Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha kjøpt to kasser øl til den nette sum av 30 euro, så forstår en at prisnivået i Norge er helt på jordet. Selv om euroen nå står i 9 kroner og noe.

Prisnivået står i forhold til lønnsnivået. Finnes ganske mye bedre å klage på en at du kommer fra et land med sterk kjøpekraft

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Prisnivået står i forhold til lønnsnivået. Finnes ganske mye bedre å klage på en at du kommer fra et land med sterk kjøpekraft

Det er noen avgifter på alkohol i Norge også har jeg hørt. For å sette dette i perspektiv. Jeg kjøpte en kasse weissbier på polet i forbindelse med utdritningslaget til en kompis. Den kosta meg 960 kroner eller noe. Si at staten tar 17 kroner og noe i rene avgifter per liter med øl. Pluss 25% av kjøpesummen i moms. Da snakker vi 17x3=51 + 200/4=25%=50 kroner. Kall det 100 kroner. Resten av sixpacken går med til som du sier: produksjonskostnader, lønn til de ansatte, Transportleddet skal ha litt lønn + bensinutgifter, Distribusjonsleddet skal ha dekket strøm og leie + litt lønn for de ansatte. Pluss avanse i tre ledd. Sluttkunden får så alt dette i fanget. Det er staten som tjener på dette. Ikke de ansatte.

Endret av Bruker-360061
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...