Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Han kommer nok krypende tilbake til brors varme og lune armkrok når stormene rager som verst tenker jeg ;P

edit: Regner med at missens største ønske ble forandret fra "fred på jord" til å få armer og ben, temmelig så kjapt der :p

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b
Trebein?

Nå vet jeg ikke om bevegeligheten hennes i bena, men kan se for meg en flau stillhet brer seg over rommet dersom hun hopper på tømmerstokker bortover.

I rød badedrakt :dribble:

Lenke til kommentar
Ikke for å virke rasistisk her, men jeg har ikke bare gode erfaringer med utenomlendinger innenfor helsevesenet. Snarere tvert i mot. Dansker går bra. Bortsett fra at de snakker rart. Polakker og afrikanikere er de verste legene jeg har vært borti. Feildiagnoser, språkproblemer, feil medisiner osv. osv.
Her er jeg helt enig. Jeg har også dårlige erfaringer med leger av en annen etnisitet som snakker dårlig norsk, spesielt arabere. Språket er en ting, og selv om dialog gjerne er litt gebrokkent fra legens side og man må snakke litt tydelig så går det som oftest greit, men problemet er at mange av dem ikke oppfatter de subtile signalene man gjerne sender ut i tillegg til språket noe som gjør at man som pasient ikke blir like trygg og komfortabel på legen som man gjerne blir med noen som viser tydelig at de har full forståelse for det man kommer med. Så lenge språket er perfekt og legen utviser holdninger og en forståelse for pasienten som gjør at man føler seg trygg på legen går det helt fint, men dessverre er det ihvertfall etter min erfaring sjeldent at man ser det blant de allmennpraktiserende i det offentlige helsevesenet som er av ikke-norsk etnisitet. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Ikke for å virke rasistisk her, men jeg har ikke bare gode erfaringer med utenomlendinger innenfor helsevesenet. Snarere tvert i mot. Dansker går bra. Bortsett fra at de snakker rart. Polakker og afrikanikere er de verste legene jeg har vært borti. Feildiagnoser, språkproblemer, feil medisiner osv. osv.
Her er jeg helt enig. Jeg har også dårlige erfaringer med leger av en annen etnisitet som snakker dårlig norsk, spesielt arabere. Språket er en ting, og selv om dialog gjerne er litt gebrokkent fra legens side og man må snakke litt tydelig så går det som oftest greit, men problemet er at mange av dem ikke oppfatter de subtile signalene man gjerne sender ut i tillegg til språket noe som gjør at man som pasient ikke blir like trygg og komfortabel på legen som man gjerne blir med noen som viser tydelig at de har full forståelse for det man kommer med. Så lenge språket er perfekt og legen utviser holdninger og en forståelse for pasienten som gjør at man føler seg trygg på legen går det helt fint, men dessverre er det ihvertfall etter min erfaring sjeldent at man ser det blant de allmennpraktiserende i det offentlige helsevesenet som er av ikke-norsk etnisitet.

En gang jeg måtte på legevakten endte jeg opp hos en slik en. Både navn og utseende tydet på at han hadde ikke-norsk etnisitet. Utrolig nok så pratet han bra norsk, og var ellers grei og rolig. Språket er største problem, går det bra går alt bra.

Forøvrig kan legevakten her være kjipe greier, ender man opp i grong så er det først 4 mil opp dit, 4mil tilbake, og 2 mil til sykehuset i byen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg slet et leddbånd i ankelen for 5-6 år siden. Gikk til fastlegen som var helnorsk som faen, men av den late typen som kun måler blodtrykket på gamlinger, men samtidig er den best betalte personen på hele øya. Han ba meg gå med støttebandasje i 5 uker også kunne jeg fortsette med fotball, men fikk ingen krykker. Fremdeles i dag sliter jeg med ankelen og har skikkelig vondt enkelte dager. Så jeg tror egentilg det er samme mørja med de fleste leger.

Lenke til kommentar
Jeg slet et leddbånd i ankelen for 5-6 år siden. Gikk til fastlegen som var helnorsk som faen, men av den late typen som kun måler blodtrykket på gamlinger, men samtidig er den best betalte personen på hele øya. Han ba meg gå med støttebandasje i 5 uker også kunne jeg fortsette med fotball, men fikk ingen krykker. Fremdeles i dag sliter jeg med ankelen og har skikkelig vondt enkelte dager. Så jeg tror egentilg det er samme mørja med de fleste leger.

Ironisk nok så sier gymlærere at man må komme tilbake i trening så fort som mulig etter en skade. At leger tar direkte feil når de setter deg i gips.

Lenke til kommentar
Her er jeg helt enig. Jeg har også dårlige erfaringer med leger av en annen etnisitet som snakker dårlig norsk, spesielt arabere. Språket er en ting, og selv om dialog gjerne er litt gebrokkent fra legens side og man må snakke litt tydelig så går det som oftest greit, men problemet er at mange av dem ikke oppfatter de subtile signalene man gjerne sender ut i tillegg til språket noe som gjør at man som pasient ikke blir like trygg og komfortabel på legen som man gjerne blir med noen som viser tydelig at de har full forståelse for det man kommer med. Så lenge språket er perfekt og legen utviser holdninger og en forståelse for pasienten som gjør at man føler seg trygg på legen går det helt fint, men dessverre er det ihvertfall etter min erfaring sjeldent at man ser det blant de allmennpraktiserende i det offentlige helsevesenet som er av ikke-norsk etnisitet.

Jeg ble syk da jeg var på Gran Canaria og gikk til spansk lege. Ble litt skeptisk, noe som er litt rart, siden jeg er så absolutt ikke rasistisk, men en lege som skal få meg frisk av en annen etnisitet er bare litt merkelig. Men jeg gjorde det, tok sprøyter faktisk, og vi hadde en tolk (for legen kunne ikke engelsk) og det gikk greit. Han var hyggelig og sånn, men jeg ble ikke bedre av det. Endte med at jeg gikk til en norsk lege der nede. Så ble det fikset.

Lenke til kommentar

Min gamle knark som jeg har hatt hele livet (og som hadde den kanskje beste plasseringen av dem alle, MIDT i sentrum) har nå godt av med pensjon. Derfor har jeg blitt tildelt en ny, en kvinne denne gang, som visstnok er fra nord Norge. Det skal bli spennende å se om hun er noe tess, hvis ikke har jeg bare en abdullah som alternativ med mindre jeg ønsker å reise langt og lengre enn langt. Det er jo også en viss kontinuitet i fastlegelistene over hvem som er helt fulle og hvem som har hundrevis av ledige.. Det er jo også litt trist å se ens egen fastlege gjennom et helt liv gå, han var en herlig mann og folk sloss for å komme inn på hans liste som var smikkfull i årtier. Han ble nesten som familie å regnet av hans pasienter, og man forlot alltid kontoret med et smil om munnen. Ja det hang til og med et maleri fra da jeg var barn på veggen i det lille værelset til kontordamen. Akk ja. Hvis noen var så heldige å ha ham vet de nok godt hvem jeg snakker om også..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...