Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan stå imot sårende ord fra familien?

La det gå ut det andre øret... og bare unngå å snakke om ting du vet utløser "samtaler" som på ulike måter er skadelig eller ubehagelig for deg.

Er de skikkelig ille får du gjøre som L4r5 sier.

Ikke så lett, da vi er en skravlette familie og ingen ting omtrent blir holdt unna av negative ting.

Lenke til kommentar

Vurdert om de "sårende ordene" kan ha et budskap som du burde ta til deg? Mange av holdningene/tankene dine strider mot det majoriteten av Norges befolkning mener er sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Vurdert om de "sårende ordene" kan ha et budskap som du burde ta til deg? Mange av holdningene/tankene dine strider mot det majoriteten av Norges befolkning mener er sunn fornuft.

Hun er negativ hver gang jeg er positiv, og sier alt. Du kan gjerne prøve henne i 30år, for så å si noe så dumt.

Lenke til kommentar

Problemet med å kutte dem ut, er å kunne bli arveløs. Men enkelte av dem er ubehagelige. Jeg hater når de spør meg om personlige saker de ikke har noe med. Svigerinnen min er fæl sånn. Unngår hun så sant jeg kan.

Hun sier jeg ikke får farge håret sort. Kommenterer at jeg har farget håret, jeg bleknet det, men hun sa ikke noe mer. Pappa sier jeg ikke får lov til å si at man får grått hår som gammel, det heter hvitt hår. Jeg får ikke lov til å si herregud av pappa, selv om han sier det. Mamma sier at barnet mitt ikke skal ha mer mat når han sitter å spiser. Jeg har blitt slått på hånden av mamma da jeg var liten og jeg satt på benken og pappa slo neven inn hardt i skapet rett foran ansiktet mitt. Pappa snakker negativt om mamma når han er sammen med meg.

Lenke til kommentar
Ikke så lett, da vi er en skravlette familie og ingen ting omtrent blir holdt unna av negative ting.

Du må på en måte lære deg å sortere ut søppel. Prøv å tenk fremover på hva utfallet av å si det og det har. Når du får litt trening går dritten automatisk i søpla.

Min familie er ikke så veldig sårende, men jeg er ganske flink til å sette grenser for hva jeg snakker om. Jeg gidder ikke begi meg ut på diskusjoner om min helsesituasjon, f.eks, fordi jeg kjenner de meningene og synspunktene de har så altfor godt. De har jo et helt skrullete syn på psykiatri. Eller kanskje det bare er meg spesielt, siden mange foreldre antageligvis har vanskeligheter med å innrømme av avkommet har problemer - de tror vel det er å innrømme at de har gjort noe feil, og at det er deres skyld.

Er det noen man lett krangler med, men som man likevel må være sammen med: hold praten saklig. Prat om ting som ikke har noe med deg å gjøre. Prat om ting du leser om i avisen. F.eks.

Lenke til kommentar

Du må på en måte lære deg å sortere ut søppel. Prøv å tenk fremover på hva utfallet av å si det og det har. Når du får litt trening går dritten automatisk i søpla.

Min familie er ikke så veldig sårende, men jeg er ganske flink til å sette grenser for hva jeg snakker om. Jeg gidder ikke begi meg ut på diskusjoner om min helsesituasjon, f.eks, fordi jeg kjenner de meningene og synspunktene de har så altfor godt. De har jo et helt skrullete syn på psykiatri. Eller kanskje det bare er meg spesielt, siden mange foreldre antageligvis har vanskeligheter med å innrømme av avkommet har problemer - de tror vel det er å innrømme at de har gjort noe feil, og at det er deres skyld.

Er det noen man lett krangler med, men som man likevel må være sammen med: hold praten saklig. Prat om ting som ikke har noe med deg å gjøre. Prat om ting du leser om i avisen. F.eks.

Jeg ba henne om å slutte og etter få minutter sier hun det samme igjen. Jeg gråter og hun trøster meg ikke.

Lenke til kommentar

Mtp. alle de spydige bemerkningene og formaningene du skriver at finnes i din familie, har jeg liten tro på at det har noe for seg å søke trøst ved å gråte...

Ikke rart jeg ikke får til en kjit når jeg blir trykket ned. Hvem i livet vil gå uten å bli trøstet?

Lenke til kommentar

Fadderveke, ja. Altså, drikkepress er kjedeleg for dei som ikkje vil drikke, men då "vi skal møtast og drikke oss pære" i fadderveker vart bytta ut med "la oss, heilt edru, kle oss ut offentleg" og denslags påfunn for å inkludere alle, vart det brått litt for gøyalt for meg. Temafestar meg her og der i 17-18års alderen.

Opp med humøret, guten. Dersom det blir toga-fest så får du sikkert låne ei kappe i år også. Forhåpentligvis litt større enn den du fekk av meg i fjor, som var på størrelse med eit lommetørkle.

Lenke til kommentar

Hva gir det der å gå inn å sjekke profilene til folk? PS ikke gå inn på min

Veldig greit for cyberstalking. Bare ved å se på denne kan jeg lære ganske mye om deg:

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&mid=344755&search_app=forums&userMode=title&sid=1004f0dc8dbc2f89dda9126cd6d9294f&search_app_filters[forums][searchInKey]=&search_app_filters[forums][sortKey]=date

For eksempel ser jeg med en gang at du lider av tvangstanker. Du sliter med søvnproblemer. Du røyker. Du liker espresso. Du strikker og du handler på Søstrene Grene. Du vurderer å få deg en hund.

Hvis jeg skal vurdere dine innlegg i det siste i forbindelse med en moderering så sjekker jeg nesten alltid denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&search_app=forums&mid=344755&sid=82f4f9e7afddaf32a923d35b8be01a23&search_app_filters[forums][searchInKey]=&userMode=content

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...