KvitKnekt Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Snorre er en ganske kjedelig juleperson... Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Snorre er en ganske kjedelig juleperson... Yes. Handelsstanden og kommersialismen har ødelagt all den julestemningen jeg hadde som barn. Å senere finne ut at julenissen er en karakter basert på den historiske kristne mannen Sankt Nikolaus (Santa Claus) hjalp heller ikke på. Ok, Sankt Nikolaus var en fin fyr (ga bort hele formuen sin til fattige, anonymt). Så helt gale er det vel ikke. Men at julenissen ikke er en fyr fra nordpolen, men en mann fra sentral-europa var ikke helt den store gleden. Også må man jo ikke komme bort fra at jul egentlig er en hedensk tradisjon. Kristmesse er regelrett blitt trykket ned på befolkningen, over gamle nordiske tradisjoner (kristmesse erstattet yule-feiringen). Dette har deriblant ført til at det henger lysende david-stjerner i en gate i Bergen sentrum, at folk maser om Jesus sin fødsel (som slett ikke var i desember), og at jeg har blitt forsøkt indoktrinert juleevangeliet på grunnskolen. Så beklager om jeg ikke akkurat er noen spennende juleperson, men det er fankern ikke min skyld. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Digger jula jeg. Greit med litt tid til å hygge seg med familie og venner. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Julen handler om alkohol, døde dyr og tilfeldig julebordsex. Julen handler også om at jeg vil ha et speilreflekskamera. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Digger jula jeg. Greit med litt tid til å hygge seg med familie og venner. Jeg også, blir i meget godt humør i en ellers så mørk tid. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Julen handler om alkohol, døde dyr og tilfeldig julebordsex. Julen handler også om at jeg vil ha et speilreflekskamera. Du kan få låne mitt? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Julen handler om alkohol, døde dyr og tilfeldig julebordsex. Julen handler også om at jeg vil ha et speilreflekskamera. Du kan få låne mitt? Alkohol, sex, mat eller kamera? Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 sex helt klart xD Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Yes. Handelsstanden og kommersialismen ... historiske kristne mannen ... hedensk tradisjon... Kristmesse ... trykket ned på befolkningen, over gamle nordiske tradisjoner ... folk maser Ja. Jul er ikke det som er skrevet ned i bøker. Eller det reklamene sier. Eller det coca cola vil ha det til. Det er du som er julen. Det er du som lager stemningen. Det er du som har det koselig og bruker en fin ferie på å besøke gamle kjente, familien, eller tilbringer litt ekstra kvalitetstid med din kjære nå i mørketiden. Det er en tid for å slappe av, samles, prate, spise god mat og å gjøre folk glade ved å være snill, omtenksom, gavmild og utspekulert. Jul er familietradisjoner som bare din familie har. Jul er å gå tilbake til barndommen og å være litt barnslig i noen dager. Stresser du i julen har du mistet helt poenget. Om det da ikke er det du faktisk gleder deg til. Endret 2. desember 2008 av WhiteKnight Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg tærer på lageret av nostalgi og barndomsminner, og det er det som gjør hele julen for min del. Og så vet jeg at som en deltaker i julefeiringen er jeg med på å skape de samme gode minnene for den yngste generasjonen i min familie noe som er med på å gi feiringen en ekstra dimensjon av mening. Men så må vi ikke glemme den gode maten, de gode samtalene og den varme innekosen som julefeiringen bringer med seg. Det er jo godstemning når man har trasket seg gjennom snøen fra bilen og frem til døren til vertsfamilien, og ringer på ikledd litt finere, men fortsatt komfortabel, bekledning og med noen bæreposer gaver i hver hånd. Så hører man ungene ålse rundt inne i varmen, kanskje bjeffer familiehunden og døren åpnes av et smilende familiemedlem. Man kjenner godlukten fra kjøkkenet, varmen fra peisen og det dempede gule innelyset og summingen fra resten av familien som allerede har funnet seg sine vandte plasser og er i godt i gang med praten, svuller ut døren. Man puster frostrøyk det lille øyeblikket mens man hilser pent før man blir bedt inn i varmen. Deretter følger det litt stutte øyeblikket når man entrer stuen, hilser og prøver å finne en plass som gjør at man kommer lengst mulig vekk fra tante X og nærmest mulig Onkel Y. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Damn, tydeligvis er julen når alle self-help gurus dukker opp og forklarer meningen med livet. ^^ Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Men så må vi ikke glemme den gode maten, de gode samtalene og den varme innekosen som julefeiringen bringer med seg. Åh, løsing av verdensproblemer er en fin ting med jula. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Julen handler om alkohol, døde dyr og tilfeldig julebordsex. Julen handler også om at jeg vil ha et speilreflekskamera. Du kan få låne mitt? Alkohol, sex, mat eller kamera? ? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg tror nok WheelMan insinuerte til den tilfeldige sexen. Lenke til kommentar
Nora90 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Var mange som lurte på hvordan jeg hadde det, også bare overså jeg dere :o Neida, spiste middag og kjøpte ny bærbar. Jeg har det fint jeg Begynner på tentamen til uka, det er ikke så fint da. Men utenom det har jeg det flott Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Endelig! Tilbake på hybelen, med tastaturet på fanget, en røyk i handa og en øl på bordet. Pørrfikt! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Øl på tirsdag? Lenke til kommentar
Rhythm Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Vg har bomma litt på hva torrents er http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=544772 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Studenter kan drikke hver dag. Det er bare sånn det er. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Studenter kan drikke hver dag. Det er bare sånn det er. Kan og oppfordres til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg