Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Kids er så opptatt av å være voksne. :)

 

Men er det noen som har greie på maskinvare her? Jeg vil ha ny PC. Så jeg lurer, hvorfor er AMD så sinnsykt mye billigere enn Intel? Se på denne, f.eks: https://www.komplett.no/amd-fx-9370/798081 , dette er jo 8-core til under prisen av noen Xeon eller i7... what's the catch?

Haken er at AMD omtrent ikke har kommet seg videre på enkelttrådet ytelse siden 2009. Om AMD er et lurt valg eller ikke kommer an på bruken. Til spill er det bortkastede penger, men til hjemmeserver eller heftig multitasking kan de absolutt være verdt å titte på.

 

EDIT: Og fy faen, så høy TDP den har. 220W mot ca 85W fra en Intel i5 eller i7. Potensielt må man betale mer for AMD når man tar strømregningen med i betraktning.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haken er at AMD omtrent ikke har kommet seg videre på enkelttrådet ytelse siden 2009. Om AMD er et lurt valg eller ikke kommer an på bruken. Til spill er det bortkastede penger, men til hjemmeserver eller heftig multitasking kan de absolutt være verdt å titte på.

 

EDIT: Og fy faen, så høy TDP den har. 220W mot ca 85W fra en Intel i5 eller i7. Potensielt må man betale mer for AMD når man tar strømregningen med i betraktning.

 

Hm. 4,4 GHz på AMD'en er i praksis tregere enn f.eks. 3 GHz på Intel's?

 

Ja, mye strøm ja. Må vel ha en heftig kjøler... penger det og.

Lenke til kommentar

 

Heheheh. Takk for det, men er det ikke ok å være litt synlig og? :) Jeg mener, det er vel bildet man kjenner de ulike igjen på. Hvertfall jeg, registrerer helst bare bildet og ikke navnet. Enklere på en måte.

 

 

Jeg foretrekker egentlig å være usynlig :ph34r:

 

 

Men da må du da bare fortsette med det. Mente ikke å presse noen til å legge til bilde. :(

Lenke til kommentar

 

Haken er at AMD omtrent ikke har kommet seg videre på enkelttrådet ytelse siden 2009. Om AMD er et lurt valg eller ikke kommer an på bruken. Til spill er det bortkastede penger, men til hjemmeserver eller heftig multitasking kan de absolutt være verdt å titte på.

 

EDIT: Og fy faen, så høy TDP den har. 220W mot ca 85W fra en Intel i5 eller i7. Potensielt må man betale mer for AMD når man tar strømregningen med i betraktning.

 

Hm. 4,4 GHz på AMD'en er i praksis tregere enn f.eks. 3 GHz på Intel's?

 

Ja, mye strøm ja. Må vel ha en heftig kjøler... penger det og.

 

Kanskje ikke på sånne frekvensforskjeller, men det er veldig enkelt å overklokke i5/i7 til over 4 GHz og knuse enhver AMD-prosessor. Om jeg ikke husker feil er den prosessoren du linker til en fabrikkoverklokket versjon av den forrige toppmodellen, som tilsier at ytelsen skal være temmelig lik den, gitt samme frekvens. Den var betydelig dårligere enn siste generasjon i5/i7 i enkeltrådet bruk.

 

Kjøler er greit å ha uansett, de stock-viftene er gjerne små og bråkete.

 

 

 

Men da må du da bare fortsette med det. Mente ikke å presse noen til å legge til bilde. :(

Nei, nå er det gjort. Gidder ikke skifte/fjerne bildet nå. Det er nok helst det som er grunnen til at jeg ikke har hatt avatar de fleste steder tidligere også: Latskap.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Kanskje ikke på sånne frekvensforskjeller, men det er veldig enkelt å overklokke i5/i7 til over 4 GHz og knuse enhver AMD-prosessor. Om jeg ikke husker feil er den prosessoren du linker til en fabrikkoverklokket versjon av den forrige toppmodellen, som tilsier at ytelsen skal være temmelig lik den, gitt samme frekvens. Den var betydelig dårligere enn siste generasjon i5/i7 i enkeltrådet bruk.

Kjøler er greit å ha uansett, de stock-viftene er gjerne små og bråkete.

 

Her er modellen under; 4 Ghz og 125 W: https://www.komplett.no/amd-fx-8350-black-edition/766047 , den du sikter til?

 

Hvis man kjører alt på default, hva er (enkelttrådet) best av AMD 4 Ghz og Intel 3,3 GHz? Beklager om dette er et dumt spørsmål, men husker det var snakk om noe slikt tidligere med Apple sine CPU's, før de skiftet til Intel. (Selv om jeg personlig syns de gamle G-prosessorene var sinnsykt trege.)

 

Det frister jo med 8 kjerner, siden jeg skal folde. :p Men det må vel bli fryktelig varmt å kjøre 8 kjerner på 100% 24/7... tror du det går an?

Lenke til kommentar

Det er ikke et dumt spørsmål, men jeg kan dessverre ikke svare med annet enn denne testen som viser ytelse for en rekke prosessorer i ulike applikasjoner. http://us.hardware.info/reviews/5135/amd-fx-9590-and-fx-9370-review-amds-return-to-the-high-end-market

Det går fint an å kjøre 8 kjerner på 100% døgnet rundt, men da bør kjøleløsningen være god.

 

Fra testen over får jeg inntrykk av at til og med en i5 er bedre på de fleste områder, men jeg har aldri drevet med folding og vet ikke hva som er mest sammenlignbart med det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...