Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der var man ferdig å bære inn 1 favn med ved.

man skal være forsiktig lagre ved innendørs. Best å la det stå ute under veranda eller noe.

Eg vet da hvordan man lagrer ved. :p

Den er i en bod ute på trappa.

Godt luftet og i ly fra vær og vind.

Lenke til kommentar

I dag er der Tag der deutschen Einheit, altså den tyske enhetsdagen. Tyskerne minnes at de etter mange år med skam, konflikt og forsoning ble gjenforent til én nasjon. Litt artig er det at nordmenn derimot minnes kampen for løsrivelse og selvstendighet på sin nasjonaldag.

De førstnevnte er tilsynelatende ikke så flinke til å feire nasjonaldagen sin. Jeg så på TV tidligere i dag at noen tyskere hadde tatt på seg finstasen og at Bundeskanzlerin Merkel holdt en tale om verdiene som Bundesrepubliken bygger på. Her i Mannheim er det ingenting som skiller denne dagen fra andre dager annet enn at butikkene er stengt. Men nå er det tross alt bare 24 år siden Tysklands gjenforening. I Norge ble heller ikke grunnloven feiret skikkelig de første årene. 17. mai-tradisjonene har tiltatt gradvis over 200 år. For eksempel ble ikke det første barnetoget arrangert før i 1870, 56 år etter at grunnloven ble skrevet.

Noen spør seg kanskje hvorfor Tysklands nasjonaldag falt på 3. oktober, som kun er dagen da DDR formelt ble oppløst i 1990 etter en lang politisk prosess. Hvorfor er ikke nasjonaldagen 9. november 1989, da Berlinmuren falt og virkelig markerte slutten på den kalde krigen i Tyskland og Europa i 1989? Grunnen er at 9. november også er datoen til krystallnatten i 1938, som var starten på en dramatisk opptrapping av jødeforfølgelser i Tyskland.

Før gjenforeningen var forresten nasjonaldagen til BRD 17. juni, som markerte arbeideroppstanden i Øst-Berlin i 1953. Nasjonaldagen til DDR var 7. oktober, datoen da den sovjetiske okkupasjonssonen ble erklært en egen stat i 1949.

Herzliche Glückwünche.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

idag kommer niesa mi hjem fra sykehus<3<3

har ofret alle hyllene mine på badet til ungen nå får hun vise at hun er snill og ugrinete as

Lenke til kommentar

snip

Markerer ikke 3. Oktober også starten på Oktoberfesten?

Der jeg bodde var det heller ikke noe særlig feiring. De feiret mye mer på den helligdagen mellom Oktoberfest og jul. Husker ikke hva den het. Noe med barn å gjøre, tror jeg.

Forresten.

Herzliche Glückwünsche.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...