Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

 

I dag registrerte jeg meg som student på skolen. "That's a complicated name" sa dama bak disken, noe uventet. Det er greit nok at hun ikke ser mitt navn så ofte, men hun har sikkert truffet hundrevis av internasjonale studenter før meg. De to asiatene foran meg i køen har sikkert mer eksotiske navn. Ellers er jeg glad for at jeg bare trengte å vise frem EHIC-kortet mitt og få et bevis på at jeg har godkjent helseforsikring i Tyskland. En av de nevnte asiatene har naturligvis ikke et slikt kort. Han fikk snakke med en forsikringsagent som begynte med "I will tell you how this works" og ga ham en lang salve med forutsigelser om alt som vil gå galt fordi han ikke har helseforsikring. Han kunne spart seg for mye tid ved å bare si "You're fucked".

 

Nå sitter jeg hos Bürgeramt for å registrere meg som beboer i byen. Det er for øyeblikket 90 andre foran meg i køen. Til slutt må jeg si at jeg føler meg litt som Harry Potter når jeg går rundt på universitetet som er et slott.

Sjelden kvalitetspost her inne de siste ukene. Spennende å følge med på dine opplevelser, del gjerne mer!

 

 

Jeg har ikke anledning til å bruke internett så veldig mye ennå. Inntil nå har jeg brukt mobilen og det kan fort bli dyrt med et norsk abonnement i utlandet hvis ikke jeg er bevisst på datamengden. Jeg prøvde å bestille DSL til leiligheten før jeg kom, men det er tydeligvis umulig, for alle tyske internettleverandører krever et tysk telefonnummer og et tysk bankkontonummer for å verifisere identiteten min. Husverten min var hjelpsom og bestilte internett i sitt navn, men jeg vet ikke hvor lenge jeg må vente på postgangen. Jeg har imidlertid internettilgang på skolen så lenge.

 

Nå har jeg fått en smak på det tyske byråkratiet. Som nevnt registrerte jeg meg som student på skolen i går. Da måtte jeg bare vente 30 minutter i kø før det var min tur. Så måtte jeg fylle ut adresse og annen personalia på et ark. Jeg spurte om jeg skulle ta med meg arket bort et øyeblikk, slik at saksbehandleren kunne begynne å hjelpe nestemann, men hun hadde visst ikke dårlig tid, så jeg kunne fylle ut arket rett foran henne mens hun så på. Så måtte jeg vise fram EHIC-kortet mitt. Saksbehandleren bekreftet at det var alt jeg trengte for å dekke helseutgifter, men jeg mått likevel gå og få en skriftlig bekreftelse. Det var ved kantina på den andre siden av skolen, kanskje 500 meter én vei, i tillegg til at jeg måtte vente på trafikklys og gå over en firefelts vei. Der snakket jeg med en fyr som sa akkurat det samme. Alt han gjorde var å skrive navnet mitt og datoen på et ark som jeg fikk, men jeg trenger ikke å vise noe annet enn EHIC-kortet mitt hvis jeg skal til legen. Så gudene vet hvorfor ikke den førstnevnte saksbehandleren kunne skrive navnet mitt og datoen på det arket, hvorfor det ikke kunne gjøres i det samme bygget, eller hvorfor jeg trengte det arket i det hele tatt.

 

Etterpå gikk jeg til Bürgeramt for å registrere meg som borger i byen. Jeg trakk en kølapp der det sto et nummer og at det var 101 andre besøkende foran meg i køen. Jeg satt på venterommet en stund, men da jeg bare hadde rykket 30 plasser fram etter 90 minutter, fant jeg ut at jeg kunne gå og kjøpe noe mat og se litt på TV i leiligheten mens jeg ventet. To timer senere gikk jeg tilbake og de hadde visst fått opp dampen i mellomtiden, for da hadde køsystemet passert meg med 10 plasser. Så jeg trakk en ny kølapp og turte ikke å gå noe sted den gangen. Det var 154 besøkende foran meg i køen og jeg ventet i tre timer på min tur.

 

I dag skulle jeg hente studentkortet mitt. Det tok to timer før det var min tur. Deretter måtte jeg aktivere det på en maskin, men da ventet jeg heldigvis bare i ti minutter. Jeg håper at jeg er ferdig med å vente nå. Mens jeg satt på en benk og ventet, kom en annen student bort til meg og spurte om jeg visste hvor han kunne få tak i noe som jeg ikke helt forsto. Han snakket tysk og jeg begynte først å svare på fransk, før jeg hørte hva jeg selv sa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tydeligvis. Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis ikke jeg hadde registrert meg hos Bürgeramt. Jeg er jo EØS-borger og trenger ikke visum eller liknende for å oppholde meg i Tyskland. Jeg var allerede registrert på skolen. Og siden jeg ikke skal bo i utlandet mer enn 6 måneder, er jeg forsørget av den norske Folketrygden hvis det blir nødvendig. Så hvorfor er det nødvendig? Ville die Polizei kommet på døra hvis ikke jeg hadde gjort det?

 

Ellers er det veldig deilig med lave priser her. Kebab og annen gatekjøkkenmat koster 2 - 4 euro. Alkoholholdige varer får man kjøpt på vanlige butikker. Øl koster omtrent det samme som brus.

Lenke til kommentar

Ja, tydeligvis. Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis ikke jeg hadde registrert meg hos Bürgeramt. Jeg er jo EØS-borger og trenger ikke visum eller liknende for å oppholde meg i Tyskland. Jeg var allerede registrert på skolen. Og siden jeg ikke skal bo i utlandet mer enn 6 måneder, er jeg forsørget av den norske Folketrygden hvis det blir nødvendig. Så hvorfor er det nødvendig? Ville die Polizei kommet på døra hvis ikke jeg hadde gjort det?

 

Ellers er det veldig deilig med lave priser her. Kebab og annen gatekjøkkenmat koster 2 - 4 euro. Alkoholholdige varer får man kjøpt på vanlige butikker. Øl koster omtrent det samme som brus.

Lyst på besøk?

Lenke til kommentar

 

Ja, tydeligvis. Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis ikke jeg hadde registrert meg hos Bürgeramt. Jeg er jo EØS-borger og trenger ikke visum eller liknende for å oppholde meg i Tyskland. Jeg var allerede registrert på skolen. Og siden jeg ikke skal bo i utlandet mer enn 6 måneder, er jeg forsørget av den norske Folketrygden hvis det blir nødvendig. Så hvorfor er det nødvendig? Ville die Polizei kommet på døra hvis ikke jeg hadde gjort det?

 

Ellers er det veldig deilig med lave priser her. Kebab og annen gatekjøkkenmat koster 2 - 4 euro. Alkoholholdige varer får man kjøpt på vanlige butikker. Øl koster omtrent det samme som brus.

Lyst på besøk?

 

 

Ja, gjerne det. Leiligheta mi er ikke større enn 36 kvadratmeter, men jeg har en sofa som gjester kan sove på.

 

Jeg bor i staten Baden-Württemberg. Før i dag krysset jeg Rhinen til fots og havnet dermed i nabobyen Ludwigshafen i staten Rheinland-Pfalz.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...