Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Fordi jeg stiller spørsmål?

Nei. Fordi du mangler perspektiv.

Kan ikke du komme med noen punkt om hvorfor den mediespilleren din er så mye bedre enn Winamp, når det snakk om å spille lokale musikkfiler, på en ordinær stasjonær PC tilkoblet musikkanlegget/headset?

Åh, du tror det er det det handler om? Søtt.

Mpd (og lignende) fungerer ikke likt som winamp. Mpd tar en datastrøm fra et sted og sender til et annet. Stort sett er dette snakk om filer (jeg bruker flac over NFS), men den kan også ta pulseaudio-streams, http eller icecast. Deretter kan den sende nevnte data til forskjellige lydkort, icecast, pulseaudio (enten lokalt eller remote) eller http. Playlists, equalizing etc er selvsagt på plass.

Men dette er bare på selve playbacken. Det at det er en daemon gjør følgende to ting:

#1 - det er ikke knyttet til en spesifikk grafisk session.

#2 - den kontrolleres ikke direkte, men over sockets.

En konsekvens av dette er at den kan kontrolleres med hva som helst, ikke bare selve prosessen som tar seg av avspillingen. Selv bruker jeg ncmpcpp, men det finnes plenty av alternativer. Det gjør også at man kan bruke én sentral daemon og kontrollere over internett, fra linux, os x, windows og alle mulige varianter derunder, fordi det eneste som betyr noe er protokollen.

Meg bekjent, så spiller Winamp av musikken uten problemer, og sorterer den opp i flotte lister som gjør at man lett kan finne frem, uten å gjøre noe selv. Hva er fordelene ved å skifte?

Les over. Har Winamp regex-søk, for eksempel?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men trenger mannen i gata - her representert av meg - alt det der?

Jeg har det jeg trenger fra WinAmp, har aldri savnet noe i bruken, et greit og raskt søk (som fulgte med etter at jeg installerte AMIP for noen år siden), jeg kan lage flotte spillelister, jeg kan lage HTML-filer som viser sangene jeg spiller av, og jeg kan kontrollere WinAmp med mobilen min, takket være United Remote over WiFi, som også fungerer fint, til tross for at jeg har maskinen min tilkoblet routeren med en kabel, da det er samme nett, og ikke noe kluss med BT eller lignende.

I tillegg starter det kjapt, det henger aldri, og siden jeg er Windows-fan til tusen, har jeg heller ingen andre problemer.

Nei, jeg går for det jeg sa, du ønsker bare å kverulere, sannsynligvis pga. tidligere nevnte grunner, kan også legge til at du sannsynligvis er bortskjemt og er vant til å få viljen din, og hvis andre ikke ser verden på samme måte som deg, blir du sur og kranglete. I tillegg fremstår du som om du er bedre enn andre folk, noe som klart og tydelig ikke er fakta.

Lenke til kommentar

Men trenger mannen i gata - her representert av meg - alt det der?

Ikke skyv mannen i gaten foran deg for å avfeie features. Spørsmålet var hvorfor arkitekturen til Winamp er ræva og hvorfor mpds er god.

Jeg har det jeg trenger fra WinAmp, har aldri savnet noe i bruken

Noen er fornøyd med å bli dratt av okser og, men det gjør ikke at bil ikke har en verdi.

Lenke til kommentar

Men så er jo faktisk en kjip liten punto en million ganger mer praktisk om man bor i en by eller lignende hvor man må konstant gjøre knappe lukeparkeringer, man kjører nesten aldri over 50, og bare trenger noe som du kan smette kjapt ut av lyskryss/inn i rundkjøringer og som du attpåtil ikke trenger å bekymre deg over parkeringsriper etc. med.

Også kan man bare le av han i den store klumpete 5-serien som må kjøre 7 runder rundt i sentrum før han fant en passende parkeringsplass. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Analogien strekker seg ikke dit.

That being said tipper jeg ressursbruken til mpd er betydelig lavere enn de fleste andre lydavspillere.

Men hvis det står såpass til med ressursene at du er nødt til å bytte ut musikkspilleren og faktisk merker forskjell, da har du ikke nok. Jeg merker ingen forskjell i f.eks. benchmarks om jeg har WinAmp kjørende eller ei.

Lenke til kommentar
Men hvis det står såpass til med ressursene at du er nødt til å bytte ut musikkspilleren og faktisk merker forskjell, da har du ikke nok. Jeg merker ingen forskjell i f.eks. benchmarks om jeg har WinAmp kjørende eller ei.
Det er ingen grunn til å kaste de bort.

Forøvrig kjører daemonen min på HTPCen (som er koblet til forsterkeren). Jeg kontrollerer den fra de andre maskinene som om den kjørte lokalt. Noe slikt er det få andre avspillere som tillater.

Lenke til kommentar

Ja ja, men nå har jeg alltid ment for min egen del, og jeg bruker ikke HTPC, da jeg har PC-en min koblet til forsterkeren, og det hele plassert i samme rom jeg sover i. Når jeg flytter ut igjen, blir det å gå tilbake til Logitech Squeezebox, som jeg brukte med suksess i 2 år på Steinkjer, og som jeg ser for meg kommer til å fungere like bra i fremtiden.

Sånn ellers er dagens Vær-Sjur ute, fylt med herlig musikk og positive superlativer, for de som liker sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

James Gandolfini reportedly gorged himself on fried food, foie gras and booze just before he died of a heart attack.

Gandolfini downed at least 8 drinks at the restaurant in the hotel where he died -- 4 shots of rum, 2 pina coladas and 2 beers -- this according to the New York Post.

The "Sopranos" star also feasted on fried prawns covered in mayo and chili sauce and foie gras, according to the paper.

...

Interestingly ... the doctor who runs the ER put out a statement Thursday that there was no evidence of alcohol in his system, but based on the report something is clearly off.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...