Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si meg verdens beste middag! (ikke pizza, taco, burger etc.)

Umulig å svare på. En god helstekt biff med salat, potetbåter og smørstekt sopp er en slager. Pinnekjøtt med poteter og rotmos er en annen. Du skal ikke undervurdere en skikkelig betasuppe heller. Kalkun er også godt. For ikke å glemme rosmaring- og hvitløkskrydret lammelår.

Hva liker du?

Smakte også en sinnsykt god vegetargryte med raita og kokosris for en stund siden, men den har jeg dessverre ikke oppskrifta på.

Og hva er anledningen? Er det romlemantisk middag med kjæresten lønner det seg å ikke ta noe som er alt for tungt ellers blir det ikke hanky panky med det første.

En enkel måte å imponere med dessert er forresten å lage sjokoladefondant med iskrem. Lett å lage, smaker sinnsykt godt og ser imponerende ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En enkel måte å imponere med dessert er forresten å lage sjokoladefondant med iskrem. Lett å lage, smaker sinnsykt godt og ser imponerende ut.

Panna cotta er også lett og lage, pluss at det smaker himmelsk.

Endret av Cakenommy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sure thang!

koolio

først mekker du spaghetti(en halv pakke ~250g) med salt 1SS olje 1ts og vann 2.5L

så steker du kjøtt (pakke med kjøttdeig funker)

tilsetter 1 hakket løk i panna

tilsetter hvitløk (1) flådde tomater (boks) kjøttkraft (noe mer enn 1dl) og damper det i 5min

så bruker du det krydderet du vil (oregano yo) og 2ss fløte

så må du helle så mye ost du kan over spaghettien når den er ferdig (fjern vannet)

så blander du alt

Endret av Bork Laser
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte litt på biff også men det virker litt for avansert å lage.

Biff er overhode ikke verken avansert eller vanskelig. Ta et litt tjukt stykke biff og svi det raskt på alle sidene i en varm panne. Så stapper du inn et steketermometer og inn i ovnen på alt fra 100 - 175 grader alt etter som hvor god tid du har. Lavere temperatur gir mørere kjøtt og bedre resultat, men tar selvsagt mye lenger tid. Når biffen er 55-60 grader er den perfekt rosa. Jeg pleier å ta den på 57-58. Da er den perfekt for meg. OBS! Fra ca. 50 grader tar det ca. 0 tid før den spretter høyere opp i temperatur så følg med og sjekk den ofte ellers risikerer du at den blir grå og kjedelig.

Edit: Du kan godt skru temperaturen enda lavere om du har godt med tid. Veit om folk som sverger til å steke biff på 75-80 grader.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shrooms er ikke dumt da, bare ikke drikk samtidig, har gått på den smellen tidligre. Aldri hatt en så jævelig hangover før.

Har tura på flein i fylla, no problem.

Det jeg fikk tak i var nok Panaeolus cyanescens. Var ikke noe problem da jeg tura, bare dagen derpå :nei:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Shrooms er ikke dumt da, bare ikke drikk samtidig, har gått på den smellen tidligre. Aldri hatt en så jævelig hangover før.

Har tura på flein i fylla, no problem.

Det jeg fikk tak i var nok Panaeolus cyanescens. Var ikke noe problem da jeg tura, bare dagen derpå :nei:

Aah. Hadde ikke noe problem dagen derpå, jeg. Men vi røyka oppå og da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ååå Lars ^^ <3

Altså første du sa med biff og potetbåter høres jo kjempedigg ut! Er bare litt redd for at jeg steker biffen feil siden som sagt: jeg suger på matlaging sånn egentlig. Kalkun kan funke, men er det ikke slik at man må putte en hel en inni ovnen? Lammelår neineinei for avansert.

Jeg liker det meste, men det er ikke bare til meg men også til kjæresten. Har lyst å virkelig imponere han! Siden det bare er gått i ferdiglagde retter i det siste, og han vet jeg ikke klarer å lage mat. :p

Han liker kjøtt så blir nok ikke noe vegetar altså, men takk for tips. Ang. hanky panky: det er sant, men det fordøyes jo og han skal være her hele kvelden :)

Janei vi skal være litt sunne da så enten blir det sunn dessert eller meg.

Oppskriften på en god biff fikk du akkurat, men kan gi deg oppskrift på lammelår også om du vil. Er ikke så avansert som man skulle tro det heller.

Jeg pleier å kjøpe Provence-krydderblanding og gni den inn med.

Bruk en kniv og fingrene dine til å løsne "skinnet" og dytte krydderet under. Da kommer krydderet mer inn i kjøttet. Kan bruke litt finhakket hvitløk utenpå også. I tillegg stikker jeg noen hull i kjøttet her og der og putter halve eller kvarte hvitløksbåter inn i. Bruk også litt nykvernet havsalt og kanskje litt grovmalt pepper. Stek på 100 - 175 grader det også (eller enda lavere her også) til kjøttet holder 65 grader. Steketermometer er et must i alle kjøkken. Dyrt er det heller ikke. Har du ikke det går du ut og kjøper et i morra den dag.

Og btw kan du gjerne bruke finhakket hvitløk utenpå biffen før du steker den i ovnen også. Havsalt og pepper er også greit å bruke. Glemte forresten å nevne at biffen bør pakkes inn i aluminumsfolie før den hives i ovnen. Det er ikke nødvendig med lammelåret.

Når du steker lammelåret bør du ha litt smør i den ildfaste forma/langpanna du har den på. Det hindrer at sjyen/safta som renner ut svir seg fast. Denne sjyen skal du ta vare på og bruke i sausen. Jeg er lat og hater å lage saus fra bunnen så jeg bruker bare en ferdig sjysaus eller lammesaus fra Toro og hiver oppi stekesjyen for ekstra smak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg er lat og hater å lage saus fra bunnen så jeg bruker bare en ferdig sjysaus eller lammesaus fra Toro og hiver oppi stekesjyen for ekstra smak.

Virkelig? Sausen er jo det som tar minst tid. Trenger jo nesten bare sjy, hvetemel, litt fløte, negro og litt salt og pepper?

Rekker jo fint det når kjøttet står og hviler.

Endret av multisync
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig? Sausen er jo det som tar minst tid. Trenger jo nesten bare sjy, hvetemel, litt fløte, negro og litt salt og pepper?

Rekker jo fint det når kjøttet står og hviler.

Du kan si det, men det er den ene matlagingsgreia jeg virkelig ikke fordrar. Må vel ha noen småting jeg også. :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar

først mekker du spaghetti(en halv pakke ~250g) med salt 1SS olje 1ts og vann 2.5L

tilsetter hvitløk (1) flådde tomater (boks) kjøttkraft (noe mer enn 1dl) og damper det i 5min

så må du helle så mye ost du kan over spaghettien når den er ferdig (fjern vannet)

så blander du alt

Nudel:

Ta alt du leser her til ettertanke.

Og så glemmer du det og tenker aldri på det igjen. Urk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

så blander du alt

Nudel:

det er digg, fant det i en oldschool kokebok fra 70 tallet

skal vi slåss?

Endret av Bork Laser
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nudel:

Vær nå litt hjelpsom med jenta og kom med noen forslag da. Greit, du kan si fra når du synes noe er en dårlig ide, men kom gjerne med et forslag til noe godt hu kan lage i stedet da. Hu sier jo hu ikke er så kjøkkenvandt. Da hjelper det lite å si "Nei, ikke gjød det på den måten." med mindre man kommer med et alternativ.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...