Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norsk time nå og måtte skrive noe med tittelen "En gang må være den første"

VURDER

”En gang må være den første”

Hvor mange ganger har du prøvd no for første gang? Du vet ikke det nei?! Du vil lære den del ting i livet og du har mest sannsynelig prøvd ut en god del ting allerede, ta sykling f. eks. å sykle er no alle barn vil lære seg, bli liksom den kule gutten med en svart og kul sykkel som imponerer alle mens du suser forbi dem i full fart. Ta meg f. eks jeg fikk min første sykkel når jeg var fire-fem år når jeg fikk min første ordentlige sykkel, den var rød og hvit med blåe støttehjul, klart man ikke følte seg så særlig kul med støttehjul, men hallo det er snakk om en sykkel som ingen andre har, bortsett fra tvillingbroren din da. Men uansett, jeg sykla vel seks til ni måneder på støttehjul før jeg hadde baller nok til å sykle uten støttehjul. Det var bestefaren min som lærte meg å sykle uten støttehjul, klart jeg falt og fikk noen skrubbsår den dagen. Selv om jeg falt og som de fleste femåringer gjør de slår seg nemlig å gråte så reiste jeg meg for å få til å sykle dette var et mål jeg skulle klare. Det tok vel rundt en halv time før jeg fikk skikkelig dreisen på å sykle, det var et stolt øyeblikk da jeg sykla fra kaia og bort til Kvalsundbrua og det uten å sjangle engang med sykkelen. Stolt var man når man kom hjem og kunne vise mamma at man endelig kunne sykle uten de teite støttehjulene, nå husker jeg ikke akkurat reaksjonen hennes men det viktigste var trossalt at jeg måtte bruke hjelm. Og da kom selvfølgelig dagen da jeg rimelig rett dreit i sykkelhjelmen, skulle bare sykle hundre meter men kom femti meter ned en bakke før to bøller der han ene het Stian dytta til sykkelen min og jeg falt på en skiferstein og fikk et voldsomt kutt i skallen. Svimmel og blodig så klarte jeg å finne en mann som fulgte meg hjem, mamma var vel mer eller mindre i sjokk når hu fikk se hva som hadde skjedd med meg. Det jeg husker var at jeg ble dusja og så var det rett i bil og på sykehuset, og det som skjedde på sykehuset husker jeg ikke. Husker bare ordene ”hei” og ”lim”, og alt annet er helt svart for meg. Det var ikke min beste dag på sykkelsetet, men jeg skjerpa meg og brukte alltid hjelm etter det og nei det er ikke teit med sykkelhjelm! Oppover årene har jeg sykla en del mil, og til og med fått sansen for ”Tour de France” som er verdens største sykkelritt og Thor Hushovd er selvfølgelig den jeg følger mest på. Det var jo en stund jeg vurderte å starte med å sykle landevegs sykling, at Thor Hushovd klarte å ta den grønne trøya motiverte meg bare. Men dette kostet en del penger, og jeg hadde ikke penger til det og innså at mat på bordet var viktigere. Dessuten fant jeg ut at sykling ikke var no særlig for meg i vår da jeg var på sykkeltur og holdt på og stupe over rattet etter å ha kjørt ut av en sving, eneste som gjorde vondt da var vel det visse området under beltestedet. Men uansett for å få fram et poeng av alt sammen så kan jeg konstantere at du vil aldri slutte å prøve ut ting til den dagen du dør, det er alltids en første og siste gang du dør også nemlig.

Lenke til kommentar
Et spørsmål, det er ikke plagiat kontroll på denne oppgaven, isåfall har du nettop ødelagt for deg selv x)

Ikke nødvendigvis. Når man får opp et treff så får man også opp kilden. Og det er jo ikke noe problem å sannsynliggjøre at det faktisk er han som står bak oppgaven da.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...