafamiljen var inlandad). Jfr "Fint folk kommer sent".

Den svenske wiki-artikkelen var mer utfyllende enn den norske.

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter seks hektiske måneder på skolen har nå alle fått sine karakterer igjen, og vet at nå er det tida for VIGO og søking av skole, det er helt klart at man ønsker å komme innpå en skole der man får gjøre det man har lyst til, men enkelte med et litt dårlig snitt og kanskje en litt ille oppførselskarakter mister favoritt linja og ender opp på allmenn eller byggfag for å vise noen eksempler. Jeg selv har slengt inn en søknad på å komme inn på andre klasse media her på Akademiet etter at jeg er så fornøyd med skolen, elevene og miljøet her, det er verdt de pengene jeg punger ut i måneden for å gå her.

Jeg anbefaler deg som tiende klassing som leser denne lille lederen og seriøst vurdere denne skolen, ettersom skolen her har resurser, miljø og lærere som offentlig skole bare kan drømme om med det lille budsjettet de har å rutte med i året. Jeg lover deg, du vil ikke bli skuffet! Etter drøye seks måneder her, er jeg så fornøyd at jeg vil synes det vil bli en skam å spotte og snakke dritt om denne skolen. Jeg fikk høre at skolen hadde elendige lærere før jeg startet her av enkelte som sa de visste hva skolen gikk ut på. Ikke hør på ”bullshit” av elever som ikke trivdes på skolen her, de tar feil, dette vil du finne ut av vis du er en av de vi ser her til høsten.

Da håper jeg at vi ser noen vennlige ansikter her til høsten, og at dere søker Akademiet.

Kritikk på lederen min?

Endret av Sameboe
Lenke til kommentar
Da skolen har innstalert haugevis med programvare og satt opp fult av kodete sperringer, vil det da funke? Og siden det ikke fysisk er noen konto på pcen. Bare i nettverket?
Da må du vel til med annet snacks alt ettersom hvilken programvare det er snakk om og hvilken type sperringer det er snakk om. Hvis det er mer plass på harddisken ville jeg bare kjørt en dual-boot, eventuelt bootet fra en ekstern hdd/minnepenn.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...