Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hurra for meg som fyller mitt år, ja meg vil jeg gratulere,bukke nikke,neie,snu meg omkring, danse for meg med hopp og sprett spring,ønske meg av alle gode,ting,og si meg så hva jeg vil jeg mere, gratulere

Woohoo, jeg har bursdag i dag :D

Gratulerer med dagen. Om en halvtime får jeg vite når jeg kommer opp i muntlig :ph34r: .

Lenke til kommentar

Pepsi, har du tatt fagprøven? Går ikke du it ellerno? :p

Jeg skal heller ikke ut på en god stund nå... 5 dager er vel en god stund, eller hva?

MAHOGNY (Swietenia macrophylla King)

Egenvekt: 450 kg/m3

VEKSTOMRÅDE

Vokser i mellom- og Sydamerika fra Mexico til Panama, Peru, Venezuela og Brasil, samt på de Vestindiske øyene. Flere av artene dyrkes i plantasjer i India, Burma og i noen afrikanske land. Det er omkring 50 slekter av treet med mer enn 1000 forskjellige arter som kalles mahogny. Ekte mahogny er likevel kun de artene som tilhører slektene: swietenia og khaya. Filippinsk mahogny er ikke ekte mahogny.

TREET

Barken ligner på alm og løvet ligner på ask. Kan bli opptil 35 meter høyt og stammen kan få en diameter på 1.50 meter. Grenfri stamme på ca. 20 m.

BRUKSOMRÅDE

På grunn av de gode styrkeegenskapene og det vakre utseende, har mahogny blitt brukt til snekkerarbeider i for eksempel inventar i banker, representasjonslokaler, apoteker og lignende. Beyttes også til piano- og flygelkasser, samt til finere møbler.

VEDEN

Fargen er lys rødbrun til gyldenrødbrun. Lys og luft endrer fargen til mørkere farge, men den karakteristiske gyldne skjæret bibeholdes.

VARIGHET

Meget holdbar og egner seg også godt utendørs.

Endret av Den store P
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...