Catkin Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Grøss....har hørt en del slike historier, ja. Får en akutt uggen følelse av det. Det har aldri stått på toppen av det jeg har ønsket å studere, akkurat. EDIT: Vet du hvordan disse likene lukter? Ikke godt, akkurat. Endret 5. oktober 2014 av Diabólico Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg vet ikke. Organdonasjon ser jeg ikke på som ekkelt. Men den der pacemakeren syns jeg er fæl Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Noe annet som er ekkelt er at om noen har en pacemaker og de dør, så tar de den ut, vasker og putter inn i noen andre.Det hørtes ut som en vandrehistorie. Personen kan ha hatt smittsomme sykdommer eller feil blodtype eller hva som helst. De kan jo bare kjøpe nye pacemakere, men de kan ikke kjøpe nye organer, det er derfor de må donere. Endret 5. oktober 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Grøss....har hørt en del slike historier, ja. Får en akutt uggen følelse av det. Det har aldri stått på toppen av det jeg har ønsket å studere, akkurat. Ja, er sikkert spennende, men da ser jeg heller en god film eller leser en bok. Det er i min gate av spenning. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Jeg stilte ingen spørsmål, baby. Spenning: Urban exploring!! Endret 5. oktober 2014 av Diabólico Lenke til kommentar
KinderLinda Returns Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Det må være ganske ekkelt å ha en annens nyre i kroppen din.. Blæh! Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Noe annet som er ekkelt er at om noen har en pacemaker og de dør, så tar de den ut, vasker og putter inn i noen andre.Det hørtes ut som en vandrehistorie. Personen kan ha hatt smittsomme sykdommer eller feil blodtype eller hva som helst. De kan jo bare kjøpe nye pacemakere, men de kan ikke kjøpe nye organer, det er derfor de må donere. Klar over hvor mye en pacemaker koster? Iallefall så mye at det er ikke bare å kjøpe nye. Men blodtype har ingenting med saken å gjøre. De gjør jo selvfølgelig mer enn bare en vask med zalo og varmt vann. 1 Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 De har testet ut gjenbruk av pacemakere i u-land med ganske stort hell, ettersom jeg har forstått (googlet skiten ama). Greia er å sende brukte pacemakere til fattige land så de kan gjenbruke dem. Så det ser nå ikke ut som om vi trenger å tenke på det her i gode, gamle Noregs land, men i fattige land er det ikke umulig. 1 Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Bedre enn ingen nyre i det hele tatt... Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 De har testet ut gjenbruk av pacemakere i u-land med ganske stort hell, ettersom jeg har forstått (googlet skiten ama). Greia er å sende brukte pacemakere til fattige land så de kan gjenbruke dem. Så det ser nå ikke ut som om vi trenger å tenke på det her i gode, gamle Noregs land, men i fattige land er det ikke umulig. Vi lærere på skolen at de brukte samme, og hun ene i klassen var med på sånn obduksjon og da skulle hun til å kaste den, men fikk beskjed om at de gjorde de ikke for de brukte den på andre. Godt mulig det er feil altså. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Klar over hvor mye en pacemaker koster?Ca 20000 kroner i følge litt googling. Selvsagt kan de kjøpe nye. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 gjorde de ikke for de brukte den på andreAndre studenter, kanskje? Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 gjorde de ikke for de brukte den på andreAndre studenter, kanskje? Ikke vet jeg. Jeg tok feil så jeg gir meg Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg skal spørre legen min neste gang jeg er der. Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg skal spørre legen min neste gang jeg er der. Gjør det Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Nja, blir de sendt til uland og brukt på noen der så blir de gjenbrukt i andre. Men hvor ofte det forekommer eller om det har blitt standard siden 2011, det aner jeg ikke, og ikke er jeg såpass interessert at jeg skal lese meg opp på det heller Lenke til kommentar
Bruker-343442 Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Eller at vi egentlig lærte at de kanskje ble sendt en annen plass. Kan ikke forvente at jeg skal huske alt fra skolen heller Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Om dem så bruker dem på andre ser jeg ikke problemet så lenge dem rengjøres tilstrekkelig først. At medisinstudenter tar med organer hjem for å studere tviler jeg på, men om dem hadde gjort det hadde jeg ikke akkurat sett at det skulle være noe stort problem, så lenge ingen hadde brukt for organene selvsagt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 hadde jeg ikke akkurat sett at det skulle være noe stort problem1. Smittefare. 2. Uetisk når personen ikke har samtykket til det. 3. Uetisk fordi det gir en fordel i forhold til de andre studentene. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Jeg velger å ta dette med en klype salt uten solide kilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg