Bytex Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Javisst, kjør på med masseutropstegn også. Så blir denne tråden til "debattfeltet" i dagbladet. Snart skylder noen på "de rødgrønne" også har vi det gående. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Det er vel allerede en regel på det, som ikke følges av mange syklister. Åja, det visste jeg ikke. Da burde de blitt straffet for det. Bøter. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 De man skal klage mest på er politikerne. Hvor mye hadde ikke samfunnet spart på at flere syklet til jobb og andre plasser? I forurensing, folkehelse, mindre kø (for de som er avhengig av bil), og sikkert mye annet. Sykkelveiene i Oslo er elendige, noen gode sykkelveier eksisterer, men de er veldig få. Så lenge man må ofre livet på bilveien, hvor én av ti hater syklister som pesten, så er det kun de dumdristige som tør å ta sykkelen. Jeg bruker kortere tid på å sykle enn å kjøre til jobben når det er rush. En del av strekningen består av bilvei med sykkelfelt på siden. Ved siden av sykkelfeltet er det gateparkering, noe som stadig vekk forårsaker farlige hendelser når bilister skal ut uten at se ser/bryr seg om syklister. I tillegg er sykkelfelt et yndet sted for midlertidig parkering. Litt senere blir sykkelfeltet smalere, ca 30 cm bredt, med flere hull i veien. Konsentrasjonen skal være på topp så man ikke velter og blir kjørt over. Jeg prøvde en kort periode å sykle på gangveien. Det er såpass mange fotgjengere der, at jeg må sykle så sakte at tidsbesparelsen med å velge sykkelen forsvinner. En gang kom jeg til et av mange fotgjengerfelt. Jeg er på vei til å gå av, men en hyggelig dame stanser opp slik at jeg kan sykle over. Jeg ser meg andre veien, der står en bil som akkurat har stanset for en fotgjenger på andre siden av krysset, jeg har god tid. Jeg begynner å sykle over, og han som kom fra andre siden trykker gassen i bånn, og bråbremser rett foran meg, sladder mot meg slik at jeg må flytte meg for å ikke bli kjørt over. Inni bilen sitter en bælfeit trønder som er rasende fordi jeg ikke går av sykkelen når jeg skal over fotgjengerfeltet. 1 Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) Forurensing er 0 problem nå når elektriske biler er på vei inn for fullt. Her på traktene koker det over av Nissan Leaf. Jeg hadde glatt kjøpt elektrisk selv, og ladet den på ladestasjonen på jobb, hadde det ikke vært for at det ikke er god nok plass til hundeburet i baggasjerommet på dem. Endret 11. juni 2014 av medlem-124997 Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Forurensing er 0 problem nå når elektriske biler er på vei inn for fullt. Det er ikke riktig du. Det forutsetter at strømmen kommer fra klimanøytral kilde. Det er ikke tilfelle per dags dato; selv Norges vannkraft dekker bare 2/3 av Norges strømforbruk. Tenk hvordan det er i land med kullkraftverk. Kullkraft er verre enn å brenne bensin. 2 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Om du tenker på lokalt utslipp, har du delvis rett Ciklide. Men da forutsetter du jo at alle i Oslo kjører en elektrisk bil, og det er jo bare tull. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Man går mer og mer over til fremkomstmidler med fornybar energi. Men klart det er ikke gjort på noen få år. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Still, om man tenker på globale utslipp er sykkelen mange ganger bedre enn en EL-bil. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Det og faktisk produsere el biler er svært belastende for miljøet og. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Vi burde rett og slett forby all biltrafikk i de store byene i landet. La det kun bli tillatt med varetransport og buss. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Forurensing er 0 problem nå når elektriske biler er på vei inn for fullt.This is what people actually believe. 5 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Vi burde rett og slett forby all biltrafikk i de store byene i landet. La det kun bli tillatt med varetransport og buss. Sant nok. Inni sentrumene er det egentlig tull med privatbiler. Unntagen om man har særskilt grunn pga funksjonshemma og sånt. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Skeptisk. Jeg tror jeg foretrekker å kunne kjøre til slakteren i sentrum, eller til kjøpesentrene i sentrum med parkeringskjeller når det er storhandel på g. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Forbud mot privatbiler i sentrum er jeg absolutt for. Ingen grunn for at privatbilister skal farte rundt der. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Breddesykling er en uting og noe folk burde slute med på trafikerte veger, men å sykle etter kanten i vegen burde de selvfølgelig ikke slutte med så lenge reglene er som de er. Helt topp! Nå har jo faktisk politiet gått ut til bl.a. sykkelklubber og bedt dem holde to i bredden når de sykler på veier. Om syklister syklet to i bredden tok ikke bilistene like store sjanser på farlige forbikjøringer. 1 Lenke til kommentar
Teitgutt Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Alt dette pratet om utstopping her forleden fikk meg til å tenke på filmen Taxidermia. Det får no vere måte på kor forbanna tåpelege filmar ein skal produsere. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Kan dere ikke lage en egen tråd om sykling på motorveien da? Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Forbud mot privatbiler i sentrum er jeg absolutt for. Ingen grunn for at privatbilister skal farte rundt der. Kommer an på byen. Nå som tettstedet jeg bor på blir by første juli, vil det være tåpelig å bannlyse privatbiler fra sentrum. Hovedsakelig fordi vi har én gate med butikker. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 Nå snakket vi om de store byene, det gjelder selvfølgelig ikke alle småsteder som blir klassifisert som by. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg