Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Jeg er f.eks heller ikke overbevist om The Big Bang, jeg tror heller ikke at mennesket har godt av å få vite svaret på hvordan alt ble til, fordi det ville sikkert ha blitt for mye å absorbere, derfor mener jeg at man burde slutte å lure på slike ting som man aldri vil få svar på, og heller bruke den tiden du har på å leve i harmoni med deg selv og leve det livet du selv vil leve og følge troen du selv vil følge.

Buddhisme er en religion jeg kunne ha fulgt i og med at grunnverdiene deres er lik mine, og de respekterer andre religioner istedet for å rakke ned på de (Buddhister kan feire jul med familien sin hvis resten av familien er kristne f.eks).

Men jeg kommer nok til å holde meg til den samme gamle gretne negative meg.

Jeg tror tvert i mot at jo mer energi vi bruker på å mette den iboende trangen til å oppsøke, lære og forstå oss selv, verden og vår relasjoner til den, jo mer tvinger det oss til en mental forandring. Jeg tror og håper at jo mer forståelse mennesket opparbeider seg jo bedre rystet står vi i å motarbeide å komme over de destruktive utfallene av vår egen eksistens. Selv er jeg en kjærlig tilhenger av Taoismen men jeg regner ikke meg selv som hverken religiøs eller i opposisjon til noen form for religion. Jeg er søkende og prøver å ta inn over meg å lære så mye som mulig. Jeg har vel gått fra å være en hellig overbevist ateist i konfirmasjonsalder til å kvasifilosofere i en årrekke uten å stivne i noe spesifikt spor. Personlig mener jeg det er det viktigste man kan gjøre, det å unngå å stivne fast intellektuelt sett, men så er det nå ikke slik at man bare kan bestemme seg for det heller da.. Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvis noen en dag kommer til deg med bevis for at Gud eksisterer, hva gjør du da?

For hvis ateister virkelig tror på det de ser må de jo da erkjenne dette?

Problemet er at ateister og religiøse vil aldri innse noe annet enn sin tro som den store sannhet, og da er vel egentlig det 110% sikkert at sånn er det og vil det bli, så hvorfor gidde å prøve å omvende andre ved å kalle dem og deres tro dumme?

Vel, Jeg er ateist, men hvis noen gang ser noe allmektig, så kan jeg jo ikke nekte det.

Selv om jeg tviler på det aldri vil skje. Det vil aldri skje. Det kan ikke skje.

Lenke til kommentar
Vel, Jeg er ateist, men hvis noen gang ser noe allmektig, så kan jeg jo ikke nekte det.

Selv om jeg tviler på det aldri vil skje. Det vil aldri skje. Det kan ikke skje.

Det siste der bekrefter jo bare det jeg sier om at alle er 110% sikker på at de har rett.

Blærete egentlig men forståelig til de grader.

Å si noe på grunnlag av at du "vet" at det ikke skjer, blir feil siden du da er overbevist om at det ikke vil skje og dermed kan du stille deg spørsmålet, kommer du virkelig ikke til å nekte for det?

Eksempel: "Hvis jeg kan kaste denne elefanten opp til toppen av eiffel-tårnet, kommer du til å tro meg da?"

"seff".

Svaret kommer jo ganske lett i og med at du "vet" at det ikke er oppnåelig uansett, men hva gjør du hvis han/henne klarer å kaste elefanten opp?

Teit skrevet men du forstår kanskje hva jeg mener?

Uansett, jeg forholder meg til det jeg ser, dog jeg liker Buddhister bedre enn andre religiøse grupper.

De, Taoister og Indianere.

Unf. Altfor tidlig for og lese lange poster om religion.

Gi faen i det! Og begynn med homoerotiske ting. Jeg åpner ikke denne tråden for og være seriøs!

Chop chop!!

Kom hit så skal jeg smøre deg inn i kaviar som kompensasjon.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig finnes det forskere som er ateister, og som kun tror på det som er mulig å bevise.

Et flertall, vil jeg tro.

Din trangsynte ateist! :p

Men uansett, Gud kan ikke motbevises, men ei eller kan han bevises. Dermed blir dette en teoretisk diskusjon som aldri fører noe sted.

Lenke til kommentar
Men uansett, Gud kan ikke motbevises, men ei eller kan han bevises. Dermed blir dette en teoretisk diskusjon som aldri fører noe sted.

Nettopp, derfor er det ikke bare religiøse mennesker som er slitne å ha med og gjøre, men ateister også.

