Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

 

Så er det greit jeg legger deg til på vennelista?

Nei. Hun er min <3333333333333

 

Nei min!

 

 

 

Haha! Jeg er elektriker. Mission idag er på ungdomskole :p

Uuuuh jobber du i sånn snekkerbukse/arbeidsbukse?
Ja og jeg vet jeg er hella hawt så du trenger ikke si det. Know how to work my tools også.

 

 

Edit: du er kleeein, winz.

 

Nei du er kleeein

Lenke til kommentar

 

Snip

Hvis Nav kan hjelpe en bekjent av meg å betale de 50 000 han skylder i husleie, så kan de skorte på deg ett par ekstra høvdinger i flytting eller kurs.

 

Hvis du går til ett firma, og får en jobbgaranti vil nav som regel spandere på deg kurs. Feks går du innom G4S eller Securitas på gardermoen og de kan gi deg papirer på at "joda, hun får jobb hvis hun er kurset" så spanderer nav vekterkurs. Det samme gjelder hvis du oppsøker ett lastebilfirma. Nav kan spandere på deg lastebillappen (og den er dyr).

 

Dersom du søker på stillinger andre steder og får en jobb, så vil helt sikkert nav sponse flyttingen.

Da må dere ha et veldig spesielt NAV kontor. Jeg har fått beskjed fra første dag at gjeld er mitt problem. Og ang. flytting, har de gitt grei beskjed om at det er det NAV-kontoret på den nye plassen som har ansvar for å hjelpe meg med. Det samme sa de til ei venninne av meg som nettopp flyttet - hun måtte betale alt selv og fikk ikke en dritt før hun hadde registrert seg hos det nye kontoret.

 

Angående kursing har jeg spurt om det også, og har alltid fått til svar at "vi har ikke noen tilgjengelige kurs akkurat nå". Omtrent samme svaret fikk jeg da jeg tok det opp med rådgiver hos det nye selskapet jeg får hjelp hos i forrige uke.

 

Forresten, kan jeg legge til noe for å uttrykke hvor gjerrige de er her: jeg søkte om nødhjelp for vel et år siden fordi jeg var helt blakk. Jeg fikk 249,- for ei uke og det ble trukket fra støtten som kom senere.

 

Og så er jeg uenig i dette "den eneste som står i veien for dine mål er deg selv"-tullet. Det fungerer kun for de som har penger eller foreldre med penger eller tråder å trekke i. Det er ikke like enkelt for alle!

 

Edit igjen: Bare så det er klart, er ikke dette noe jeg gjemmer meg bak for å slippe å gjøre noe. Jeg har prøvd MYE hardere enn enkelte jeg kjenner som har fått jobb uten å engang løfte en finger (med like manglende utdannelse som meg).

Endret av Therawyn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm. Hvis kontoret der du bor er så vanskelige ville jeg ihvertfall kommet meg langt vekk. Har du ikke noe kontaktnett med jobber hvor de trenger ferievikarer? Så sparer du det du tjener ekstra der til flytting. Hvor lenge har du igjen på kontrakten i leiligheta? Hva med å krype til korset og kræsje hos mor i noen mnd fram til du har spart opp?

Har du mye eiendeler? Kvitt deg med noe av det så flyttelasset blir mindre, du tjener noen ekstra kroner osv.

Lenke til kommentar

Har lite eiendeler, bo hos min mor har jeg prøvd før. Bodde der i 6mnd og det gikk ikke lang tid før jeg gråt hver eneste natt. Og hadde jeg spurt om det hadde stefaren min sagt "herregud, du er et voksent menneske, og vil bo hos din mor? Da jeg var på din alder blablabla". Sist jeg bodde der fikk jeg en lekse av ham om hvor patetisk jeg var som behandlet moren min som et hotell.

 

Har 1 1/2 år igjen. Det var 2 år og bryter jeg den mister jeg depositumet på 18k. DET har jeg i alle fall ikke råd til.

 

Jeg har som nevnt jobb, men vikariatet er over i November.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi to år bindingstid?? Får jeg spørre hvor du bor? Det finnes alltid en løsning. Ting er litt anderledes nå kontra når stefaren din var ung kan du si. Så kan du feks be han sette seg inn i hvor vsnskelig det er å komme inn på boligmarkedet. Du trenger ikke bo hos dem ett halvt år. Kanskje bare partre mnd. Kjenner du ingen andre som kan inn i leiligheten å ta over kontrakten?

 

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor du skal ha krav på halvparten av det andre får. Er jo flere her som sier de får 12-13 tusen. Husk at de utnytter seg av uvitenhet for å spare penger. Sett deg inn i hva du har krav på.

