Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
Jeg har lyst til å gå på skole igjen jeg. Det er faktisk gøy å lære ting

Kommer an på om man går fordi man "må". Det kan være gøy ja, men idiotiske lærere kan være flinke til å ødelegge alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er det som er forskjellen med å ville lære og det å bare gå på skolen fordi man "skal".

Hadde jeg hatt masse penger så hadde jeg meldt meg på masse kurs. Oppdatert kompetansen litt. Men sånne kurs jeg har lyst på koster som regel fra 50K og oppover.

Utdanning hadde vert fantastisk om man ikke trengte å prestere, men kunne velge hva man ville lære, gratis og uten forpliktelser. Da skulle jeg basket meg rundt i filosofi, medisin, psykologi, byplanlegging, historie og ellers alt hva jeg hadde funnet interessant. Men neida, studielån, presteringspress og teoretisk matte er hva man får servert i stede.
Lenke til kommentar
Utdanning hadde vert fantastisk om man ikke trengte å prestere, men kunne velge hva man ville lære, gratis og uten forpliktelser. Da skulle jeg basket meg rundt i filosofi, medisin, psykologi, byplanlegging, historie og ellers alt hva jeg hadde funnet interessant. Men neida, studielån, presteringspress og teoretisk matte er hva man får servert i stede.

Hvis du er interessert i "filosofi, medisin, psykologi, byplanlegging, historie" og ender opp med teoretisk matte tror jeg jammen du er på feil studium.

Lenke til kommentar

Men nå er det vel ingen studium som kombinerer filosofi, medisin, psykologi, byplanlegging og historie? Det er vel nærmere fire-fem ulike studium.

Faget teoretisk matte er vel uansett videregåendemateriale, mens de nevnte fagene er på universitetsnivå?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Men nå er det vel ingen studium som kombinerer filosofi, medisin, psykologi, byplanlegging og historie? Det er vel nærmere fire-fem ulike studium.

Nå er det jo strengt tatt ikke forbudt å ta frie studium på de største universitetene. Men man blir jo ikke "noe" da.

Faget teoretisk matte er vel uansett videregåendemateriale, mens de nevnte fagene er på universitetsnivå?

Hvis du skal ta realfag, økonomi, ingeniør eller lignende er du nødt til å ta teoretisk matte på universitetsnivå.

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i "filosofi, medisin, psykologi, byplanlegging, historie" og ender opp med teoretisk matte tror jeg jammen du er på feil studium.

På sikt blir det byggingeniør for min egen del, selv om alle de ovennevnte områdene er av interesse. Men det er mer enn bare interessen som har innvirkning på valg av studium, man skal tross alt ha en jobb etter endt utdanning også, for ikke å nevne å faktisk komme inn på studiet på ønsket studieplass i utgangspunktet. Jeg skulle gjerne viet livet mitt til forpliktelsesløs studie av alle de ovennevnte retningene men systemet funker nå slik at man studerer for å få en jobb og ikke nødvendigvis for å slukke kunnskapstørsten. Heldigvis kan man søke kunnskap uavhengig av utdannelse også, men den rent praktiske nytteverdien av å studere eksempelvis filosofi på egen hånd er ikke akkurat til å ta å føle på.
Lenke til kommentar
På sikt blir det byggingeniør for min egen del, selv om alle de ovennevnte områdene er av interesse. Men det er mer enn bare interessen som har innvirkning på valg av studium, man skal tross alt ha en jobb etter endt utdanning også, for ikke å nevne å faktisk komme inn på studiet på ønsket studieplass i utgangspunktet. Jeg skulle gjerne viet livet mitt til forpliktelsesløs studie av alle de ovennevnte retningene men systemet funker nå slik at man studerer for å få en jobb og ikke nødvendigvis for å slukke kunnskapstørsten. Heldigvis kan man søke kunnskap uavhengig av utdannelse også, men den rent praktiske nytteverdien av å studere eksempelvis filosofi på egen hånd er ikke akkurat til å ta å føle på.

På NTNU er det obligatorisk for alle studenter å ha en eksamen i filosofi. Så om du studerer byggfag blir du "tvunget" til å studere filosofi. På høyere årskurs er det også åpnet for "perspektivfag", hvor du kan velge nesten hvilken som helst fag. "Medisin for ikke-medisinere" og psykologi er populære perspektivfag. Bare nevner det :)

Lenke til kommentar
Vil bare tipse om pizzaen Casa di Mama - Quattro Formaggi fra Dr. Oetker. Den finnes ihvertfall på utvalgte REMA 1000 butikker, og for en deilig pizza! Jeg har vel smakt meg gjennom det meste av papp-pizzaen i frysedisken dette året, men aldri har jeg kommet oven en frossenpizza som når slike høyder! Det er nesten så en glemmer at det er en frossenpizza man har med å gjøre. Et hett tips til alle som skal ta turen til butikken for den kjedelige colaen og grandisen; kjøp en IRN-BRU og en pizza av ovennevnte type i stede, jeg garanterer suksess.

Jeg er helt og holdent enig med deg, den pizzaen der er skamgod! :D

Har til gode å prøve den med Irn-Bru, men det får jeg fikse på så fort jeg får penger igjen.

Lenke til kommentar

Selv har jeg lyst til å havne på båt eller plattform, så det blir sikkert noe ingeniørfag på meg, kanskje petroleumsingeniør? Men historie virker også som et meget interessant fag. Jeg har en søster som muligens skal gå Midt-Østen historie på UiB, faktisk.

Lenke til kommentar

På NTNU er det obligatorisk for alle studenter å ha en eksamen i filosofi. Så om du studerer byggfag blir du "tvunget" til å studere filosofi. På høyere årskurs er det også åpnet for "perspektivfag", hvor du kan velge nesten hvilken som helst fag. "Medisin for ikke-medisinere" og psykologi er populære perspektivfag. Bare nevner det :)

Selv går jeg ikke på NTNU (Selv om jeg gjerne skulle tatt bygg og miljøteknikk der istedet..) men man har jo noen muligheter for litt avveksling det til tross. Men det er enda et stykke unna utopien om 50 år med forpliktelsesløse gratis studier til intet annet formål enn opplysning og glede.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...