Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg er helt enig i det... det kommer jo helt an på hva du legger i å "fungere"... er målet nødvendigvis å betale mest skatt? Hva med de som tar seg av de eldre, enten det er med snømåking eller besøk på sykehjem. Vil jo si de er vellykka på sin måte.

 

Nå tror jeg ikke vi tenker helt på det samme. Jeg snakker ikke om hvorvidt en person føler seg vellykket eller ikke. Å føle seg vellykket er forresten en følelse.

 

Det jeg mener er at sett fra et samfunnsperspektiv vil man nesten i alle tilfeller om man var en robot, og ikke et menneske med følelser. Da nesten alt fra du er født til du ligger i graven er satt opp så det helst skal fungere som et rullebånd.

 

Det starter helt fra barnehage/skole hvor du blir rullet gjennom ditt årskull og servert generelle kunnskaper som er designet for å få deg til å fungere best mulig på neste rullebånd i livet. Og akkurat samme skjer med neste årskull, og årskullet etter det igjen. Akkurat som produksjon på et rullebånd.

 

Og så kommer du til neste skritt, arbeidslivet. Ta en helt vanlig 9-4 jobb, du kommer på jobb, gjør det du blir lært til å gjøre, drar hjem. /repeat ad nauseum Kan du gi meg eksempler hvor det her vil fungere bedre å være et menneske som er utsatt for å bli sliten, trist, lei og sliten, enn å være en robot som gjør akkurat det du skal gjøre og ikke bry seg om noe annet?

Lenke til kommentar

Ja, skjønner det. Derfor jeg også skilte det å drikke alkohol, og å dra på byen. Jeg liker ingen av delene.

 

Å dra ut om kvelden/natten er bare rot for min del. Alt for mye folk, for mye bråk, og generelt like koselig. Vil jeg sosialisere, så besøker jeg en venn eller får et par venner på besøk om jeg kan.

Er jo fint at du har de mulighetene. Jeg har nesten ingen venner her, så om jeg vil sosialisere, må jeg nesten ut og møte nye folk.
Lenke til kommentar

 

Er jo fint at du har de mulighetene. Jeg har nesten ingen venner her, så om jeg vil sosialisere, må jeg nesten ut og møte nye folk.

 

 

Hahaha, vil ikke si at jeg har de mulighetene, sånn egentlig, de gode kameratene jeg har jobber enten et annet sted eller har flyttet for å studere. Så er vel i samme situsjon som deg, bare at jeg ikke takler folkemengder og situasjoner som man møter "på by'n". Så jeg velger å kjede meg i stedet for. :p

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Kan du gi meg eksempler hvor det her vil fungere bedre å være et menneske som er utsatt for å bli sliten, trist, lei og sliten, enn å være en robot som gjør akkurat det du skal gjøre og ikke bry seg om noe annet?

 

Som jeg sa i stad, det kommer helt an på hva du legger i å fungere. Hvis du kun ser på selve arbeidet du gjør, og arbeidet bare består av å pakke ting i esker helt mutters alene, så vil jeg være helt enig med deg med at følelser er negativt.

 

Men selv om det moderne samfunn fungerer litt som et samlebånd ja (enig), så er det likevel mye mer enn det rundt deg.

 

Det er ikke så målbart, men hvordan du snakker til naboen kan ha en ganske stor ringvirkning på samfunnet. Hvis du er ufølsom og driter i naboen, så kan det ha effekter for hvordan naboen har det. Kanskje naboen på grunn av dette og andre ting blir for syk til å gjøre jobben, slik at han må sykemeldes. Da vil jo din effektivitet på arbeidsplassen kanskje være sånn at vinninga går litt opp i spinninga.

 

Det er bare det at slike ting som dette ikke kan måles. Det er for komplisert. Det er derfor jeg sier at din grad av "suksess" ikke bør måles etter hvor mye skatt det står på ligningen at du har betalt.

Lenke til kommentar

 

 

Er jo fint at du har de mulighetene. Jeg har nesten ingen venner her, så om jeg vil sosialisere, må jeg nesten ut og møte nye folk.

