Skurupu Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg synes absolutt vi skal gi studenter mer penger, så de kan være fulltidsstudenter. Det trur jeg gjør at flere personer fullfører studiene. Grensen for studentlån kan settes opp, mens grensen for hva som kan bli omgjort til stipend kan forbli den samme. Det trur jeg hadde vært en god løsning. Skulle faen meg vært politiker, jeg. 1 Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg synes absolutt vi skal gi studenter mer penger, så de kan være fulltidsstudenter. Det trur jeg gjør at flere personer fullfører studiene. Grensen for studentlån kan settes opp, mens grensen for hva som kan bli omgjort til stipend kan forbli den samme. Det trur jeg hadde vært en god løsning. Skulle faen meg vært politiker, jeg. Syns kanskje man bør tenke slik at det er noen studier som er nyttigere enn andre... og gi en slags "belønning" for å velge dette. Er det riktig at man kan studere "gestalt-terapi" med støtte fra Lånekassen, når det er udokumentert behandling på linje med askeavkok? Gestalt-terapi gir ingen refusjon fra Helfo heller, så noen bjeller burde ringe. Dette var dagens lekse. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 På wikipedia står det: Det finnes en rekke internasjonale enkeltstudier som viser at gestaltterapi kan være like effektive som andre psykoterapeutiske retninger [2]. Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 På wikipedia står det: Det finnes en rekke internasjonale enkeltstudier som viser at gestaltterapi kan være like effektive som andre psykoterapeutiske retninger [2]. Det er litt rart at det gis støtte fra Lånekassen når det ikke er offentlig godkjent behandling. Og det er ikke offentlig godkjent behandling fordi det stort sett tyder på at det ikke har effekt. Uansett så syns jeg det er noen studier som er viktigere enn andre, noe kanskje mange er enig i. Lenke til kommentar
Teitgutt Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Lenge sidan forrige innlogging. Noko nytt, spør du så engasjert? Mykje. Skal skrive bok. Ein slags nynorskens Shantaram i mykje lågare skala. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Nå blir det vel dyrere brus/snop.......helvetes overformynderi. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 satsene er kanskje lave, men pengene må komme fra en plass. Å gi studentene mer lommepenger kommer langt ned på min politiske prioriteringsliste ihvertfall. Nå er det lån da... og personlig, med så mange milliarder på bok synes jeg nå vi kunne lånt litt mer til oss studenter enn til div. land/banker/konsern. Vi er nå også en fremtidig investering. Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 satsene er kanskje lave, men pengene må komme fra en plass. Å gi studentene mer lommepenger kommer langt ned på min politiske prioriteringsliste ihvertfall. Nå er det lån da... og personlig, med så mange milliarder på bok synes jeg nå vi kunne lånt litt mer til oss studenter enn til div. land/banker/konsern. Vi er nå også en fremtidig investering. En god del av det er vel stipend. Gratis cash. Så er skolen her gratis også, i mange andre land må du ut med hundre tusen bare i skolepenger. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Men i mange av de landene kan du se fram til større lønnsforskjeller, slik at nåverdien av utdannelsen ikke er noe mindre. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Lenge sidan forrige innlogging. Noko nytt, spør du så engasjert? Mykje. Skal skrive bok. Ein slags nynorskens Shantaram i mykje lågare skala. Eksamenstider, med andre ord? Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Nå er det lån da... og personlig, med så mange milliarder på bok synes jeg nå vi kunne lånt litt mer til oss studenter enn til div. land/banker/konsern. Vi er nå også en fremtidig investering. Syns man må se på hva som funker best i Norge, i stedet for å tenke på hvordan det er i andre land. Er det en god investering å gi mer lån og/eller stipend? Jeg er egentlig litt skeptisk til å gi mer lån (i motsetning til stipend), fordi jeg tror det uansett vil være mange som ikke fullfører (selv om andelen nok vil gå mer eller mindre opp mer mer utbetalt). Folk har allerede alt for stor gjeld. Se for deg at du har 150.000 i studiegjeld, og så er alt du får en kassajobb til kanskje 17.000 per måned. Men, det er jo ikke politikk-kafeen. Er bare litt engasjert i dette med utdannelse. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har 200.000 i gjeld, og har 12.000 i måneden. Etter faste utgifter, sitter jeg igjen med 4000. Kommer til å betale på dette lånet i all fremtid. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Får du ikke rentefritak og betalingsutsettelse på AAP? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Det tror jeg ikke man får nei. Man kunne kanskje fått noen form for ekstrastønad dersom lånet var såpass høyt at det var umulig å betjene, ikke tilfellet for datasmurf riktignok. Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Jo du får betalingsutsettelse og rentefritak. Betalingsutsettelse får alle, inntil 36 betalingsutsettelser (3 år tilsammen), men du kan søke om flere på bakgrunn av AAP. Da har man også krav på rentefritak. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Får du ikke rentefritak og betalingsutsettelse på AAP? Joda, men likevel går det ut en stødig sum på 1112 kr (eller 1222?) hver måned. Det er ikke det at jeg ikke klarer å betjene det, men det hadde vært greit og vært ferdig med det. Endret 6. mai 2015 av Datasmurf Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har eksamen i analyse og lineær algebra om 10 timer. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Pappakropptrenden fortsetter, http://www.dagbladet.no/2015/05/06/nyheter/innenriks/fedme/overvekt/helse/39055236/ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 BMI-skalaen er ikke pålitelig. Jeg har en BMI på 29 og jeg er i mitt livs beste form hittil. Jeg er i hvert fall i bedre form nå enn da BMI-en min var 19. Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Jeg venter på Datasmurfens årlige SK 2015 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg