Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvis man spiser tomatsuppe så tisser man jo ikke rødt?

min teori er at vannet trekkes ut og urineres ut sammen med avfallstoffer.

Selve tomaten og fargen kommer i form av dritt.

Jeg vil tippe det eneste som så og si utelukkende kommer som urin må være vann.

Lenke til kommentar

Her er det noen som ikke har fulgt med i naturfagtimen ser jeg..

Det er Lykopen som gir tomat den røde fargen. Lykopen er antioksidkant av beste sort, og tas dermed opp i magen og i tarmen. I andre ord så tas "rødfargen" opp i kroppen, og brukes for å holde deg frisk.

Avføring og urin er avfallstoffer som kroppen ikke trenger, "restene".

Kroppen er glad i lykopen, derfor blir ikke urinen rød.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan prøve! Garanterer ikke at det er korrekt, menmen.

Hva enn slags stoff de bruker for å farge f.eks en brus (la oss ta Fanta Exotic til eksempel. Den er rød) så er det stoffet i fast form (Et slags pulver) når det først blir tilsett. Derfor vil det i kroppen bli tatt opp som eller faste ting - altså avføring. Stoffet har ingen effekt på avføringen?

Det var ikke et "full retard" spørsmål - men jeg leste det i stemmen til en gammel vennine jeg hadde på ungdomsskolen, som mellom hubbabubba-tyggene klarte å whine'e ut så dumme spørsmål at jeg trodde restilanen skulle smelte fra leppene hennes.

Lenke til kommentar

Men hvis man spiser tomatsuppe så tisser man jo ikke rødt?

Noe av maten brytes ned og blir til energi, fett og muskler. Noe av maten skilles ut igjennom avføringen.

Mesteparten av væsken skilles ut i urinen.

Noe av væsken skilles ut i avføringen, og noe som svette og utånding (den hvite røyken du ser når det er kalt).

Når hverken avføringen eller urinen er rød skyldes det at rødfargen er brutt ned enten til noe brunt som skilles ut i avføringen eller til energi/byggesteiner for kroppen.

For øvrig er det ofte at man kan se eller lukte på avføring eller urin hva man har spist. Hvis man spiser rødbeter så tisser man rødt. Hvis man spiser asparges så lukter det ille av urinen. Hvis man spiser mye jern eller blåbærsyltetøy får man svart avføring.

Lenke til kommentar

Hva enn slags stoff de bruker for å farge f.eks en brus (la oss ta Fanta Exotic til eksempel. Den er rød) så er det stoffet i fast form (Et slags pulver) når det først blir tilsett. Derfor vil det i kroppen bli tatt opp som eller faste ting - altså avføring. Stoffet har ingen effekt på avføringen?

Hvis du spiser en klump salt, som også er i fast form, så kommer det ut i urinen.
Lenke til kommentar

Hvis du spiser en klump salt, som også er i fast form, så kommer det ut i urinen.

Fordi det er.. øhm.. ehh... hva heter det atomene eller hva enn det er blir oppløst når de kommer i kontakt med vann?! Du skjønner hva jeg mener, selv om jeg forklarer det helt feil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...