Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, de fleste har en best før-dato 3 - 5 år fra de blir produsert, om jeg ikke husker helt feil. Det eldste jeg har spist var noe død mann på boks fra tidlig 80-tall på en klassetur i 2002.

 

Men hermetisering er jo en gammel sak, fra midten av 1800-tallet, så de jeg har er jo relativt nye.

Lenke til kommentar

Polfarerne som forresten dro ut som var de første som spise hermetisk mat, de ble jo blyforgifta og dette påvirka jo blant annet vurderingsevnen dems såpass at de gikk i livbåtene og tok med seg både pianoer og alskens unyttige saker, har jeg hørt tidligere.

 

Det var i gamle dager helt nødvendig å ha med brennevin i marinefartøy. For å unngå mytteri. Samme som norsk Hydro. De delte ut brennevin de og. Likevel har Norge vokst frem til å bli det flotte sosialdemokratiet hele verden (bortsett fra Skatteflyktning) drømmer om.

Lenke til kommentar

jeg vil tro hermetikk-emballasje har endret seg ganske drastisk siden 1800-tallet.

 

På 1600-tallet i England ble faktisk tomater forbudt, fordi folk ble så ofte matforgiftet. Men det de ikke visste, var at syra i tomatene løste opp kobberet i tallerkene de fleste spisestedene brukte. Så det var faktisk tallerkenen sin skyld, ikke selve maten. Folk ble kopperforgiftet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

jeg vil tro hermetikk-emballasje har endret seg ganske drastisk siden 1800-tallet.

 

På 1600-tallet i England ble faktisk tomater forbudt, fordi folk ble så ofte matforgiftet. Men det de ikke visste, var at syra i tomatene løste opp kobberet i tallerkene de fleste spisestedene brukte. Så det var faktisk tallerkenen sin skyld, ikke selve maten. Folk ble kopperforgiftet.

 

Kult. :)

 

De trodde også at tomaten var djevelens frukt. Men tror det var USA eller Mexico, dog. Det har kanskje en sammenheng med det du nevner her.

Lenke til kommentar

 

Men hermetisering er jo en gammel sak, fra midten av 1800-tallet, så de jeg har er jo relativt nye.

 

Tror ikke de hadde Spaghetti a la Capri i 1876. Hvis, i tilfelle de faktisk hadde det, så tror jeg ikke den hadde kostet 50 kr. Eller det 50 kr i 2014 tilsvarer i 1876-mynt.

 

Vel, nå er det ikke akkurat det jeg tenker på. Mer bønner og bacon, og det hadde de på 60-tallet, som er tiåret boksene mine er fra. ;)

Lenke til kommentar


It would be difficult to imagine Italian food without the tomato, or Mexican food without salsa - a wonderful condiment first enjoyed by the Aztecs. The tomato, though first thought to be purely decorative before being tried - with trepidation - for culinary purposes, was later banned by the Church of Rome for being 'the devils fruit' and a sinful indulgence.


It's seductive harlot red colour, the sensuous, slightly sweet flesh bursting with juicy splendour - proved far too much for the Church Fathers who called it scandalous. Some even thought that this and not the apple was the fruit that Eve offered her Adam. And, like that famous pair, was cast out of Eden but to the farthest stretches of the earth far, far away from the first prototypes of humanity.





Lenke til kommentar

Tomatblader er også giftige. Jeg hørte at det ble en misforståelse, fordi spanjolene trodde det var bladene som skulle spises, også ble de syke.

 

Du får ikke i det tungmetaller fra hermetikk, fordi det ligger et plastlag inne i boksen. Imidlertid inneholder dette plastlaget skadelige stoffer som lekker ut i maten.

 

http://www.nrk.no/livsstil/giftige-hermetikkbokser-1.6858713

Lenke til kommentar

 

Vel, nå er det ikke akkurat det jeg tenker på. Mer bønner og bacon, og det hadde de på 60-tallet, som er tiåret boksene mine er fra. ;)

 

Tomatbønner. Fra 1963. Siv Jensen har fått det som hun vil.

 

 

Jepp. Heinz Baked Beans.

 

Favoritten min er de danske baconskivene fra 1967. Hermetisk bacon. <3 <3 <3

 

 

Haha. Fuck. Vi har fått en sånn tempur(??) lignende madrass. Jævlig digg å ligge på, ikke fult så digg å snu seg på. Er jo faktisk fysisk tungt å bytte stilling. Lurer på om det er sånn det føles om man veier type 200 kg.

 

Tempur er det verste. Prøvde en tempurmadrass en gang, og jeg klarte ikke å komme meg opp fra den. Det var som om alle kreftene mine ble sugd ut, verste jeg har vært med på.

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...