Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Nikka har faktisk ett godt poeng, da. Jeg har vært bortpå en virkelig seriøs IQ-test (da teller jeg ut alle jeg har funnet på nett, i blader og lignende, uansett hvor seriøse de kanskje virket), og der var det svært lite kunnskaporienterte spørsmål. Det var hvilken av disse figurene fullfører rekken, hvilken figur skiller seg ut, hvordan blablala. Jeg gadd aldri fullføre den testen, da. Det var en hel bok, og jeg var max 12 år gammel. Men enkelte av oppgavene var overaskende enkle. Woah. Jeg var en smart 12-åring. \o/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem sier at det er det korrekte? Den nasjonale IQ-testen som gikk på TV her tilogmed inneholdt både matematiske og begrepforståelige oppgaver

 

Selv mensa(?) har slike oppgaver. Kan ikke se noen 12 år gammel gutt fra namibia blant dem akkurat

 

 

Det er nettopp derfor den nasjonale IQ-testen som gikk på TV ikke er en godkjent IQ-test. Den er kulturavhengig. Problemet med IQ-tester er at de er jævla kostbare å utvikle, det er ikke noe man bare kan slenge sammen over en kaffekopp og vise til hele Norge på direktesendt TV.

 

Mensa benytter seg av en matrisetest, bare sånn at du vet det. Jeg tror de brukte Ravens før, men har gått over til FRT. (Eller var det omvendt?) Det er uansett samme prinsipp i begge de to testene.

 

Det som er poenget med IQ-tester er at alle kan ta dem, uansett hvor du er fra i hele verden og måle resultatet rettferdig. Det er forskjellen på en kunnskapstest og en IQ-test.

Lenke til kommentar
Ja for det er jo bare antallet kanter som er avgjørende for samtlige grafiske logikkbaserte oppgaver i nøytrale iq-tester. ( :roll: )

Kanter, rotasjoner, antall, osv. Sier ikke en dritt om intelligens ihvertfall. mer om konsentrasjon, innsats og hvor lite venner man har

Det ligger nå litt mer bak en intelligenstest en hva du kanskje tror. Forenklet sett utarbeides ulike oppgaver ved at en statistisk forsvarlig gruppe tester et sett foreslåtte oppgaver og hvis en eller flere av oppgavene viser individuelle forskjeller eller anomalier innad i gruppen kan de videreutvikles til man kommer frem til spørsmål som man med sikkerhet vet at viser forskjell i menneskets evne til å løse den aktuelle oppgaven.

 

Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) regnes som den mest omfattende og seriøse IQ-testen man kan ta, og spørsmålene spenner et vidt spekter innen flere kategorier. Både kulturell kunnskap, evnen til å utføre matematisk resonering uten hjelpemidler, abstrakt fornuftsløsning, vokabular, konsentrasjon og hukommelse, visuell reaksjonsevne, koordinasjon (visuell <-> motorisk), og abstrakt og logisk problemløsning blir testet. Summen av testene dekker de fleste områder man kan prestere i mentalt og strekker seg fra det rent motoriske til den mest avanserte abstrakte resonering. Ut i fra den alment aksepterte definisjonen av intelligens spenner WAIS-testen over samtlige områder, og skal man kritisere resultatet av testen eller IQ generelt må man i samme handling ta for seg hele begrepet intelligens. Selv mener jeg man i dagligtale bør skille mellom intelligens, kreativitet, personlighet og (livs)visdom når man ofte bruker ordet intelligens som et paraplybegrep for dem alle, da intelligens i seg selv ikke er ensbetydende med givende tankevirksomhet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...