Uansett har du en jobb. Og da blir ting mye lettere. Jeg har byttet jobb kun pga kontaktnett og kolleger som har fått lederstillinger andre steder i firmaet osv som har plukka ut og "tatt med meg over". Gjør du en god jobb får du bra referanser og det er det som teller. Hadde vi bodd i samme by kunne vi blitt bedre kjent så kunne jeg evt anbefalt deg som vikar i sommer der jeg jobber.

Endret av medlem-124997
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Har lite eiendeler, bo hos min mor har jeg prøvd før. Bodde der i 6mnd og det gikk ikke lang tid før jeg gråt hver eneste natt. Og hadde jeg spurt om det hadde stefaren min sagt "herregud, du er et voksent menneske, og vil bo hos din mor? Da jeg var på din alder blablabla". Sist jeg bodde der fikk jeg en lekse av ham om hvor patetisk jeg var som behandlet moren min som et hotell.

 

Har 1 1/2 år igjen. Det var 2 år og bryter jeg den mister jeg depositumet på 18k. DET har jeg i alle fall ikke råd til.

 

Jeg har som nevnt jobb, men vikariatet er over i November.

Da er stefaren din teit, mange voksne som bor hjemme i en periode, det er ingen skam eller å gråte over. Du kan jo alltids snakke med hus eieren og høre om det går an? Jeg kom meg unne en 1 års kontrakt selv en gang og det etter bare 1 måned

 

Hva var det

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Hvis det er så kinki å få jobber, kan man lure på hvorfor de maser sånn at det trengs utlendinger fordi vi er i mangel på arbeidskraft. Kan vi ikke sørge for at våre egne får jobb først? Det virker jo som 2 av 3 bare her på forum må til Nav og problemer få jobb

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oi to år bindingstid?? Får jeg spørre hvor du bor? Det finnes alltid en løsning. Ting er litt anderledes nå kontra når stefaren din var ung kan du si. Så kan du feks be han sette seg inn i hvor vsnskelig det er å komme inn på boligmarkedet. Du trenger ikke bo hos dem ett halvt år. Kanskje bare partre mnd. Kjenner du ingen andre som kan inn i leiligheten å ta over kontrakten?

 

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor du skal ha krav på halvparten av det andre får. Er jo flere her som sier de får 12-13 tusen. Husk at de utnytter seg av uvitenhet for å spare penger. Sett deg inn i hva du har krav på.

Uansett har du en jobb. Og da blir ting mye lettere. Jeg har byttet jobb kun pga kontaktnett og kolleger som har fått lederstillinger andre steder i firmaet osv som har plukka ut og "tatt med meg over". Gjør du en god jobb får du bra referanser og det er det som teller. Hadde vi bodd i samme by kunne vi blitt bedre kjent så kunne jeg evt anbefalt deg som vikar i sommer der jeg jobber.

Hvis du ønsker å fortsette diskusjonen, tar jeg det gjerne på PM. :) Ferdig med å åpent diskutere det.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har lite eiendeler, bo hos min mor har jeg prøvd før. Bodde der i 6mnd og det gikk ikke lang tid før jeg gråt hver eneste natt. Og hadde jeg spurt om det hadde stefaren min sagt "herregud, du er et voksent menneske, og vil bo hos din mor? Da jeg var på din alder blablabla". Sist jeg bodde der fikk jeg en lekse av ham om hvor patetisk jeg var som behandlet moren min som et hotell.

 

Har 1 1/2 år igjen. Det var 2 år og bryter jeg den mister jeg depositumet på 18k. DET har jeg i alle fall ikke råd til.

 

Jeg har som nevnt jobb, men vikariatet er over i November.

Huff. Han hørtes ut som en skikkelig usympatisk type. Greit nok å være av den oppfatningen at man skal klare seg selv, men det får da være grenser. Å hjelpe familiemedlemmer som er i en vanskelig situasjon burde man kunne forvente. Og man trenger slett ikke ordlegge seg med ord som patetisk og lignende, det hjelper ingen. Det går an å uttrykke seg kritisk og samtidig gjøre det på en støttende måte som hjelper å guide i en bedre retning.

 

Det med unge voksne som må flytte hjem igjen til mor er en voksende trend man ser over hele Europa, for det meste grunnet stadig trangere og dyrere boligmarkeder i kombinasjon med at det blir stadig lengre mellom tilgjengelige jobber.

 

Norge har det faktisk fremdeles godt, mener å ha sett at vi vel har Europas laveste arbeidsledighet. Det er kun noen få yrkesgrupper som stadig er i mangel på arbeidskraft, slik som helsesektoren. Utendlandsk arbeidskraft er jo også ofte billigere enn norske, noe som gjør dem attraktive. Og de synes Norge er attraktivt, med høye lønninger og lav arbeidsledighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...