Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men statistikk kan også leses på mange måter. Ta dette eksempelet:

 

 

us-elections-qi.jpg

 

Her ser vi den gjennomsnittlige iq-en i forskjellige stater og hvem de stemte på i 2000. De fleste leser dette som at (nesten) kun idioter stemte på Bush. Men man kan jo snu på det og si at "Bush var den som tilbød mest til de fattige og de med lavest utdanning."

Dette siden de med høy IQ sannsynligvis er høyere utdannet, og at fattige i USA ikke har like stor mulighet til å ta høyere utdanning som de med mye penger.

Lenke til kommentar
Men man kan jo snu på det og si at "Bush var den som tilbød mest til de fattige og de med lavest utdanning."

Dette siden de med høy IQ sannsynligvis er høyere utdannet, og at fattige i USA ikke har like stor mulighet til å ta høyere utdanning som de med mye penger.

 

Helt feil Lars. Utdanning har ikke noe med IQ å gjøre, IQ har heller ikke noe å gjøre med hvor rik du er. IQ forteller bare noe om din evne til å tilegne deg kunnskap - så det er faktisk helt riktig å si at de med minst potensiale for læring stemte på Bush. Du trenger ikke å ha mye kunnskap, selv om du har høy IQ altså.

Lenke til kommentar
Helt feil Lars. Utdanning har ikke noe med IQ å gjøre, IQ har heller ikke noe å gjøre med hvor rik du er. IQ forteller bare noe om din evne til å tilegne deg kunnskap - så det er faktisk helt riktig å si at de med minst potensiale for læring stemte på Bush. Du trenger ikke å ha mye kunnskap, selv om du har høy IQ altså.

IQ-tester går mye på logikk og matematisk logikk og det lærer man hele utdanninga

Lenke til kommentar
Helt feil Lars. Utdanning har ikke noe med IQ å gjøre, IQ har heller ikke noe å gjøre med hvor rik du er. IQ forteller bare noe om din evne til å tilegne deg kunnskap - så det er faktisk helt riktig å si at de med minst potensiale for læring stemte på Bush. Du trenger ikke å ha mye kunnskap, selv om du har høy IQ altså.
I utgangspunktet så har du nok rett. Men jeg tror likevel man vil se at de med høyere utdanning vil score høyere på mange IQ-tester. Og da kan man igjen dra inn økonomi. Jeg tviler på at det er noe magisk skille som gjør at folk fra f.eks. Alabama har en gjennomsnittlig dårligere evne til å ta til seg læring enn f.eks. en fra New Jersey. Men i følge det du sier så er det nettopp slik.

 

Skyt meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke huske å ha sett den episoden, men vil ikke det være veldig avhengig av hvilken type krutt man benytter seg av? Krutt er ikke krutt liksom. :)

 

 

Sort krutt, som de brukte under borger-krigen til geværene.

Var visst den som var mest identisk kurttet i myten (de testet om cowboy-helter virkelig kunne løpe forbi krutt som brant og sparke vekk stien foran så flammen slukket).

Lenke til kommentar
Helt feil Lars. Utdanning har ikke noe med IQ å gjøre, IQ har heller ikke noe å gjøre med hvor rik du er. IQ forteller bare noe om din evne til å tilegne deg kunnskap - så det er faktisk helt riktig å si at de med minst potensiale for læring stemte på Bush. Du trenger ikke å ha mye kunnskap, selv om du har høy IQ altså.

IQ-tester går mye på logikk og matematisk logikk og det lærer man hele utdanninga

 

Feil. IQ-tester går ikke på matematisk logikk. IQ-tester krever ingen kunnskap utover det å kjenne igjen mønstre i figurer. Nettopp fordi at man ikke skal måle om personen kan matematikk osv.

 

Mange internett-tester inneholder regneoppgaver, ord, geografi osv. Dette er ikke korrekte IQ-tester fordi de måler kunnskap og ikke IQ. Tallrekker er ikke en del av en korrekt IQ-test fordi disse ofte krever at du vet hva primtall er eller at du kan å regne osv.

Ofte inneholder internett-tester f.eks London, Oslo, Sofia og Marseilles. Finn den som skiller seg ut. Dette har ikke noe med IQ å gjøre heller. Her er det selvsagt Marseilles som skiller seg ut, men oppgaven har ikke noe med IQ å gjøre, det har med geografisk kunnskap å gjøre.

 

IQ-tester måler også rettferdig mellom kulturer. Et eksempel på hva som kan være feil i en test som går på kultur kan være. "Hvis du har 2 quarters og en nickle, hvor mange cent har du da." Denne oppgaven er gal på flere områder, for det første krever den at du vet hvor mange cent det er i en quarter og i en nickle, for det andre så krever oppgaven at du kan addere. Dette er ikke rettferdig, da en amerikaner vil løse oppgaven enkelt, mens mange nordmenn vil ikke klare oppgaven da vi ikke har de samme forutsetningene for å vite noe om det amerikanske myntsystemet.

 

Tror jeg stopper der jeg, da jeg antar at de fleste forstår poenget.

Lenke til kommentar
Men PepsiCo, at man svelger insekt i søvne er ikke bullshit.

Jo, det er bullshit.

 

Claim: The average person swallows eight spiders per year.

 

This "statistic" was not only made up out of whole cloth, it was invented as an example of the absurd things people will believe simply because they come across them on the Internet.

 

In a 1993 PC Professional article, columnist Lisa Holst wrote about the ubiquitous lists of "facts" that were circulating via e-mail and how readily they were accepted as truthful by gullible recipients. To demonstrate her point, Holst offered her own made-up list of equally ridiculous "facts," among which was the statistic cited above about the average person's swallowing eight spiders per year, which she took from a collection of common misbeliefs printed in a 1954 book on insect folklore. In a delicious irony, Holst's propagation of this false "fact" has spurred it into becoming one of the most widely-circulated bits of misinformation to be found on the Internet.

kilde
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...