Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg fått en smak på det tyske byråkratiet. Som nevnt registrerte jeg meg som student på skolen i går. Da måtte jeg bare vente 30 minutter i kø før det var min tur. Så måtte jeg fylle ut adresse og annen personalia på et ark. Jeg spurte om jeg skulle ta med meg arket bort et øyeblikk, slik at saksbehandleren kunne begynne å hjelpe nestemann, men hun hadde visst ikke dårlig tid, så jeg kunne fylle ut arket rett foran henne mens hun så på. Så måtte jeg vise fram EHIC-kortet mitt. Saksbehandleren bekreftet at det var alt jeg trengte for å dekke helseutgifter, men jeg mått likevel gå og få en skriftlig bekreftelse. Det var ved kantina på den andre siden av skolen, kanskje 500 meter én vei, i tillegg til at jeg måtte vente på trafikklys og gå over en firefelts vei. Der snakket jeg med en fyr som sa akkurat det samme. Alt han gjorde var å skrive navnet mitt og datoen på et ark som jeg fikk, men jeg trenger ikke å vise noe annet enn EHIC-kortet mitt hvis jeg skal til legen. Så gudene vet hvorfor ikke den førstnevnte saksbehandleren kunne skrive navnet mitt og datoen på det arket, hvorfor det ikke kunne gjøres i det samme bygget, eller hvorfor jeg trengte det arket i det hele tatt.

Etterpå gikk jeg til Bürgeramt for å registrere meg som borger i byen. Jeg trakk en kølapp der det sto et nummer og at det var 101 andre besøkende foran meg i køen. Jeg satt på venterommet en stund, men da jeg bare hadde rykket 30 plasser fram etter 90 minutter, fant jeg ut at jeg kunne gå og kjøpe noe mat og se litt på TV i leiligheten mens jeg ventet. To timer senere gikk jeg tilbake og de hadde visst fått opp dampen i mellomtiden, for da hadde køsystemet passert meg med 10 plasser. Så jeg trakk en ny kølapp og turte ikke å gå noe sted den gangen. Det var 154 besøkende foran meg i køen og jeg ventet i tre timer på min tur.

I dag skulle jeg hente studentkortet mitt. Det tok to timer før det var min tur. Deretter måtte jeg aktivere det på en maskin, men da ventet jeg heldigvis bare i ti minutter. Jeg håper at jeg er ferdig med å vente nå. Mens jeg satt på en benk og ventet, kom en annen student bort til meg og spurte om jeg visste hvor han kunne få tak i noe som jeg ikke helt forsto. Han snakket tysk og jeg begynte først å svare på fransk, før jeg hørte hva jeg selv sa.

Gled deg til du skal til legen. DET er gøy, det. Jeg måtte en gang vente i FIRE TIMER på legekontoret. Alle som klager på byråkratiet i Norge, burde ta seg et halvår i Tyskland. Da tenker jeg det går opp for dem hvor godt vi har det.

Har du fått sånn helsekort som du betaler for hvert kvartal? Syns å huske det kostet 15 euro. I tilfelle noen lurer, er det et kort med en chip som gir deg tilgang til lege uten at du betaler noe ekstra. Ganske genialt. Dekker dog kun undersøkelser og enkle akutte behandlinger.

Ellers er det veldig deilig med lave priser her. Kebab og annen gatekjøkkenmat koster 2 - 4 euro. Alkoholholdige varer får man kjøpt på vanlige butikker. Øl koster omtrent det samme som brus.

Det er lave priser for deg, men på en tysk lønn, not so much.

Om du ikke registrerte deg kunne du risikert å bli sendt tilbake. Ikke 100% inne på tysk immigrasjonslov, men jeg måtte i alle fall få meg jobb, ellers hadde jeg røket rett hjem igjen. Da hadde jeg vært der i 6 måneder uten å registrere meg, noe som gjorde at jeg hadde en kort frist. Men lover forandrer seg jo stadig. Kan hende det er annerledes nå.

Endret av Therawyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://youtu.be/3IhNucymsq4?t=37m13s

Hør den låta der i sammenheng med resten av albumet, og se om du mener det samme.

Ikke sikker på om det der teknisk sett kan kalles Growling, men om det er det så er det i såfall den første låten med slikt som jeg faktisk har klart å høre på uten å tørke blod fra ørene mine. Det som gjorde den tålelig i dette tilfellet var at lydene var satt i harmoni med resten av musikken. Dog skal det sies at jag likte de påfølgende "Ambient Guitars" og "The Sailor's Hornpipe" flerfoldige ganger bedre. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...