Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-360061

Tja, så bastant vil jeg ikke være. En person kan gjøre mange feil opp gjennom livet sitt. Er ikke ute etter noen som aldri feiler, det viktigste for meg er at personen kan innse sine feil, og når de angrer og ber om tilgivelse så skal det gis. Må jo huske at det her er snakk om den personen du elsker. Men gjør de det samme igjen etter å ha bedt om tilgivelse, så synes jeg det er et mye større tillitsbrudd og svik, og da er det ingen kjære mor.

Mennesket er per definisjon ikke perfekte, og kommer til å begå feil. En hel masse av dem. Men det må da gå an å tenke konksekvensanalyse og holde seg tro til sin partner likevel. Hvis ikke ser jeg ikke egentlig poenget med selve forholdet. Men jeg skal gi deg rett i at mennesket ikke er et monogamt vesen, og det er her ekteskapet kommer inn i bildet. I et forsøk på å holde folk sammen. Ekteskapet går begge veier. Det er ikke enten eller. Jeg mener i fullt alvor at dette vedkommende burde klare å holde seg for til noe sånt om hun elsker deg, jeg. Hvis ikke kan vi egentlig legge ned hele ekteskapet, fordi det tydeligvis ikke fungerer.

Det sier to ting. Ekteskap et er et menneskeskapt fenomen. Utroskap foregår, men bør ikke aksepteres. Om så kun for din mentale helse. Det å redde noe bare for å redde noe blir på en måte galt det også. Da er det bedre å gå videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lYlo5C

Ble forfulgt til trening så måtte kjøre omvei for å riste den av:( så snudde den i rundkjørung fant vel ut at løpet var kjørtXD

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, så bastant vil jeg ikke være. En person kan gjøre mange feil opp gjennom livet sitt. Er ikke ute etter noen som aldri feiler, det viktigste for meg er at personen kan innse sine feil, og når de angrer og ber om tilgivelse så skal det gis. Må jo huske at det her er snakk om den personen du elsker. Men gjør de det samme igjen etter å ha bedt om tilgivelse, så synes jeg det er et mye større tillitsbrudd og svik, og da er det ingen kjære mor.

Mennesket er per definisjon ikke perfekte, og kommer til å begå feil. En hel masse av dem. Men det må da gå an å tenke konksekvensanalyse og holde seg tro til sin partner likevel. Hvis ikke ser jeg ikke egentlig poenget med selve forholdet. Men jeg skal gi deg rett i at mennesket ikke er et monogamt vesen, og det er her ekteskapet kommer inn i bildet. I et forsøk på å holde folk sammen. Ekteskapet går begge veier. Det er ikke enten eller. Jeg mener i fullt alvor at dette vedkommende burde klare å holde seg for til noe sånt om hun elsker deg, jeg. Hvis ikke kan vi egentlig legge ned hele ekteskapet, fordi det tydeligvis ikke fungerer.

Det sier to ting. Ekteskap et er et menneskeskapt fenomen. Utroskap foregår, men bør ikke aksepteres. Om så kun for din mentale helse. Det å redde noe bare for å redde noe blir på en måte galt det også. Da er det bedre å gå videre.

Mennesker og ekteskap er komplekse saker. Det er ikke svart hvitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det ikke litt teit å komme når det er under en time til det stenger

Det står bra til har ikke krangla idag

For guds skyld ikke kom dit slik at de må holde åpent etter stengetid.

Er slike idioter her hver kveld.

Gjerne dra å tren, men vær ute av bygninger 5 min før stengetid!

skjønner ikke at alle treningsenter heller bare kjører døgnåpent ubemannet

Ble forfulgt til trening så måtte kjøre omvei for å riste den av:( så snudde den i rundkjørung fant vel ut at løpet var kjørtXD

heh?

Lenke til kommentar

Vi har et ord for sånne som deg der jeg bor. Tøffelhelt.

Hahaha, ja du skal få kalle det hva du vil, uansett så synes jeg det er helt ekstremt bastant å mene at det er grunnlag for skilsmisse i alle tilfeller, uten unntak.

