Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Det er en hobby-linje. Alt man driver med der, er ting som hovedsaklig blir skrevet ned som hobbyer.

Nei, det er ikke sant. Man kan bli journalist, grafiker, animatør, webdesigner og fotograf. Og man kan tjene fett på det. Det er en yrkeslinje på lik linje med byggfag etc. Dette vet jeg veldig godt fordi jeg går på media selv. Ikke er det lett å komme inn der heller. At du ikke mener de yrkene jeg nevnte ovenfor faktisk er yrker er jo en annen sak. Du har ikke sagt det, da, men du viser indirekte at det er dette du mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en hobby-linje. Alt man driver med der, er ting som hovedsaklig blir skrevet ned som hobbyer.

Nei, det er ikke sant. Man kan bli journalist, grafiker, animatør, webdesigner og fotograf. Og man kan tjene fett på det. Det er en yrkeslinje på lik linje med byggfag etc. Dette vet jeg veldig godt fordi jeg går på media selv. Ikke er det lett å komme inn der heller. At du ikke mener de yrkene jeg nevnte ovenfor faktisk er yrker er jo en annen sak. Du har ikke sagt det, da, men du viser indirekte at det er dette du mener.

Jeg er care på dere, har allerede nesten skaffet meg fast jobb innen dette, eller kveldsjobb da...Kameramann for Visjon Norge :p

Lenke til kommentar
Det kan man da som voksen også fargoth. Bare å dedikere et helt eget rom til det. Kjerringene har jo egne syrom med masse rot, så hvorfor skal ikke vi få ha et lite tech-rom?
Selvsagt, interessen bærer man jo som oftest med seg i det lange løp. Men tiden hvor man kan dedikere hele livet til hardware følger konjunkturene ellers i livet, og de færreste kan ta seg tid til å dedikere seg fult så mye som man gjorde da man bodde hjemme og hadde relativt få bekymringer. Derfor mener jeg man bør nyte de gyldne årene man har til rådighet mens man bor hjemme til å gjøre det man helst vil.
Lenke til kommentar
Tenkte visst helt feil fra starten av.. Oppgaven er: Legemiddelkontrollen ønsker å registrere bruken hos så mange pasienter at en er 99% sikker på å oppdage bivirkningen hvis den har sannsynligheten 0,05%. Hvor mange pasienter må de ta med i en slik registrering?

Åh, sannsynlighet og statistikk er ikke ekte matematikk :wee: .

Er ikke god på dette :) .

Kan hende jeg er helt på jordet her, men 1/(0,99*0,0005) = ?

Eller kanskje som du foreslo i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at man bestandig må pisse når man driter og ikke sånn at man må drite når man pisser?

Press på blæra.

Statistikk og sannsynlighet er ikke matematikk ;) .

Er så elendig på dette teoretiske tullet.

Gled deg til du møter noe som heter middelverdisetningen, en setning som sier seg selv, men som ikke kan brukes "før det er bevist". Samme med trekantulikheten..

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at man bestandig må pisse når man driter og ikke sånn at man må drite når man pisser?

Tenkt over det samme. Har noe med at det er bare én muskel som kontrollerer det å holde seg, så når man slipper den delen av muskelen som er størst (dritemuskelen) så blir den lille delen av musklen (pissemuskelen), som er litt mindre påvirket og klarer ikke å holde igjen. Men når du pisser så bruker du bare den lille muskelen, og den drar ikke med seg dritemuskelen.

Lenke til kommentar

Du har for lite erfaring, jeg har drete(hvordan i pokker bøyer man "driter"?) mange ganger uten å pisse jeg.

Statistikk og sannsynlighet er ikke matematikk ;) .

Er så elendig på dette teoretiske tullet.

Gled deg til du møter noe som heter middelverdisetningen, en setning som sier seg selv, men som ikke kan brukes "før det er bevist". Samme med trekantulikheten..

Mye sannsynlighet på universitet/høyskole?

Lenke til kommentar
Mye sannsynlighet på universitet/høyskole?