Var vel ganske kort forklart hva jeg ville frem til (a)

Lenke til kommentar
Det sies at et fullstendig paradigmeskifte i det menneskelige sinn er noe av det vanskeligste man kan gå gjennom. For de aller fleste som er sikker i sin tro vil tanken på en fullstendig omveltning av ens egen forståelse være nærmest utenkelig, da vil jo alt man vet og tror på bli ugyldig og man må starte fra scratch! For en overbevist religiøs vil det være like vanskelig å gå bort fra religionen som det for deg ville vert å opplevd et umiskjennelig mirakel som utvilsomt beviste en åndelig eller guddommelig eksistens. I debatter mellom religiøse og ateister glemmer man fort hvilken enorm endring et slikt paradigmeskifte egentlig innebærer, det er ikke nok å bare presentere sitt eget livssyn.
Lenke til kommentar
Face it, noe allmektig finnes ikke.
Visualiser deg et menneske som er like overbevist som deg, men om det stikk motsatte. Da vil det være like sannsynlig at den personen går bort fra sin teistiske tro som at du blir religiøs. Bare en av dere kan ha rett, ville noen av dere noen sinne klart å erkjenne at den andre parten hadde rett?
Lenke til kommentar
Det sies at et fullstendig paradigmeskifte i det menneskelige sinn er noe av det vanskeligste man kan gå gjennom. For de aller fleste som er sikker i sin tro vil tanken på en fullstendig omveltning av ens egen forståelse være nærmest utenkelig, da vil jo alt man vet og tror på bli ugyldig og man må starte fra scratch! For en overbevist religiøs vil det være like vanskelig å gå bort fra religionen som det for deg ville vert å opplevd et umiskjennelig mirakel som utvilsomt beviste en åndelig eller guddommelig eksistens. I debatter mellom religiøse og ateister glemmer man fort hvilken enorm endring et slikt paradigmeskifte egentlig innebærer, det er ikke nok å bare presentere sitt eget livssyn.

Dette har du nok rett i. Å forandre livssyn skjer som regel ikke over natta. Men faktisk så vet jeg om folk det har skjedd med. En venninne av mora mi så plutselig "lyset" mens hun sto i stua si. Hun gikk fra å være ikketroende til å være dypt kristen fra den ene dagen til den andre. Derfor sier jeg ikke at jeg aldri kan tro, men at jeg må ha en overbevisende opplevelse før jeg kan tro.

Lenke til kommentar

Har en spådom om denne tråden nå.

Forulempet kristen ungdom går til trossamfunnet og klager på forum-folk som ikke skjønner noenting. De spør "hva hva hva er forumet? Få URL!!" . Plutselig registreres 20 nye brukere, alle gladkristne nyfrelste fjortiser, som skal "ta" oss, og argumentere i det vide og det brede og kverulere til fanden tar dem.

Trenger vi det?

Lenke til kommentar
Har en spådom om denne tråden nå.

Forulempet kristen ungdom går til trossamfunnet og klager på forum-folk som ikke skjønner noenting. De spør "hva hva hva er forumet? Få URL!!" . Plutselig registreres 20 nye brukere, alle gladkristne nyfrelste fjortiser, som skal "ta" oss, og argumentere i det vide og det brede og kverulere til fanden tar dem.

Trenger vi det?

Er jo allerede fem gjester som leser tråden så hvem vet? :p

Men i såfall så lover jeg å bli barnslig og hente masse sitater fra FSTDT :)

Lenke til kommentar

@Tex Willer

Igjen en stagmatisering av kristne men ok, hvem her inne er kristen?

Så kan vi smiske og bestikke vedkommede med bilder av Gud slik at det ikke kommer flere fjortisser.

Og jeg spiser vaffler!

Med hvitost?

Med syltetøy,hvit og brunost :D samt smør.

NTNU-pause.

Damn you!

mail me :(

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Unf. Altfor tidlig for og lese lange poster om religion.

Gi faen i det! Og begynn med homoerotiske ting. Jeg åpner ikke denne tråden for og være seriøs!

Chop chop!!

Er sikkert bare fordi flertallet her inne ikke har oppdaget Prekestolen at denne diskusjonen foregikk her. :p

Riktig, ta diskusjonen der, ikkje her.

Btw, diskusjon mellom ateistar og kristne er heilt meininglaust. Det er to svært sterke syn på korleis alt var til og bla bla bla, og ingen partar kjem til å bli overbevist av den andre uansett. Så eit forslag er jo å berre slutte ALL diskusjon om ateisme og kristendom :)

I dag gløymde eg nista mi, men onkel kjem straks med den. Magen min gler seg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...