Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Fy flate, i morgen er det tannlegen. Skal trekke en visdomstann med hull, og bore noe annet tror jeg.

Kan bli jævlig interessant. Håper ikke jeg går rundt og har vondt resten av helgen, for jeg går med store planer om å drikke meg til de grader ut av vater i helgen.

Benytt det mens du kan...virkelig. Det lønner seg så til de grader å få ting unnagjort mens en forsatt er 18-19 år. Etterpå er det ut av egen lomme en må betale og det kan koste deg en formue.
Bare sørg for å bli ferdig med det så fort som mulig, for til neste år mister vi 88-ere all tannlegerabatt. Apropos, tannlegesystemet i Norge er elendig (= svindyrt).
Fatter ikke hvorfor tannhelsetjenesten ikke er gratis. Er ikke tannstell helse også? Er den ikke en del av kroppen vår og som alle sammen sliter med? Tannhelsetjenesten i Norge burde gjøres gratis for alle, uansett alder!

Tenk at det er folk i Norge i dag som ikke går til tannlegen fordi at de rett og slett ikke har råd! Det er skammelig og det er virkelig en ting den Norske stat burde gjøre noe med for vi har tross alt et sosialmedisinsk ( <- usikker på det uttrykket der)helsevesen og hvorfor folk skal sette seg i gjeld for å få bli kvitt smerter, og de fleste vet at tannsmerter kan være et rent helvette.

forskining.no:

De fleste som venter med en dårlig tann hos tannlegen, vil i stolen fortere enn fortest. Og noen godtar større smerte - hvis de slipper venting. Dét gjelder ikke bare hos tannlegen.

Hjerneforskere har undersøkt hvordan forventninger og frykt påvirker beslutningene våre. Underveis oppdaget de at en del personer virkelig hater å vente på noe de opplever som ubehagelig eller smertefullt.

Disse personene gruet seg nemlig så mye at de heller ville utsettes for større smerte raskt, enn å vente på et ubehag som faktisk var mindre smertefullt.

Er det en ting jeg er villig til å kjempe for i norsk politikk så er det gratis tannhelse til alle.

Noen som vet om det er lagt noen planer for å gjøre den gratis eller om det er noen som kjemper for det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Colbert, nei, men jeg tenker i de samme baner og har tenkt til å sende mail til samtlige av de største partiene for å finne ut 1) hvorfor de ikke HAR gjort noe med det, og 2) om de har tenkt til å gjøre noe med det.
Link:

Arbeiderpartiets landsmøte sa i helgen nei til et forslag fra egne rekker om at det skal bli like billig å gå til tannlegen som til fastlegen.

Forslaget om statsfinansiert tannlege ble levert av sju av Aps fylkeslag, men nådde ikke fram, melder Bergens Tidende.

Det landsmøtet samlet seg om var en formulering i programmet som sier at «Arbeiderpartiet vil ha en offentlig tannhelsereform».

Målrettede tiltak

Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad vil legge fram ei stortingsmelding om tannhelsetjenestene før sommeren. Der kommer det ikke noe forslag om gratis tannlege til alle.

- Gratis tannlege for alle kommer det ikke til å bli, sier Brustad, til avisen.

Hun tror ikke gratis tannlege er realistisk selv på lengre sikt fordi det vil koste for mye.

Men hun varsler at det vil komme målrettede tiltak rettet mot de som trenger det mest.

Vi kan mao takke vår helseminister for at det ikke blir gratis tannhelsetjeneste for alle.

Men helsedirektoratet mener noe helt annet:

Sosial og helsedirektoratet er regjeringens tyngst faglige rådgiver. I den nylig avsluttede høringsrunden, skriver direktoratet i sitt svar at hele befolkningen må få dekket det meste av tannbehandlingen for å unngå at noen får et fattigdomsstempel.

Direktoratet mener det er så store grupper i befolkningen som på grunn av sykdom eller dårlig råd får problemer med tennene, at det er mer sosialt rettferdig at hele befolkningen inkluderes i en refusjonsordning.

Ingen i direktoratet vi bli intervjuet nå, men i sitt høringssvar til helseministeren skriver de at:

«Det er ingen faglige grunner til at sykdommer og problemer med tennene skal behandles annerledes enn sykdommer og skader i andre deler av kroppen.»

I dag er det få voksne som får støtte til tannbehandling. Grupper som har rett til fri tannlege er psykisk utviklingshemmede, eldre i institusjon og enkelte sykdomsgrupper som periodontitt

Hvordan kan de si nei til så klare råd? Det vil forebygge så utrolig mye og det vil være et stort bidrag til fattigdomsbekjempelse, noe denne regjeringen har klart sagt ifra at de skal være med på å forkjempe.