Hvis du tar MIT eller statistikk som fag. Eller, usikker på MIT, men det er matematiske fag, så skal ikke se bort ifra at du kommer borti det.

Om du tar FAM (fysikk-studie på UiO) så slipper du det. Du kommer derimot borti en del lineær algebra (åh fy fasan så teoretisk enn så lenge, og det er første semester, skal ha to til).

Lenke til kommentar
Jeg er nettopp ferdig med to år media, og har pauseår fordi jeg ble drittlei å gå noe med så tafatte mål.

Og nei, om man virkelig vil bli journalist går man allmenn og prøver så godt man kan å komme inn på høyskolen. Og dette vet jeg fordi jeg hadde en gang i tiden store drømmer om å bli journalist, og snakket med opptil flere redaktører om hvem de ansatte. Eller, hva kriteriene deres var.

Og for guds skyld, media er ikke en yrkeslinje på helt lik linje med for eksempel byggfag. Innen byggfag er det en stabil fremtid, og det er ikke akkurat en diger utfordring å finne seg en god og stabilt betalt jobb. Mens for eksempel byggfag har for få elever i forhold til jobbene, er det ALT for mange medialinjer i forhold til hvor mange jobber det er. Og jo, jeg mener faktisk at journalist, fotograf og slikt er skikkelige yrker, men faen ikke for mange.

Edit: Waaaait. VANSKELIG Å KOMME INN PÅ MEDIA? Don't make me laugh.

Endret av Nie
Lenke til kommentar
Hvis du tar MIT eller statistikk som fag. Eller, usikker på MIT, men det er matematiske fag, så skal ikke se bort ifra at du kommer borti det.

Om du tar FAM (fysikk-studie på UiO) så slipper du det. Du kommer derimot borti en del lineær algebra (åh fy fasan så teoretisk enn så lenge, og det er første semester, skal ha to til).

Så da slipper en sannsynligheten ved Ingeniørstudium Nanoteknologi? Godt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg søkte 3 år på media og kom aldri inn, så det er sikkert lett å komme inn ja :thumbup:

Hovedformålet for min del var faktisk for å bli kameramann da. Tenker alltid sånn på de som vi ikke får sett på tvn jeg. I alle fall i 71 grader nord.

Men tviler egentlig på at jeg har gått glipp av så mye. Når det gjelder å ta bilder, så tror jeg at jeg har lært minst like mye i løpet av de 4 månedene jeg har holdt på med fotografering, som jeg hadde dersom jeg hadde gått skole.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Kan hende jeg er helt på jordet her, men 1/(0,99*0,0005) = ?

Eller kanskje som du foreslo i begynnelsen.

Nei, man må gå mer avansert til verks her. Ett stikkord er vel "konfidensintervall" eller hva de nå kaller det i videregående matte.

Så da slipper en sannsynligheten ved Ingeniørstudium Nanoteknologi? Godt.

Det aner jeg ikke, men kan egentlig ikke se helt hvorfor du skulle ha avansert statistikk og sannsynlighet innenfor nanoteknologi.

I nanoteknologi er kvantemekanikk viktig. Og i kvantemekanikk er sannsynlighetsregning alfa og omega. Så, beklager.

Lenke til kommentar
Det aner jeg ikke, men kan egentlig ikke se helt hvorfor du skulle ha avansert statistikk og sannsynlighet innenfor nanoteknologi.

Ikke jeg heller, men min påståelige far sa at jeg uansett kom til å få sannsynlighet på universitetet.

Edit: fuck...

Endret av Ballus
Lenke til kommentar

Men jeg ser uansett ikke hvorfor sannsynlighetsfordeling er så skummelt. Normalfordeling (Gauss-fordeling) er jo fine greier det. Dukker opp overalt i naturens og menneskenes verden. Elegant og presis.

Krever litt jobbing for å skjønne det, men kan brukes til alt mulig rart.

Og skygger man unna kvantemekanikken fordi man er redd for sannsynlighetsregning går man glipp av mye moro, rett og slett.

:wee:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...