Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sure thang!

koolio

først mekker du spaghetti(en halv pakke ~250g) med salt 1SS olje 1ts og vann 2.5L

så steker du kjøtt (pakke med kjøttdeig funker)

tilsetter 1 hakket løk i panna

tilsetter hvitløk (1) flådde tomater (boks) kjøttkraft (noe mer enn 1dl) og damper det i 5min

så bruker du det krydderet du vil (oregano yo) og 2ss fløte

så må du helle så mye ost du kan over spaghettien når den er ferdig (fjern vannet)

så blander du alt

Den skal testes neste lørdag som kommer, har sett etter en spagetti rett noe alla hellstrøm å din virker rååå dig da :thumbup: snadder mat for alle pengene da :green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

det er digg, fant det i en oldschool kokebok fra 70 tallet

Det er fortsatt skrekkelig mye feil.

Ikke ha olivenolje i vannet.

Bruk mer salt.

Ikke bruk både løk og hvitløk.

Ikke bruk oregano. Bruken annen urte.

Vær nå litt hjelpsom med jenta og kom med noen forslag da. Greit, du kan si fra når du synes noe er en dårlig ide, men kom gjerne med et forslag til noe godt hu kan lage i stedet da. Hu sier jo hu ikke er så kjøkkenvandt. Da hjelper det lite å si "Nei, ikke gjød det på den måten." med mindre man kommer med et alternativ.

Alternativ kommer i løpet av kvelden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en følelse av at Lycos lett ville kommet seirende ut av den kampen, og det uten å løfte et øyelokk engang.

Høy fem!

Vær nå litt hjelpsom med jenta og kom med noen forslag da.

Pasta:

To varianter. #1: spaghetti alla carbonara (med pancetta; får du ikke tak på kan du like gjerne droppe det)

#2: penne all'arrabbiata

Ok, pasta for dummes. Tommelfingerreglene er:

* 1l vann og 10g salt per 100g (tørr) pasta

* Vannet skal koke FØR du har i salt og før du har i pasta

* Når vannet har kokt opp og du har rørt ut saltet; skru ned varmen. Det skal småboble (simmer).

* Smak hele tiden. Du vil ikke overkoke. Det skal være tyggemotstand i den.

* Sørg for å røre den opp etter at den har myknet litt, slik at den ikke blir hengende sammen i ukokte klumper.

Ok, til sausene.

#1: ingredienser

Pancetta

Parmesan

Din favorittpasta (anbefaler spaghetti, foretrekker La rustichella)

1 egg per person

Pepper

Finriv omlag 25g parmesan per egg i en skål eller bolle og kvern over litt fersk pepper. Litt avhengig av hvor flytende du vil ha sausen tilsetter du en eggeplomme, eggeplomme + halv hvite eller hele egg (ca. 1/person). Sett til side. Ha pancetta, enten i tynne små skiver (nesten som fliser) eller små terninger, i en kald panne med en halv spiseskje olivenolje. Sett på medium varme og vent til fettet blir blankt.

Når pastaen er ferdigkokt heller du av vannet ut i et dørslag. VENT til den verste dampen har gitt seg, ellers blir sausen eggerøre. Carbonara handler om temperaturkontroll. Ta vare på litt av pastavannet; om du synes sausen blir for tykk kan du tynne med dette. Ha pastaen i en stor bolle og hell over pancettaen inkludert alt fettet. Dette er viktig. Hell over eggene og kast forsiktig rundt i bollen. Server umiddelbart.

Når jeg sier umiddelbart mener jeg umiddelbart. Dette kan trygt gjøres ved bordet.

#2 ingredienser:

Pasta (anbefaler penne)

En boks flådde tomater (kvalitet! Det koster mer, er verdt det)

Et par fedd hvitløk

1-2 ferske chili

Litt frisk basilikum

Parmesan eller pecorino romano (om du får tak på dette).

Myk finhakket hvitløk i litt olivenolje. Når de er bløte og nesten gjennomsiktige, hiv i tomatene og knus de sammen med finhakket chili. Smak for å få riktig styrke. Rett før det er ferdig blander du inn finhakket basilikum. Hell sausen over (som du har kokt al dente som over) og bland godt. Server med revet ost over.

Merk at spesielt den siste fort kan føles litt lite for en hel middag. Du kan vurdere å servere det som en av to retter.

Vil du ha noe ikke-pasta og?

Basilikum funker, right?

Ja. Endret av Lycantrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den R.A.T 9 virker som batteriet er helt død på da, må lade batteriet vær dag da. Nå slutta mus pekeren å virke da til R.A.T 9 da?? men etter jeg restartet pc min da virket muse pekeren igjen, er det noen som vet hva feilen er spørrer eller her grunn av jeg ordblind er litt lettere skrive her men ikke mye da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Gratulere med dagen Sexy Man29 :green:

Nå er det vell Sexy Man30?

Ja er vist det :)

Neida han er barnet barnet enda, 25 år.

Hvordan vet du at det var 25 han ble nå? ser ikke alderen hans på profilen hans. Kjenner du han fra før?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...