Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Bare i Norge fores, slaktes og spises det mange millioner dyr hvert eneste år. Bak hvert eneste kjøttstykke ligger det et langt liv i fangenskap. Dette er et uverdig liv uten glede. Å være vegetarianer har også andre fordeler enn at det sparer dyreliv. (akkurat som dette ikke er nok i seg selv) En ku spiser opp store områder med gress før den skal slaktes. Hvis det hadde blitt dyrket korn på disse områdene i stedet, så kunne dette mettet mange flere mennesker...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-360061

Vi kommer ikke unna det faktum at mennesket er omnivarer og at det ligger i den menneskelige natur å spise kjøtt, og grønnsaker og alt det i mellom. At vi i dag har det såpass godt de fleste av oss at vi kan bestemme selv hva vi ønsker å spise av ulike årsaker, forandrer ikke på det. Mat må en ha uansett.

Spis og vær glad folkens.

Endret av Bruker-360061
Lenke til kommentar

Bare i Norge fores, slaktes og spises det mange millioner dyr hvert eneste år. Bak hvert eneste kjøttstykke ligger det et langt liv i fangenskap. Dette er et uverdig liv uten glede. Å være vegetarianer har også andre fordeler enn at det sparer dyreliv. (akkurat som dette ikke er nok i seg selv) En ku spiser opp store områder med gress før den skal slaktes. Hvis det hadde blitt dyrket korn på disse områdene i stedet, så kunne dette mettet mange flere mennesker...

Ja der en del sånne aspecter oppi dette her. Enda er der mennesker i junglene som må jakte, og det er jo helt greit. Og andre som må overleve.

Men Vege- går på sett og vis foran og viser en vei i utviklingen vi sannsynligvise går i retning mot i framtiden.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Breaking news:

* Hvis man ikke kan bruke kyr/sauer og lignende, så er det ingen som vil ha dem. Derfor utryddes dem indirekte av veggiser.

* Langt liv i fangenskap? Tja. Nabobonden har kyrne sine ute i utmarka i flere måneder. Minst 4 mnd. Når vinteren kommer, så blir dem hentet inn i fjøset. Skal vi heller la dem fryse ihjel utendørs? Indirekte dyreplageri av veggisene.

* Jeg skulle ha likt å se deg så korn i utmarka eller på jordet mitt. Ikke så lett å plante korn overalt.

* I jaktsesongen henter jeg inn rundt 200 kg med hjortekjøtt som jeg kan spise med bedre samvittighet enn en veganer som har flydd inn bønnene sine fra Asia.

Ouch, den svei hæ?

Lenke til kommentar

Herregud, mora til dama mi ass.. overfanatisk på alt som er farlig i følge aviser. Nå nekter ho for eksempel å spise kylling, pga det med resistens mot antibiotika. Ho nekter å spise alt med "e-stoffer", palmeolje osv. Og nå ville ho starte oppvaskmaskinen på nytt fordi vi bare hadde vaska den på 50 grader. Vi hadde jo satt inn skjærefjøla med kylling på, klart vi må kjøre oppvaskmaskinen på "kokeprogram" og 80 grader da... Godt ho bare skal være her noen dager..

Lenke til kommentar

Ideologi til side så er hovedargumentet mitt for at jeg spiser kjøtt at det smaker så forbanna godt og jeg bryr meg mer om min nytelse enn baconets smerte ved å bli kastrert uten bedøvelse.

Jeg mener det å kutte ut kjøtt ikke er det viktigste for vår fremtid.

Jeg mener en global monokultur er viktigere for menneskeheten som rase enn å slutte å spise kjøtt. Først når vi har det kan vi ta steget over til reell kosmisk sivilisasjon. Om vi mennesker bare samlet oss til en homogen gruppe kunne vi satset alt på kolonisering av verdensrommet.

Problemet med kolonisering slik jeg ser det er følgende:

Vi kommer til å få en overklasse og underklasse. Det er kun de beste og de rikeste som kommer til å bli utvalgt til et koloniseringsprogram. Resultatet kommer til å bli en splittelse av menneskeheten der de genetisk svakeste (dummeste, feiteste, styggeste, minst suksessfulle) kommer til å forbli på Gaia, mens de vi anser som de beste vil bli sendt avgårde til nye horisonter. Den genetiske "minglingen" vil bli utvannet. Hvilke resultater det kommer til å ha vet vi ikke. Kanskje er det til det beste, kanskje ikke. Uansett så kommer vår rase til å bli todelt.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ideologi til side så er hovedargumentet mitt for at jeg spiser kjøtt at det smaker så forbanna godt og jeg bryr meg mer om min nytelse enn baconets smerte ved å bli kastrert uten bedøvelse.

Jeg mener det å kutte ut kjøtt ikke er det viktigste for vår fremtid.

Jeg mener en global monokultur er viktigere for menneskeheten som rase enn å slutte å spise kjøtt. Først når vi har det kan vi ta steget over til reell kosmisk sivilisasjon. Om vi mennesker bare samlet oss til en homogen gruppe kunne vi satset alt på kolonisering av verdensrommet.

Problemet med kolonisering slik jeg ser det er følgende:

Vi kommer til å få en overklasse og underklasse. Det er kun de beste og de rikeste som kommer til å bli utvalgt til et koloniseringsprogram. Resultatet kommer til å bli en splittelse av menneskeheten der de genetisk svakeste (dummeste, feiteste, styggeste, minst suksessfulle) kommer til å forbli på Gaia, mens de vi anser som de beste vil bli sendt avgårde til nye horisonter. Den genetiske "minglingen" vil bli utvannet. Hvilke resultater det kommer til å ha vet vi ikke. Kanskje er det til det beste, kanskje ikke. Uansett så kommer vår rase til å bli todelt.

For en framstilling. At noen foretrekker å slutte spise kjøtt er det som hindrer mennesket i å "samle seg til en homogen gruppe"?

Det er nok ganske mange andre ting man får gi skylda for det tror jeg.

Lenke til kommentar

For en framstilling. At noen foretrekker å slutte spise kjøtt er det som hindrer mennesket i å "samle seg til en homogen gruppe"?

Det er nok ganske mange andre ting man får gi skylda for det tror jeg.

Var ikke meningen å sette de to tingene i samme kategori. Det er fredag, det er pils og når promillen øker så blir L4r5 filosofisk.

Uansett så var poenget mitt at jeg ikke tror det er verdens undergang at vi spiser kjøtt, og dermed bidrar til dyrs lidelse. Ei heller tror jeg det vil være vår redning å slutte å spise kjøtt og påføre dyr lidelse.

Kan vi være så snill å diskutere ting som kolonisering av verdensrommet og sånt nå? Det er så mye mer interresant.

Kveldens nye tema:

Hvordan skal vi gå over fra en type 0 til en type 1- eller type 2-sivilisasjon som mestrer verdensrommet?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...