Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt greit at man skal ha kjøtt osv. men måten kjøttindustiren behandler dyr på er forkastelig og jeg bryr meg fint lite om argumentet: Vi trenger mat.

Behøver ikke å plage dyr pga. det.

Det er ikke all avl dyr mishandles på, det som vises i media er kun det verste av det verste.

 

Jeg tror heller ikke du hadde brydd deg så lite om det matargumentet om du selv hadde sultet. Men vi har det så flott her i landet at vi trenger ikke tenke på slikt! :)

 

 

Sirslask: Det er som oftest ikke slaktinga som er problemet når dyr pines under oppavl, men snarere livet til den dagen de blir slaktet.

 

Spiser meget lite kjøtt og kjøttindustrien er forkastelig samme åssen argument du kommer med. Det har blitt bedre på noen områder de siste årene, men fremdeles mye dritt.

Se på åssen de behandler høns? rettere sagt de fleste dyr som er i kjøtt-industrien.

Fatter ikke hva som er vansklig med å behandle et dyr bra selv om det skal slaktes...er jo det vi snkker om.

 

Tror ikke hunden har det ille, men mange av de hundene som har blitt framavlet som selskaps-hunder har generelt mye helseplager.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

vet du hvordan det hele fungerer? Kyr generelt i norge har det bra, det samme gjelder USA hvor de har åpne sletter å gå på om sommeren og varme fjør til vinteren.

 

Om man skulle behandlet disse dyrene slik at de ikke på noen måte hadde lidd eller opplevd noe ubehagelig gjennom deres korte liv så hadde ikke dette vært en bransje hvor man kunne tjene penger, og vips så har vi plutselig mye mer sult i verden. Men det er vel ok? så lenge ikke dyra lider?

 

 

 

Jeg er så inn i hel*ete lei Main stream meninger. GAH!

 

 

 

Fluesopp: Ja, jeg er enig i at Chiuauaen som rase er helt feil, det samme med perser katter. Men jeg er så lei av at folk skal trekke inn Paris Hilton og andre kjendiser hele tiden når det gjelder slike diskusjoner.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar

Er faktisk oppvokst på gård=)

Og jeg vet det er mye bra også Ferchie=)

Men i mitt hode så er ikke vi mer verdt enn dyr, noe jeg vet du mener.

Så uansett om vi diskuteter til du får orgasme så blir ikke vi enig.

Og slutt og kast rundt deg teite setninger som "Jeg er så inn i hel*ete lei Main stream meninger. GAH!"

Er ihvertfall bedre å se verden som den er istedenfor å sitte å lyge til seg selv.

Jo da, mange dyr her i norge har det bra, men veldig mange har det dårlig også.

OG

"Om man skulle behandlet disse dyrene slik at de ikke på noen måte hadde lidd eller opplevd noe ubehagelig gjennom deres korte liv så hadde ikke dette vært en bransje hvor man kunne tjene penger, og vips så har vi plutselig mye mer sult i verden. Men det er vel ok?"

Prøver du særiøst å bruke det som et argument?

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
er det noe som heter for mye kaffe? er det farlig hvis jeg drikker tre kopper svart kaffe?

jeg pleier å drikke ei kanne i løpet av første time på skolen så 3 kopper er ikke noe problem..

 

åssen i helvete klarer du det? En Deli de Luca's 2x kaffe gjør at jeg blir kvalm, kaldsvetter og magen drar på en par dagers ferie. Fatter ikke hva som skjer. Ser folk drikker seg ihjel omtrent med kaffe, og de er helt ok.

Ikke at det hindrer meg i å drikke det, jeg prioriterer å få ting gjort på skolen enn helsa.

 

edit: Ferchie, jeg kan russisk, men det er nå snart 10 år siden ^^

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

hehe ja, vi dropper den diskusjonen nå, sist gang tok det litt av! :) Vi kan bare være enige i å være uenige.

 

MEN, tingen er vel at jeg kanskje faktisk ser verden slik den er? Noen ting kan vi bare ikke gjøre noe med akkurat nå, og man må akseptere det.

 

Ja, jeg bruker det som et argument. Det er jævlig med gården som har 2mill kyllinger for.eks. men hvordan skal man ellers løse det? Frittgående kyllinger? De produserer ikke like bra. Det er ekkelt, men det er en av tingene som må til slik at vi kan spise oss feite her i vesten.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar

Hadde man sluttet å produsere så mye kjøtt hadde man lettere fått slutt på sult i verden. Det kreves ganske store arealer med dyrkbar mark for å produsere mat (korn, halm etc) til storfe, kalkun, kylling etc. Hadde dette arealet blitt brukt til å produsere mat til mennesker i form av grønnsaker, frukt og annet hadde man hatt mer enn nok mat til alle i verden, uten at dyr hadde måtte lide. Det hadde jo betydd at folk måtte spise mindre kjøtt, og mer grønt med proteininnhold (bønner etc), men det hadde vel bare vært sunt.

Lenke til kommentar
hehe ja, vi dropper den diskusjonen nå, sist gang tok det litt av! :) Vi kan bare være enige i å være uenige.

 

MEN, tingen er vel at jeg kanskje faktisk ser verden slik den er? Noen ting kan vi bare ikke gjøre noe med akkurat nå, og man må akseptere det.

 

Joda, jeg er enig i den biten og jeg kommer aldri til å tro at det komemr til å bli annerledes.

For sannheten er jo¨at skulle det vært på den beste mulige måten så hadde det ikke gått så bra tror jeg.

Er vel det jeg mener, men det jeg mener og faktum er ganske så forskjellig.

Du har rett i det du sier, det er butikk de driver med osv.

Så utenom meningen jeg og du har på dyr, så er vi enig=)

 

Og ja, jeg girer meg altfor mye opp og blir trangsynt når jeg diskuterer.

Beklager hvis jeg var krass.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Hadde man sluttet å produsere så mye kjøtt hadde man lettere fått slutt på sult i verden. Det kreves ganske store arealer med dyrkbar mark for å produsere mat (korn, halm etc) til storfe, kalkun, kylling etc. Hadde dette arealet blitt brukt til å produsere mat til mennesker i form av grønnsaker, frukt og annet hadde man hatt mer enn nok mat til alle i verden, uten at dyr hadde måtte lide. Det hadde jo betydd at folk måtte spise mindre kjøtt, og mer grønt med proteininnhold (bønner etc), men det hadde vel bare vært sunt.

Det er mer enn nok mat til alle i verden snorre. Problemet er at vi her i Vesten eter oss ihjel. Mye av den maten kunne ha blitt solgt til land som trenger det. Jeg tror ikke de er like kresen som oss når det kommer til ferskvare.

 

 

Fluesopp: ingen ting å beklage. :) Det med ditt dyresyn i forhold til mitt ang. verdi av et dyr er personlig og jeg skal ikke legge meg videre opp i det.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar
Hadde man sluttet å produsere så mye kjøtt hadde man lettere fått slutt på sult i verden. Det kreves ganske store arealer med dyrkbar mark for å produsere mat (korn, halm etc) til storfe, kalkun, kylling etc. Hadde dette arealet blitt brukt til å produsere mat til mennesker i form av grønnsaker, frukt og annet hadde man hatt mer enn nok mat til alle i verden, uten at dyr hadde måtte lide. Det hadde jo betydd at folk måtte spise mindre kjøtt, og mer grønt med proteininnhold (bønner etc), men det hadde vel bare vært sunt.

 

Vel når du ser på det på den måten, kan jeg jo nevne svinn i butikker? Tenk hvor mye butikkene hadde tjent på å selge produkter som er i ferd med å gå ut på dato (si en ukers forvarsel) for en brøkdel av prisen i steden for å bare kaste det i matavfallkonteinern som de gjør. Så mye mat går til helvete nettopp pga det. For å ikke snakke om brød som er 1 dag gammelt, å fysjamegsåvonddener... --> kast.

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at det finnes en del som ikke liker tanken på å spise hund og katt, men det skal godt gjøres å argumentere mot det hvis man samtidig aksepterer avl og slakt av andre dyr.

 

Jeg er derimot enig i at dyrenes kår før og under slakt fortsatt kan og bør forbedres kraftig, også i Norge. Vi har vel alle sett skremselskampanjene til PETA som skildrer overgrep mot avlsdyr, og vi vet at dyr behandles på grusomt vis rundt om i hele verden. En av de viktigste tingene som bør forbys i henhold til industriavl av gris er såkalte "gestation crates" hvor griser stenges inne i tettsittende bur for ikke å skade avkommet. Jeg mener statlige subsidier bør gis til bønder som velger å gå bort fra den industraliserte og økonomisk sterke måten å drive avl på og isteden drive avl med dyrenes velferd i fokus. Gis ikke dette er den økonomiske belastningen med å gå fra industiavl såpass stor at det i de fleste land ikke er forsvarlig. I Norge har vi ikke de samme rutinene for industriavl, men vi kastrer fortsatt alle hanngriser uten bedøvelse, noe som heldigvis vil bli forbudt i 2009 hvor krav om bedøvelse og veterinær blir lovpålagt.

 

Edit..

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Det mennesker kunne blitt flinkerer på er åssen vi behandler dyrene som skal bli mat og det vises jo at de dyrene som blir behandlet bra, får finere kjøtt også. Eller generelt bedre enn de som blir bolet opp og gud vite hva annet de finner på.

Ikke helt enig her. Er noen av de oppavla og ihjelfora oksene som gir best kjøtt så vidt jeg har hørt.

 

"Om man skulle behandlet disse dyrene slik at de ikke på noen måte hadde lidd eller opplevd noe ubehagelig gjennom deres korte liv så hadde ikke dette vært en bransje hvor man kunne tjene penger, og vips så har vi plutselig mye mer sult i verden. Men det er vel ok?"

Prøver du særiøst å bruke det som et argument?

I naturen må dyr hanskes med dårlig vær, sult, rovdyr, null pleie etter skader osv .. Jeg synes vi bør gjenskape disse forholdene i fjøset nå som rovdyrbestanden er alt for lav

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Zlatzman: Fantastisk poeng. Det virker som om folk flest går rundt med den illusjonen at naturen er et flott sted hvor alle dyr har det bra. Helt til den dagen de blir spist. Det er feil.

 

Fargoth: det du gjør nå er generalisering. Slik er det med alt, noen ødelegger for alle.

Endret av Ferchie
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...