Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nummer en er sånn kosedialekt. :love:

Kr.Sand-dialekten er direkte turnon.

"Æ e en sjørøvår!" :love: :love: :love:

Foretill deg at Johnny Depp kommer i Jack Sparrow-kostymet sitt og sier, "Æ e en sjørøvår!", på godt kristiansandsk. Hvordan hadde du reagert?

Spontanorgasme. Ikke spørsmål en gang. :p

Lenke til kommentar
Dagens osloungdom er jo helt på jorde hva angår sitt muntlige språk da. Og dette sier jeg som kommer fra Oslo og har brukt en del uttrykk fra den glade begynnelse av 90-talet. Med ord som lizzom, og azz og gudene vet hva er det en pine å følge med på samtalene deres. Og om man først greier det er ikke samtalene veldig meningsfulle heller. ^^ Nei takke seg til. Da hører jeg heller på bergenske fjortisser som hvertfall kan snakke skikkelig, til en viss grad hvertfall.

Azza, nå må ikke du komme her med sånn derre tull lizzom.

Jeg er helt enig, prøver å holde språket mitt så rent som mulig, men jeg merker at det varierer veldig hvordan jeg snakker på hvem jeg faktisk snakker med. En ting jeg synes det er blitt for mye a i det norske språk generelt er banning. Jeg jobbet på en ungdomsskole her i Oslo 06-07, og jeg kan ikke huske at vi som begynte på den skolen der bannet like mye da vi var 12-13 år. Faktisk ganske skummelt. Nå skal det nevnes at jeg er kristen, så jeg reagerer kanskje litt mer enn andre på det. Jeg banner jo selv også noen ganger, men det virker nesten som de begynner å banne som så unge for å være kule. Hvordan skal det går med det norske språket?

Lenke til kommentar

Det skal gå til blokksberg med det norske språket, for ikke å banne. Jeg vet for å være ærlig ikke hvordan det skulle kunne gå bra. Flere og flere personer, spesielt ungom på østlandet har begynt å si "Hvem skjermkort skal jeg kjøpe?" etc. Uheldig grammtisk feil som er direkte plagsom. Så har vi orddelingen *Grøss og gru*. Denne påvirker riktig nok bare det skriftlige språket. Men hvordan skal vi greie å lese hva de skriver? Også har vi jo all denne banningen. Når jeg gikk på grunnskolen bannet jeg nesten ikke i det hele tatt. Det vil si, på ungdomskolen bannet jeg litt mer enn jeg gjorde ellers. Men fortsatt ganske lite sammenlignet med hva de gjør idag. Men jevnt over har jeg bannet veldig lite. Ser på banningen som en uting, til tross for at jeg ikke har noen tro som tilsier at jeg burde ta avstand fra ordene (faen, jævel etc).

Lenke til kommentar
Plutselig stoppa det opp. Tom for bensin folkens? :p

Nei, det var jeg som begynte å poste litt mer omfattende og seriøse innlegg. Tror enkelte i forumkafeen har allergi for nevnte innlegg. ; ) Men det skader vel ærlig talt ikke med en litt seriøs diskusjon her inne en gang iblant vel?

Edit: Joda, språk er i konstant utvikling. Det er greit det, til og med jeg innser jo det. Enda så gammel jeg er til sinns. Men den språklige utviklingen fra steinalderen til og med idag har gått ut på å forenkle språket. Som f. eks med Thak -> Tak. Er lettere å si ordet uten h, synes du ikke? Samme grunn til at man har kuttet ut en rekke rare ordlyder/stavelser fra den norrøne tiden. Språket er blitt forenklet og effektivisert. Å bruke "hvem" om gjenstander er ingen forenkling og effektivisering av språket. Orddeling kan vel kanskje sies å være det, men går rent på det skrftlige. Delte ord er jo en hit i det engelske språket. Så.... Jo kanskje.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Et språk er i konstant utvikling, snorre... var like stor oppstandelse når man i middelalderen gikk over fra å kalle det som er på husene fot tak i stedet for thak

Ja. Hvorfor skrive "jeg" når det kan forenkles til "jeg", liksom. :roll:

EDIT: jeg kn lxzm ik skrive fjortiss.o_O

Edit2: Forumet gjør "j g" om til jeg. :p

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg får lyst til å bli norsklærer innimellom, bare for å kunne stryke en gjeng med udugelige jævler. :devil: Banning har jeg egentlig ikke noe imot, men når noen absolutt må bruke det konstant, er det slitsom. "Og jeg visste faen ikke hva jeg skulle si til jævelen, ikkesant, så jeg bare slo ham faens hart azz. kukskallen - bar slo ham ne lizzom. Sykt jævli fett dah. høøhøh. Forpulte lille dritttungen begynte å grine som en helvetes homo. høhøhø"

Lenke til kommentar
Plutselig stoppa det opp. Tom for bensin folkens? :p

Nei, det var jeg som begynte å poste litt mer omfattende og seriøse innlegg. Tror enkelte i forumkafeen har allergi for nevnte innlegg. ; ) Men det skader vel ærlig talt ikke med en litt seriøs diskusjon her inne en gang iblant vel?

Sant det.

Lenke til kommentar
Et språk er i konstant utvikling, snorre... var like stor oppstandelse når man i middelalderen gikk over fra å kalle det som er på husene fot tak i stedet for thak

Ja. Hvorfor skrive "jeg" når det kan forenkles til "jeg", liksom. :roll:

EDIT: jeg kn lxzm ik skrive fjortiss.o_O

Edit2: Forumet gjør "j g" om til jeg. :p

Så forumet har en automatisk språk-intelligentifier?

jeg

dt

j g

d t

Tøft, men virka bare på en.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Kanskje man skulle satt en norskkarakter-grense for å få lov til å delta skriftlig på internett? F. eks 4 på ungdomskolenivå? ^^

Eventuelt kunne alle fora, blogger og lignende steder ha inntaksprøve. Eller enda bedre, at man må levere inn en teststil til vurdering, for deretter å bli godtatt.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...