I Danmark dekker staten 40 prosent av tannlegeregningen. I Sverige forslår et regjeringsoppnevnt utvalg en makspris på 200 kroner.

Har ikke vi som en trend å gjøre som våre skandinaviske naboer? Hvorfor ser ikke den norske regjeringen rundt seg og tar lærdom fra våre naboer når de gjør det med så og si alt annet, skoler og lover og..jah, you name it!

Lobbyvirksomhet:

Det er nok tannlegeforeningen som har bedrevet god lobbyvirksomhet her:

Hos tannlegeforeningen har de travle dager. De møter politikere i regjeringen og på stortinget for å styrke sitt syn: De er i mot at alle skal få støtte til tannbehandling.

- Det tror vi ikke noe særlig på. Vi tror mer på å rette det inn mot cirka en tredel av befolkningen over 20-25 år som har spesielle behov, og som vi mener kan få støtte i større eller mindre grad, sier president i Den norske tannlegeforening Gunnar Lyngstad.

- Så dere mener at folk flest har råd til betale tannlegeregningen selv?

- Ja, det er det inntrykket vi har i hvert fall. Hvis en prioriterer det bort og ikke vil bruke penger på tannlege, så er det et valg du gjør, sier han.

Tannlegeforeningen vil hindre at staten skal støtte alle. Da blir trolig bransjen regulert med makspriser på behandling og mindre muligheter til å etablere seg hvor man vil. I dag bestemmer tannlegene prisen selv. Tall fra foreningen viser at private tannleger i gjennomsnitt tjener mer enn én million kroner netto.

Gunnar Lyngstad frykter at mange tannleger heller vil etablere seg i utlandet hvis de ikke får opprette praksisen sin hvor i landet de vil. På sikt er han redd for at det vil skje en underfinansiering i bransjen, og at tannlegene vil tjene mindre enn i dag.

Så...mao..norske tannleger er redde for å miste inntekt, rett og slett. Men hey...hvem ville ikke ha kjempet med nebb og klør for å beholde sin innekt på ca 1 million i året? Det ville iallefall jeg ha gjort hvis jeg tjente så godt.

Lenke til kommentar

Sist jeg var hos tannlegen måtte jeg betale rundt 1000kr per time (husker ikke nøyaktig). Det sier seg selv at folk med dårlig råd ikke kan ha råd til dette. Det er helt sykt! Siden jeg ikke har all verden av inntekt så prøvde jeg å søke om å få dekket det av sosialkontoret, men med mine 8400kr minus skatt i måneden så tjente jeg for mye til at de ville dekke det...

Lenke til kommentar
Sist jeg var hos tannlegen måtte jeg betale rundt 1000kr per time (husker ikke nøyaktig). Det sier seg selv at folk med dårlig råd ikke kan ha råd til dette. Det er helt sykt! Siden jeg ikke har all verden av inntekt så prøvde jeg å søke om å få dekket det av sosialkontoret, men med mine 8400kr minus skatt i måneden så tjente jeg for mye til at de ville dekke det...

Akkurat! Det er helt fitte hull i hodet at det skal være slik og at man må regelrett sette seg i gjeld for å ha det bra rent helsemessig.

Jeg er faen meg fristet til å registrere et domene ala "gratistannlege.no" og starte en folkebevegelse av en eller annen form for å få slutt på denne idiotien for det er virkelig idioti!

Jeg undres på om jeg skal sende en epost til Steinar Westin som sto nevnt i NRK sin artikkel som er "leder for ekspertgruppen for sosiale ulikheter i helsetjenesten". Han burde ha noen ting en kunne ha tatt vidre.

Lenke til kommentar

Hahahaha, jeg er så trøtt at jeg er svimmel nå! :D

Må forresten si meg enig i argumentene om helse her.

tannlege er en VELDIG dyr affære her i Norge. Snart blir vi vel seende ut som briter frem til 90-tallet i kjeften.

Selv har jeg en rotfylling som ikke ble gjort ferdig i millitæret. tro om jeg får dette dekt siden det er arbeid som ikke er avsluttet?

Men det skal sies av vi er heldige når det kommer til sykehus her i norge da! Er ikke mye vi betaler for behandling i forhold til. for.eks. USA.

Endret av Rasch
Lenke til kommentar
Jeg syntes det hørtes ut som en god ide jeg... Forresten så kunne kanskje disse postene blitt flyttet til såpeboksen eller en egen tråd i politikk. Er et viktig tema synes jeg.

Nja...jeg skal sette meg ned og skrive en egen tråd om dette så jeg lar disse postene stå intill videre :)

Rasch: Jeg tviler på at du får dekket det, men du kan jo høre. Spørs vel hvor lenge siden det er siden du var i millitæret vil jeg tro. Hvis det er sånn nylig så kan det kanskje hende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...