Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt greit med Sabell m.fl. på ignore-lista, kjenner jeg. Og så er det bare å hoppe over postene hvor dere har sitert vedkommende. Slik kom jeg meg gjennom 22. juli-tråden også, da jeg forvillet meg inn i PRS i de tider.

For øvrig er jeg glad for at jeg ikke akkurat var noe langvarig medlem av kirka. Mamma og pappa sørget visst for det da jeg ble født. Samme gjelder søstrene mine. Og at det går like fint for meg å ofre til Tor og Odin, som å tro på Krishna og Brahma. Eller fordype meg i keltisk eller finsk mytologi for den saks skyld. Mange fine historier, og selv om jeg er fast overbevist om at kreasjonisme er noe tøv, og tror på den mer vitenskapelige teorien om hvordan universet og dets liv, og eventuelle multivers, oppsto, kan jeg fint kose meg med religion og forskjellige hellige bøker også. Aner ikke hvor mange ganger jeg har lest det gamle testamentet, men det er i alle fall flere ganger enn jeg har lest det nye. Koranen har jeg også vært gjennom noen ganger, og da jeg var liten, pleide jeg å låne bøker om hinduismen, buddhismen og diverse andre religioner på biblioteket, som jeg så pløyde gjennom.

Mange gode minner.

Lenke til kommentar

Høyere makter ja. Jeg har "misbrukt guds navn" siden jeg gikk på barneskolen, jeg har meldt meg ut av kirka, og jeg oppfordrer til å stemple religiøsitet som mental sykdom.

Det å dele inn i frisk og syk er litt spekulativt om man ikke tror på noe overnaturlig. Fra naturens side er ikke det ene mer normalt enn det andre. Husk at naturlovene og evolusjonen har skapt de religiøse - og de "syke". :) Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Evolusjon skapte mennesket, mennesket skapte gud. Jeg trodde dette var old new for de fleste.

Det er ikke alle enig om. Jeg tror mennesket er født med en del i hjernen som representerer gud. Derfor blir det galt å si at mennesket at har skapt gud, det er skapt med gud, av evolusjonen.

At mennesket har skapt en tolkning av gud vil jeg heller si.

Lenke til kommentar

Evolusjon skapte mennesket, mennesket skapte gud. Jeg trodde dette var old new for de fleste.

Det er ikke alle enig om. Jeg tror mennesket er født med en del i hjernen som representerer gud. Derfor blir det galt å si at mennesket at har skapt gud, det er skapt med gud, av evolusjonen.

At mennesket har skapt en tolkning av gud vil jeg heller si.

Okei, la meg omformulere: Vitenskapen har kommet til konklusjonen at menneske skapte gud, ikke omvendt. At mennesker i visse situasjoner søker de villeste forklaringer på det ukjente for å roe angsten er jeg enig i, men det har ingenting med noen spesifikk gud å gjøre. Det har med kreativitet og frykten for det ukjente.

Jeg har absolutt ikke et ateistisk syn på universet, men nå må vi vel alle kunne være enige i at ingen organisert religion er basert på annet enn gamle røverhistorier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...