Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

@nikka, okei, takk for svar

det vil si at; (hvis vi antar at skolen min gjør det samme som der du jobber)

jeg må f.eks leve med eksplorer? at vi ikke kan laste ned den internettleseren vi vil?

ikke for det, jeg fikse meg firefox på maskina i fjor jeg, selv om det ikke skulle gå ann å laste ned, men det kan godt hende at data-ansvarlig fikk beskjed.

Hva med å kjøre installasjonsfrie/"portable" programmer?

http://www.hardware.no/artikler/nytteprogr...epinner/33524/2

 

Har ikke lagt noen begrensning på dette enda da jeg ikke har sett noen problemer med slike foreløpig. Jeg baserer sikkerheten på litt tillit. Dessuten så er det fåtallet her på bruket som vet at slikt finnes og de som vet at slikt finnes har alltids andre måter å få til det de vil på. :D

 

Som sagt, det er håpløst å gjøre en maskin 100% sikker hvis brukeren har tilgang til den og maskinen skal ha noen som helst nytteverdi. Hvor mye energi brukeren må legge i å komme rundt sperrene er det som er viktig, iallefall for meg. Så lenge man ikke ser ett missbruk så ser jeg heller ingen grunn til å være strengere enn nødvendig.

 

mrbjoern: Men er det så vanskelig å bare spørre it ansvarlig om han evt kan legge inn FF eller Opera på maskinen?

 

Nettopp, man trenger ikke akkurat å gjøre det vanskeligere enn det er. Selv så nevner jeg dette i kontrakten som elevene skriver under på, ordlyden er omtrent slik.

 

Er det andre programmer du har behov for, utover de som allerede er installert, så er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke legge Opera inn i tillegg? Oo

 

Siden jeg fikk ett spørsmål det første året om å legge inn Opera så anså jeg det som unødvendig. IE og FF tilfredsstiller ca 99,9% av brukerne ved skolen og da får jeg heller ta meg bryet med å legge det inn til de som ønsker det.

 

TinaM: Vel, jeg er stort sett alltid hyggelig. Jeg har jo en servicefunksjon her på skolen. Det er ikke sånn at jeg gjør alt jeg kan for å være hestkuk og prøver å ødelegge hverdagen til elevene. Jeg gjør mitt beste for å imøtekomme de ønskene elevene har, men noen ganger legger fylkeskommunale regler og ikke minst skolereglementet en stopper for hva jeg gjør. Jeg kunne godt installert MSN, men den sentrale brannmuren blokkerer slik traffikk. Jeg kunne gjerne tenkt meg MSN selv, siden jeg holdt kontakt med andre IT-folk på den måten og MSN er adskillig mye mer effektivt enn e-post, men slik ville ikke verden det. Da MSN ble "lagt ned" så flyttet jeg over på facebook, men siden facebook lå på førsteplass i generert traffikk så ble facebook også filtrert ut. (Facebook lå altså over tjenester som f.eks windows update - det sier litt.)

 

Som servicemann så må man altså være hyggelig og jeg tror jeg er bedre tjent med å være hyggelig og gi litt slik at folk blir fornøyd fremfor å være 100% regelrytter hele tiden. Så lenge noe ikke går ut over sikkerheten så er jeg egentlig ganske snill. :) Jeg har vært bisk ett par ganger, men da var det fordi jeg måtte.

Lenke til kommentar
Siden jeg fikk ett spørsmål det første året om å legge inn Opera så anså jeg det som unødvendig. IE og FF tilfredsstiller ca 99,9% av brukerne ved skolen og da får jeg heller ta meg bryet med å legge det inn til de som ønsker det.

Når jeg tenker meg om burde du la være å legge inn IE. Det er jo tross alt ikke helt 100%. :p

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Windows Update ligger så langt oppe på den listen uannsett.

 

Er Web Messenger sperret på alle domener også? Her på ungdomsskolen vår sperret de msn.com, men glemte .no. :wee:

 

Og hvorfor ikke installere noe som krever lisens, så lenge eleven har lisens?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+312

den delen med å filtrere nettsider gjør bare at de som har minst peiling på pc/ikke snakker med klassekameratene sine ikke kommer inn på de, andre bruker bare diverse proxy-sider^^,

Lenke til kommentar
den delen med å filtrere nettsider gjør bare at de som har minst peiling på pc/ikke snakker med klassekameratene sine ikke kommer inn på de, andre bruker bare diverse proxy-sider^^,

Der sier du noe alt som innholder fyfy-ord er stengt her :p Men proxy.org er åpen :p

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at Windows Update ligger så langt oppe på den listen uannsett.

 

Er Web Messenger sperret på alle domener også? Her på ungdomsskolen vår sperret de msn.com, men glemte .no. :wee:

 

Og hvorfor ikke installere noe som krever lisens, så lenge eleven har lisens?

 

Win-update ligger faktisk langt opp på listen. Det er ikke alle som har funnet ut at imaging er en fin ting. :p Web-messenger kan du nok se langt etter ja, du må tro at jeg også har prøvd meg på det. :)

 

Nå skal det sies at enkelte online proxytjenster ikke er sperret, men de mest populære er blokkert og flere legges til listen daglig.

 

Vel, hvis elevene har gyldig lisens så er det ikke noe problem selvsagt. Jeg fikk spørsmål om å legge inn CS3 til en elev, jeg sa selvsagt: "Ikke noe problem." Vel, det viste seg å være ett problem siden hun kom med en piratversjon. DOH! :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...