Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Lekser har aldri hjulpet meg noe særlig. Jeg leser igjennom et kapittel - jeg svarer på et visst antall spørsmål, og så har jeg glemt det.

Merkelig. Slik har jeg det også ...

... helt til vi læreemnet er noe som interesserer meg. Da har jeg ikke noe problem med å bruke fritiden min på selvstudier. Det var, mildt sagt, jævlig godt sagt av deg, Becca.

Det er godt det av og til kommer noe fornuftig ut av denne tråden.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er pure og utter bullshit. Media har mer enn nok å gjøre, det gjelder å gidde det. De har fordypningsfag de òg. Men at mange på media ikke gidder synes jeg burde bli tatt tak i. Men at ansvar for egen læring er ekstremt viktig og at det er opp til elevene og ikke lærerne... Det er pure truth, man. Etter VGS blir det ikke noe mer dulling. Like greit å stålsette seg.

Lenke til kommentar
Det der er pure og utter bullshit. Media har mer enn nok å gjøre, det gjelder å gidde det. De har fordypningsfag de òg. Men at mange på media ikke gidder synes jeg burde bli tatt tak i. Men at ansvar for egen læring er ekstremt viktig og at det er opp til elevene og ikke lærerne... Det er pure truth, man. Etter VGS blir det ikke noe mer dulling. Like greit å stålsette seg.

Second that.

Og når det gjelder interesser, om du virkelig forsøker å sette deg inn i noe, så kommer du etter hvert til å synes det er interresant after all. Slik er det med meg, om vi har om noe som jeg i grunn egentlig ikke bryr meg så mye om. Jeg setter meg inn i det, og vips blir ting lettere. Jeg sier ikke at det blir lett, men lettere enn om man har en instilling der man synes noe er dødskjedelig.

Lenke til kommentar

Alt jeg sier er det jeg selv har sett, og det folk som går på Media har fortalt meg.

Nå har jeg dog bare gått på VGS ett år, så mulig det blir noe anderledes for mediafolka i andre klasse.

Men jeg vet bare at vi har hatt utrolig mye mer å gjøre enn det de har.

Hver eneste uke har vi HVERTFAL en innlevering, og en prøve. Er vi heldige, slipper vi unna med kun en innlevering, men det er svært sjeldent.

Lenke til kommentar
Fordi 90% av de 70% med selvstendig arbeid går til BS. Du kan da si at det er opp til hver enkelt å gjøre sitt, men når over 3/4 av klassen ikke klarer det, så synes jeg man bør gjore noe med saken. Forøvrig tror jeg dette gjelder mest Media.

Vi på allmenn har sykt mye å gjøre, og gjør vi ikke det vi skal, kjenner vi det.

Men på media virker det ikke som det er sånn. Kompisen min fikk 5 i snitt, uten å måtte anstrenge seg noe altfor mye.

Hvorfor? Fordi du kastes fra poolparty til midt i ørkenen, overgangen skjer for fort for mange. Ungdomsskolen gjorde ikke underverker på min kunnskap for å være der i tre år. Det ble mest av "skrive av lekser, vise at det er gjort og pugge før en prøve". Straffen var anmerkninger og kanskje nedsatt orden, so what? det teller jo uansett ikke en dritt. Som å si til noen på universitet at de skal fortelle mammaen din om du ikke oppfører deg. Mye mer induviduell opplæring gjennom ungdomsskolen og barneskolen. Om et barn takler realfag bedre, ja så la barnet få større utfordringer.

Ikke veldig morsomt å være i en mattetime hvor halvparten av elevene enda ikke kan gangetabellen, eller skjønner at a/1 = a. Ikke synes jeg det er spesielt morsomt å være den dumme i et fag, den som sliter med å finne tema og kunne skrive en stil på fire sider om et dikt på to linjer som ikke har noen sammenheng.

Synes heller ikke noe om karakterer og prøver. En stor prøve på slutten av et semester som dekker hele pensum er tingen. Du kan ikke lese deg opp 1000 sider på to dager, du må jobbe jevnt og trutt.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Alt jeg sier er det jeg selv har sett, og det folk som går på Media har fortalt meg.

Nå har jeg dog bare gått på VGS ett år, så mulig det blir noe anderledes for mediafolka i andre klasse.

Hver eneste uke har vi HVERTFAL en innlevering, og en prøve. Er vi heldige, slipper vi unna med kun en innlevering, men det er svært sjeldent.

Hvilken linje er det du går på da?

Lenke til kommentar

Hvilken linje er det du går på da?

Har alt sagt det.

Quote: Vi på allmenn har sykt mye å gjøre, og gjør vi ikke det vi skal, kjenner vi det. :p

Lenke til kommentar
Synes heller ikke noe om karakterer og prøver. En stor prøve på slutten av et semester som dekker hele pensum er tingen. Du kan ikke lese deg opp 1000 sider på to dager, du må jobbe jevnt og trutt.

Enig med det du sier når det gjelder nivå på respektive elever i grunnskole. Jeg satt å kjedet meg i timene, fordi noen ikke forstod en dritt av det læreren sa. Enda det var 7. gang det ble gjennomgått. Det var ikke noe progresjon. Og om jeg begynte å jobbe på et annet nivå/kapitell fikk jeg kjeft. Så mye av min tid på ungdomsskolen gikk rett og slett til å tegne, lese andre kapitler, det jeg syntes var interresant. Tegnet masse gjorde jeg også.

Men det med kun én stor prøve i slutten av året blir litt feil, greitt at man skal jobbe jevnt og trutt, men om man har en dårlig dag (noe som faktisk hender enkelte). Så er hele karakteren ødelagt. Det er mye bedre med delprøver som viser hva du kan i de respektive emnene, og så om det er mange? Da har man iallefall litt struktur på læringa si, ikke det at man ikke skal være selvstendig. Men for mange blir det tungt å ha en gigantisk prøve i slutten av semester, nettop fordi de ikke klarer å administrere sin egen læring godt nok. De trenger noen bjelker.

Lenke til kommentar
EdinhoBIH: Å sammenligne Allmenn og media er som å sammenligne friidrett og fotball, altså det går ikke...for det er helt forskjellige ting -.-'

Feil, fordi begge gir generell studiekompetanse. Dvs, på papiret er det det samme om du har gått 3 år på allmenn eller 3 år på media. De på Media skal kunne det du har lært i tilegg til de mediagreiene. Derfor tror jeg at tredjeklasse blir ganske ille for dem når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...