 

Hahaha, vil ikke si at jeg har de mulighetene, sånn egentlig, de gode kameratene jeg har jobber enten et annet sted eller har flyttet for å studere. Så er vel i samme situsjon som deg, bare at jeg ikke takler folkemengder og situasjoner som man møter "på by'n". Så jeg velger å kjede meg i stedet for. :p

Ah, daså. Jeg har delvis det problemet, men ikke når jeg allerede er med noen jeg stoler på. Hadde for eksempel aldri dratt alene på byen i Oslo.
Lenke til kommentar

Det er ikke så målbart, men hvordan du snakker til naboen kan ha en ganske stor ringvirkning på samfunnet. Hvis du er ufølsom og driter i naboen, så kan det ha effekter for hvordan naboen har det. Kanskje naboen på grunn av dette og andre ting blir for syk til å gjøre jobben, slik at han må sykemeldes. Da vil jo din effektivitet på arbeidsplassen kanskje være sånn at vinninga går litt opp i spinninga.

 

Akkurat dette er jo et perfekt eksempel på hvordan følelser er til hinder. Naboen føler seg dårlig, og dermed ikke kan dra på jobb, noe som fører til at hans del av arbeidet på jobben ikke blir gjort, og jobben fungerer dårligere enn om han hadde vært på jobb. Noe han hadde vært om ikke følelsene hadde satt en stopper for det.

 

Ah, daså. Jeg har delvis det problemet, men ikke når jeg allerede er med noen jeg stoler på. Hadde for eksempel aldri dratt alene på byen i Oslo.

 

Hehehe, forige gang jeg var "på byen" var med to kompiser, men det var ganske obvious at jeg ikke følte meg tilpass der. Hadde det ikke vært for at de ville gjøre det og traff folk de kjente der så hadde jeg gått umiddelbart. Sjelden følt meg så lettet som når vi dro med oss en burger hver og gikk hjem.

 

 

Dette er tråden for smalltalk, helst ikke LAAAANGE diskusjoner om følelser, er litt kjedelig :/

Så smaltalk, og om noen andre vil smalltalke så svarer de deg. Ingen som tvinger deg hverken til å svare eller lese innlegg du synes er kjedelig. ;) Det ene utelukker ikke det andre.

Endret av Rider of Reason
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Eh. Det er ganske irrelevant hva du synes er kjedelig i denne tråden, da det er et fristed for snakk om alt mulig sosialt. La nå folk diskutere det de vil, liker du det ikke så er det ingen som tvinger deg til å være her.

Takk.

Lenke til kommentar
Akkurat dette er jo et perfekt eksempel på hvordan følelser er til hinder. Naboen føler seg dårlig, og dermed ikke kan dra på jobb, noe som fører til at hans del av arbeidet på jobben ikke blir gjort, og jobben fungerer dårligere enn om han hadde vært på jobb. Noe han hadde vært om ikke følelsene hadde satt en stopper for det.

 

Ja, men om "du" hadde hatt mer følelser, så kunne det virket positivt inn for naboens funksjon ift. jobb.

 

En annen ting er at det er mange andre verdier her enn effektivitet på arbeidsplassen. Sett at en eldre dame har to sønner. Den ene jobber masse, er flink til det, og har masse penger. Men driter i hvordan moren har det. Den andre, derimot, er ikke så flink i arbeidslivet, men bruker i stedet tiden til å sørge for at de som har bygget landet for oss har en akseptabel alderdom.

 

Hvordan skal man egentlig måle hvem som er den største suksessen.

 

Argumentasjonen din bærer jo preg av at alle verdier kan måles i kroner og øre. :)

Lenke til kommentar

Hehehe, forige gang jeg var "på byen" var med to kompiser, men det var ganske obvious at jeg ikke følte meg tilpass der. Hadde det ikke vært for at de ville gjøre det og traff folk de kjente der så hadde jeg gått umiddelbart. Sjelden følt meg så lettet som når vi dro med oss en burger hver og gikk hjem.

Ah, da er du ganske annerledes enn meg der. Jeg har ingenting imot mange nye folk så lenge jeg har noen med meg jeg kjenner godt. Kanskje ikke en hel pub full av nye folk. Mer sånn opp til 10 stykker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...