Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De man skal klage mest på er politikerne. Hvor mye hadde ikke samfunnet spart på at flere syklet til jobb og andre plasser? I forurensing, folkehelse, mindre kø (for de som er avhengig av bil), og sikkert mye annet. Sykkelveiene i Oslo er elendige, noen gode sykkelveier eksisterer, men de er veldig få. Så lenge man må ofre livet på bilveien, hvor én av ti hater syklister som pesten, så er det kun de dumdristige som tør å ta sykkelen.

 

Jeg bruker kortere tid på å sykle enn å kjøre til jobben når det er rush. En del av strekningen består av bilvei med sykkelfelt på siden. Ved siden av sykkelfeltet er det gateparkering, noe som stadig vekk forårsaker farlige hendelser når bilister skal ut uten at se ser/bryr seg om syklister. I tillegg er sykkelfelt et yndet sted for midlertidig parkering. Litt senere blir sykkelfeltet smalere, ca 30 cm bredt, med flere hull i veien. Konsentrasjonen skal være på topp så man ikke velter og blir kjørt over.

 

Jeg prøvde en kort periode å sykle på gangveien. Det er såpass mange fotgjengere der, at jeg må sykle så sakte at tidsbesparelsen med å velge sykkelen forsvinner. En gang kom jeg til et av mange fotgjengerfelt. Jeg er på vei til å gå av, men en hyggelig dame stanser opp slik at jeg kan sykle over. Jeg ser meg andre veien, der står en bil som akkurat har stanset for en fotgjenger på andre siden av krysset, jeg har god tid. Jeg begynner å sykle over, og han som kom fra andre siden trykker gassen i bånn, og bråbremser rett foran meg, sladder mot meg slik at jeg må flytte meg for å ikke bli kjørt over. Inni bilen sitter en bælfeit trønder som er rasende fordi jeg ikke går av sykkelen når jeg skal over fotgjengerfeltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forurensing er 0 problem nå når elektriske biler er på vei inn for fullt. Her på traktene koker det over av Nissan Leaf. Jeg hadde glatt kjøpt elektrisk selv, og ladet den på ladestasjonen på jobb, hadde det ikke vært for at det ikke er god nok plass til hundeburet i baggasjerommet på dem.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Vi burde rett og slett forby all biltrafikk i de store byene i landet. La det kun bli tillatt med varetransport og buss.

 

Sant nok. Inni sentrumene er det egentlig tull med privatbiler. Unntagen om man har særskilt grunn pga funksjonshemma og sånt.

Lenke til kommentar

Breddesykling er en uting og noe folk burde slute med på trafikerte veger, men å sykle etter kanten i vegen burde de selvfølgelig ikke slutte med så lenge reglene er som de er. Helt topp!

 

 

Nå har jo faktisk politiet gått ut til bl.a. sykkelklubber og bedt dem holde to i bredden når de sykler på veier. Om syklister syklet to i bredden tok ikke bilistene like store sjanser på farlige forbikjøringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbud mot privatbiler i sentrum er jeg absolutt for. Ingen grunn for at privatbilister skal farte rundt der.

Kommer an på byen. Nå som tettstedet jeg bor på blir by første juli, vil det være tåpelig å bannlyse privatbiler fra sentrum. Hovedsakelig fordi vi har én gate med butikker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...