Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Det går ann å mobbe med ironisk tone ;)

Mobbing er mobbing. Og i mitt hus er det uønsket.

edit:

Selvironi er ironi som noen viser overfor sig selv, for eksempel ved at en spøker med egne svakheter. Kilde:wikipedia.

Merk "over sig selv", ikke "andre over deg". Om jeg spøker med mine egne svakheter, er det selvironi, noe jeg har. Om NOEN "spøker" med mine svakheter, er det kalt mobbing.

mobbe særlig om gjeng, flokk: bruke fysisk el. psykisk vold mot en enkelt; plage, erte, tyne. Kilde: wikipedia.

Klarer ikke å si det tydeligere.

Selvironi og ironi er to forskjellige ting. Helt vanlig straight ironi kan også rettes mot andre. Å mobbe "med en ironisk tone" tolker jeg som eksempelvis: "pokker så stygg du er på håret" når personen som blir tiltalt nettopp har klippet seg og faktisk ser smashing ut. Hvis personen vet dette og tolker signalene riktig oppfattes den ironiske mobbingen som et komplement, hvorpå en bekreftende kommentar gjerne følger, eksempelvis: "takk for den", evt "jeg vet.." Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvironi og ironi er to forskjellige ting. Helt vanlig straight ironi kan også rettes mot andre. Å mobbe "med en ironisk tone" tolker jeg som eksempelvis: "pokker så stygg du er på håret" når personen som blir tiltalt nettopp har klippet seg og faktisk ser smashing ut. Hvis personen vet dette og tolker signalene riktig oppfattes den ironiske mobbingen som et komplement, hvorpå en bekreftende kommentar gjerne følger, eksempelvis: "takk for den", evt "jeg vet.."

Det stod "selvironi" i posten min :p

Men altså, greit.

Hvordan vil du tolke f.eks det at når jeg sa jeg koste meg med en spesiell låt som jeg fikk skikkelig nostalgi for, noe som stod meg nært, så får jeg slengt i trynet "faen, for en drittlåt" / "for noe drittmusikk/musikksmak du har".

Så anbefaller jeg ørepropper som jeg faktisk er fornøyd med (faen meg lykkelig egentlig at jeg fant det, siden alle andre detter ut av øret mitt...ja det høyre faktisk :/ ), så får jeg høre at "sement sitter som støpt også". Hvordan kan du "skivse" inn selvironi der? Er jo regelrett drittslenging jo, som er uprovosert også faktisk.

Lenke til kommentar
Selvironi og ironi er to forskjellige ting. Helt vanlig straight ironi kan også rettes mot andre. Å mobbe "med en ironisk tone" tolker jeg som eksempelvis: "pokker så stygg du er på håret" når personen som blir tiltalt nettopp har klippet seg og faktisk ser smashing ut. Hvis personen vet dette og tolker signalene riktig oppfattes den ironiske mobbingen som et komplement, hvorpå en bekreftende kommentar gjerne følger, eksempelvis: "takk for den", evt "jeg vet.."

Det var nok dette jeg mente i sted. men ble dårlig formulert av meg

Lenke til kommentar

Jepp det var sånn vi ble kjent.

''Hei, satan du e stygg. Være me på tandemsykling?''

''Æ e kanskje stygg, men æ e heldivis ikke HOMO sånn som du! Ok, æ e me''

''Din satans fettotar! Du må ikkje komme her å kalle mæ homo din lausonge!'' Flott, da sees vi klokka 13!''

Lenke til kommentar
Men altså, greit.

Hvordan vil du tolke f.eks det at når jeg sa jeg koste meg med en spesiell låt som jeg fikk skikkelig nostalgi for, noe som stod meg nært, så får jeg slengt i trynet "faen, for en drittlåt" / "for noe drittmusikk/musikksmak du har".

Jeg har selv ytret en spesiell låt her i kafeen som jeg liker veldig godt, og kommentarer som "Haha! Så jævla dust! xD" og "Haha. Det hjelper ikke. Jeg klarer ikke ta noen som ser så patetiske ut alvorlig." florerte. Men jeg følte ikke det som mobbing på noe vis, tvert i mot. Nå var ikke de rettet direkte til min musikksmak, men siden jeg hører på metall er det ikke uvanlig at folk påpeker det. ;) Men for min egen del er jeg veldig glad i både debatt og reinspikka kverulering så jeg ser på slikt som en innbydelse til diskusjon.

Så anbefaller jeg ørepropper som jeg faktisk er fornøyd med (faen meg lykkelig egentlig at jeg fant det, siden alle andre detter ut av øret mitt...ja det høyre faktisk :/ ), så får jeg høre at "sement sitter som støpt også". Hvordan kan du "skivse" inn selvironi der? Er jo regelrett drittslenging jo, som er uprovosert også faktisk.
Jeg er helt enig i at det er svært lite konstruktive svar, og hvis dette forekom utenfor Off topic ville jeg personlig har kontaktet en moderator i det stille å fått dem fjernet. Ikke fordi jeg fant de direkte støtende men fordi de ikke tilfører posten jeg nødvendigvis hadde laget, noe av verdi. Dessverre ser vi mer og mer slike poster da bølgen av kvisekonfirmanter som toges inn på forumet ikke ser ut til å gå ned med det første.
Lenke til kommentar
Selvsagt, men da blir det jo litt feil å si at det er galt i samme ordelag.

"Fuck it, it aint worth it" ?

Jeg kjører en policy ovenfor meg selv hvor jeg strekker meg mot å være så objektiv og profesjonell som mulig på forumet generelt, men tillater meg å uttrykke meg litt mer fritt i kafeen og kategoriene i Off topic. Jeg forventer ikke seriøsitet i denne tråden, her inne gidder jo ikke folk å lese et innlegg om det er lengre enn to linjer uansett.
Lenke til kommentar
er forskjell på en kompisgjeng og to så å si ukjente folk og da :D

Men du må også klare skille mellom internett og det virkelige liv. Du kan ikke ta alt som blir "sagt" over nett personlig, og jeg tror nok det er en litt for stor jobb for deg om du skal rette på alle på internett. Kan du ikke bare rapportere om du syns det er så fælt det som blir sagt, akkurat som alle andre, i steden for å bare fortsette å whine om det?

Lenke til kommentar
er forskjell på en kompisgjeng og to så å si ukjente folk og da :D

Men du må også klare skille mellom internett og det virkelige liv. Du kan ikke ta alt som blir "sagt" over nett personlig, og jeg tror nok det er en litt for stor jobb for deg om du skal rette på alle på internett. Kan du ikke bare rapportere om du syns det er så fælt det som blir sagt, akkurat som alle andre, i steden for å bare fortsette å whine om det?

pokker sant i det du sier der!

f.eks:

har en god venninne av meg.. snill som en hest i virkeligheten, men over et sosialnettverk er hun udreglig som satan. forbanna kjærring :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...