Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Sweet'n'Sour kyllingwok på meg i dag. Med ris. Spiste biff ute i går, det var knakende godt fordi kokkene tydeligvis vet hvordan det skal gjøres og kjøttet tydeligvis var av prima kvalitet. Selv feiler jeg hver gang jeg skal steke biff, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg lar biffen hvile i romtemperatur en liten stund før steking for å få den temperert, jeg steker den på høy varme i nøttebrumt smør i et par min per side og danderer den på tallerken sammen med tilbehør. Allikevel blir den aldri så mør og smakfull som når jeg spiser ute, det til tross for at den ser og lukter helt likt. Jeg har ergret meg blå over dette, og jeg forstår ikke hva jeg gjør galt?

La meg ta en ekstrem gjetning: feil kjøtt. :) Du må huske å la det modnes/møres ei stund, at fettet er fint fordelt, etc.

Pappa er ekspert på det der. >.<

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Biff skal være blodig.

Er som når ene onkelen min var på resturant å bestillte biff og han spurte hvordan han ville ha det stekt så sa han noe ala at "hvis du har tenkt at den har berørt flammene så har du stekt den for lenge" :wee:

Fattig brødskivemat på meg i dag. Eier ikke matlyst.

Pappa sa "Bare lei kuen rundt ovnen noen ganger, du". :p
Lenke til kommentar
La meg ta en ekstrem gjetning: feil kjøtt. :) Du må huske å la det modnes/møres ei stund, at fettet er fint fordelt, etc.

Pappa er ekspert på det der. >.<

Jeg har også tenkt i de baner, da jeg skal innrømme at mye av kjøttet er av halvdårlig dagligvarekjede-kvalitet. Får kanskje legge ned noen kroner ekstra å få tak i et godt stykke entrecôte fra den lokale slakteren å se hvor det fører meg hen. Å klare å diske opp en biff som gir følelsen av å spise ute; hjemme vil være gull i så utrolig mange sammenhenger! Men jeg tror fortsatt kokker har noen ekstra knep i ermet som ikke står i bøkene, noe som typisk arves ned i generasjoner eller noe.. :mellow:
Lenke til kommentar

Hvis jeg får med meg en dame på hjemmelaget middag så blir hun veldig fornøyd hvis hun ikke er veldig sær i matveien da. Eller, jeg lager mye sær mat - sånn at om hun ikke er kresen så blir hun fornøyd. Det er jo selvsagt ett sikkerstikk som jeg må vite å benytte meg av nå som jeg er singel. :D

Lenke til kommentar
På konfirmasjonen min skal eg ha chicken tandoori, tikka masala og ein neve med anna indisk mat.

Hva faen ? Har du begynt med nynorsk igjen nå ? :ermm: Chiken tikka masala er Kjempegodt. Kan jeg stjele idèn til min konfirmasjon?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...