Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke polsk. NAV sine sider er på polsk.

Jeg bare dro deg litt i leggen.

 

 

Hvordan kan de se om du har samisk IP ? Siden de kan se om du vil ha nynorsk.

Poenget er at jeg ikke ønsker nynorsk, men bor i et område der en stor andel snakker nynorsk.

Selv oppe i Finnmark er det mange som ikke snakker samisk så der antar jeg at de ikke ville satt språk automagisk basert på IP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor?

Fordi jeg ikke ønsker å aktivt bidra til en sentralisering av data. Det samles allerede altfor mye data om oss. Av samme grunn som jeg f.eks. aldri registrerer busskortet mitt ombord på bussen.

Jeg har (dessverre) nok erfaring fra helsevesenet til å gi folk på legevakta den informasjonen de trenger. Og skulle jeg være bevisstløs vil jeg heller at de skal se på symptomene mine uten å være forutinntatt utfra det som står i kjernejournalen.

Lenke til kommentar

Kanskje fordi han ikke ønsker at gud og hvermann (satt på spissen) skal ha tilgang til journalen hans. Hvis jeg ikke nå har misforstått.

Det også. Det holder med én eneste utro tjener for at dette skal "lekke".

Jeg opplevde en gang å høre fra mora mi ting som jeg kun hadde fortalt legen min. Det var en liten oppvekker og jeg bytta lege på dagen.

Burde lagt inn en klage også, men jeg var på et helt annet sted enn jeg er i dag så jeg dreit i det da.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor?

Fordi jeg ikke ønsker å aktivt bidra til en sentralisering av data. Det samles allerede altfor mye data om oss. Av samme grunn som jeg f.eks. aldri registrerer busskortet mitt ombord på bussen.

Jeg har (dessverre) nok erfaring fra helsevesenet til å gi folk på legevakta den informasjonen de trenger. Og skulle jeg være bevisstløs vil jeg heller at de skal se på symptomene mine uten å være forutinntatt utfra det som står i kjernejournalen.

Men det går vel an å sperre for innsyn i deler av den?

Lenke til kommentar

Tja, vet nå ikke om det er ille. på siden til helse Norge står det:

 

"​Kjernejournal er en ny elektronisk tjeneste som inneholder viktige opplysninger om helsen din, som både du som innbygger og helsepersonell har tilgang til. Blir du akutt syk, har helsepersonell rask og sikker tilgang til opplysningene i din kjernejournal.

Kjernejournal erstatter ikke journaler du har hos fastlege eller på sykehus, men utgjør et viktig supplement, særlig i akuttsituasjoner hvor det haster å finne informasjon om helsetilstanden din.

Kjernejournal vil bidra til til tryggere behandling og kan redde liv."

 

Så det kan jo være veldig nyttig for den som skal behandle en person som har havnet utfor noe. Tenkte også på å reservere meg, men tror det er like greit å ha. Jeg stoler heller ikke 100% på leger og helsevesenet, men sjansen for at sårbar informasjon kan lekke og bli brukt til onde hensikter tror jeg er veldig liten.

Lenke til kommentar

Det blir loggført hvem som leser din kjernejournal. Reserverte meg jeg og.

Problemet med det er at det er først i ettertid at man kan se det.

 

Jeg tror ikke det. Er du sikker?

Slik jeg forsto det så opprettes det ingen kjernejournal om man reserverer seg. Og har man allerede en kjernejournal vil den slettes totalt etter 30 dager og da må de opprette en ny.

Det som det er snakk om er at man kan skjule deler av den, men ved en akutt situasjon der de ikke kan innehente samtykke (la oss si du ligger i koma) så kan de gå inn på også de skjulte delene.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det. Er du sikker?

Det som det er snakk om er at man kan skjule deler av den, men ved en akutt situasjon der de ikke kan innehente samtykke (la oss si du ligger i koma) så kan de gå inn på også de skjulte delene.

 

 

Det var det nok ja. Reservasjon og sperring er to forskjellige ting, så det nå. Men så lenge de ikke lar meg få vite blodtypen kan det være det samme. Har spurt 2 leger og ingen vil svare på det. Andre vet det jo og ler når jeg sier at jeg ikke får vite blodtypen :roll:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...