Rider of Reason:

Man kan ikke bestemme hvem man skal elske, og har man sluttet å elske en person, så synes jeg ikke at ekteskapet er verdt det papiret det er skrevet på.

Det er min personlige mening nå, og jeg hadde samme tanker som deg før.

Mange utenforstående mener nok at jeg ga for lett opp, men når du sier at man skal gå gjennom helvete for å redde et ekteskap, så kan man vel kanskje si at jeg har gått gjennom et helvete. Ikke nødvendigvis for å redde det, eller på grunn av ekteskapet, men bare mens jeg var gift. Noen ganger er forskjellen mellom å dø og å leve, å gi opp eller å ta et valg. Jeg tok et valg. For å være helt ærlig så er det jævlig "ubehagelig" å være singel og alene med to barn i barnehage og skolealder 50% av tiden, men man kan ikke fortsette et ekteskap fordi det er så "ubehagelig" å være alene.

Så sånn er det med den saken ;) Litt personlig utlevering her på en torsdags kveld.

Joda, jeg forstår deg godt. Og det er fullt mulig at du tok det beste valget i din situasjon. Slike ting er jo så individuelt, så det er umulig for meg å vite uten å ha vært i din situasjon.

Det eneste jeg kan si er at å slutte å elske noen ikke er noe som bare skjer sånn uten videre helt plutselig. Når det kommer til det steget så har det jo allerde gått for langt. Det blir litt som den ballen jeg snakket om, når to personer ikke elsker hverandre lengre så er det som regel fordi den ballen har blitt så stor at den skjuler de to fra hverandre. Skulle det gjøres noe med saken måtte det ha skjedd lenge før det gikk så langt at kjærligheten forsvant.

Den innsatsen jeg snakker om er en som må jobbes med konstant, fra man deler ekteseng, og til den ene dør. Den tiltrekkelsen man føler i starten er ikke det jeg ser på som kjærligheten, ei heller den seksuelle trangen man føler for den andre. Kjærligheten for en annen person er det du føler når du sitter der en dag som 78åring og tenker tilbake på tiden du har hatt sammen med den andre og opplevelsene dere har delt. Det du føler da, DET er kjærlighet. I alle fall mener jeg det. Kan selvfølgelig være at jeg bare er en håpløs romantiker. :p

I så fall er vi ganske uenig der. Forstår meg ikke helt på denne selektive moralismen som vandrer rundt i samfunnet.

Jeg snakker ikke her om noen rindbrenner som løper rundt å har elskerinner både her og der. Jeg snakker om tilfeller der, la oss si mannen eller dama har vært på tur med venner, det blir party og mye drikking, han eller hun møter kjekk mann/sexy dame og blir revet med av stemningen. Kanskje har det også vært uro og krangling i ekteskapet, så personen føler på mye frustrasjon.

Så føler personen seg forferdelig i etterkant og angrer, forteller det til partneren staks h*n kommer hjem og ber om tilgivelse. Skulle man her (og i absolutt alle andre tilfeller) nekte å tilgi, og heller sparke den man elsker og har tilbrakt årevis sammen med (kanskje har barn sammen med) ut døra? Det synes i alle fall ikke jeg.

Evnen til å tilgi er den største dyden et menneske har, og den største gaven en kan gi et annet menneske. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om personen så er helt ufyselig så er ikke det grunnlag for skilsmisse. Det er noe man burde vært klar over før man giftet seg med personen.

Dette burde du tenke litt over. Det finnes tilfeller der folk forandrer seg etter man har giftet seg. I noen tilfeller kjenner man til slutt ikke igjen mannen/kvinnen man giftet seg med.

Og hva med de som mishandler partneren sin, på den ene eller den andre måten? Skal offeret i en slik situasjon bare holde ut fordi de ga et løfte til hverandre? Og med "mishandling" mener jeg ikke nødvendigvis fysisk. Du sier "om personen så er helt ufyselig" - dette kan bety at personen driver med psykologisk krigføring, for eksempel. Det er en form for mishandling og slike personer burde man komme seg til helvete bort fra. Og jo, folk KAN forandre seg til det ugjenkjennelige på overraskende kort tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...