Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b
Han har hatt to måneder på å øve seg, da. Når såpeopera-skuespillere klarer å memorere et helt manuskript hver dag, må vel han klare å memorere en 10 minutters tale.

Copy that. Selv om man holder med fyren, så går det da ikke an å ta helt av fordi.

Personlig tror jeg at Obama er en vesentlig bedre leder enn det McCain hadde blitt. Men Obama er så absolutt en konservativ fyr i likhet med Bush. Ikke tro at det blir gull og grønne skoger med èn gang, men et steg i riktig retning.

Han har i alle fall en jævlig til oppgave med tanke på finanskrise og krigen i Irak som Bush etterlot seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan vel ikke finanskrisen skyldes bare på Bush, da..det er dårlig finansplanlegging over det siste tiåret med en blind tro på at markedet aldri skulle gå ned. Bush er ikke finansmann tror jeg :p Presidenten godkjente jo ikke personlig alle disse subprime-lånene som ble kastet etter fattigfolk i over ett tiår. Det var det griske banksjefer som gjorde.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Er nettopris på en vare, med eller uten moms? :blush:

Med moms mener jeg å huske. Netto er prisen på en vare eller tjeneste etter at mva/moms og slikt er lagt på. Men jeg er ikke 100% sikker. :\

Motsatt. Netto er uten, brutto er med.

Nei.

Brutto=grunnpris, før evt. tillegg og fratrekk.

Netto=Det man faktisk betaler.

Eller tjener, for den saks skyld, man har f.eks bruttofortjeneste. Hvis man kjøper en vare for 100,- og selger den for 120,- har man 20% bruttofortjeneste. Men så må man trekke fra arbeid/lønninger, frakt, lagring osv osv, og da sitter man igjen med en nettofortjeneste.

Lenke til kommentar
Nei, brutto er grunnpris INKLUDERT alle gebyrer og tillegg, men før evt. fratrekk.

Med andre ord er en bruttopris inklusive mva, som var det Billy Bob lurte på.

Jaha. Om du er såpass skråsikker er det kanskje forskjell på bedrift>privatperson og bedrift>bedrift. Jeg selger/kjøper bare til/fra bedrifter, og da er brutto "strippet" pris, innkjøp+fortjeneste.

Lenke til kommentar
Jeg også håpte på Obama, men jeg heller synes ikke det er SÅ stort å pugge en tale...

I hvert fall ikke eden han avla. Han sugde jo :S

Som sagt, mye godmat for manusforfatterne til Letterman og Jon Stewart der :)

"And here's a few words from our new president"

*Obama snuble i eden sin et par ganger*

"Hmm I wonder, have we seen this before maybe?"

Lenke til kommentar
Jaha. Om du er såpass skråsikker er det kanskje forskjell på bedrift>privatperson og bedrift>bedrift. Jeg selger/kjøper bare til/fra bedrifter, og da er brutto "strippet" pris, innkjøp+fortjeneste.

Jaha, når jeg ringer en av våre leverandører og ber om pris, får jeg vanligvis til svar at den koster kr x - rabatt, altså kr y netto inn til deg.

Om brutto på Wikipedia (ja, jeg vet at man ikke skal stole 100% på den)

Ordbok.no sin definisjon av ordet brutto

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...