Freidig Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Å være klar over det er første steg på veien. Jeg går sakte og sikkert mot målet. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 eller "er til foreldrene mine" i seriøse tekster derimot.. Hva er galt her? Lenke til kommentar
Heddy Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Hva er galt her? Skal vel være "hos", ikke "til". Må ofte ta meg selv i å være bevisst det. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Har aldri hørt den feilen før. Er sikkert en dialekt-greie. noe jeg tror jeg gjør feil er at jeg ofte skriver bindesteker melom ord. Endret 28. januar 2013 av Bork Laser Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 "til" er vel ei trondheimsgreie? Hadde en trønder innomhus nettopp som sa det i alle fall. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Visst/hvis-feilen er også noe som gremmer meg noe forferdelig. Husker forresten en bruker for et par år siden (?) som laget en tråd hvor han spurte om hvorfor vi både hadde kj-staving og sj. Det var jo samme lyden! Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Ja vi kan le av det nå, men når du sitter på gamlehjemmet er det nok samme lyden. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 visst/hvis feilen er fæl. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Ja vi kan le av det nå, Du hører meg ikke le. men når du sitter på gamlehjemmet er det nok samme lyden. Det er litt trist å tenke på alle særpregene språket vårt er i ferd med å miste. Lenke til kommentar
Heddy Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 "til" er vel ei trondheimsgreie? Hadde en trønder innomhus nettopp som sa det i alle fall. Jepp, jeg antar det. Jeg har alltid sagt det, selv om jeg ikke snakker rent trøndersk, og visste ikke at det var uvanlig å si det før jeg begynte på VGS Angående kj- og skj/sj-lyden så vil nok den forsvinne om ikke så altfor lenge ja. Helt naturlig at språket forandrer seg til det enklere, og selv om de fleste ikke tenker over det så mye, så er faktisk kj-lyden ganske så komplisert. Det er litt trist å tenke på alle særpregene språket vårt er i ferd med å miste. Men det vil komme nye særpreg og Vi har mista haugevis av ting fra 500 år tilbake, men vi har fått nye særpreg og. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 og selv om de fleste ikke tenker over det så mye, så er faktisk kj-lyden ganske så komplisert. Blei vel kåra til en av de vanskligste lyder i språk rundt om i verden for en stund siden. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Jeg synes kj lyden er vanskelig å lage. Ganske skjipt det. Endret 28. januar 2013 av Bork Laser Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Sier du "Trondhjem" eller "Trondheim" ? Siden du er trønder. Nå spurte du ikke meg, og ikke er jeg trønder heller, men jeg skriver og sier "Trondhjem", selv om det ikke er korrekt å skrive det, så klarer jeg faktisk å gi faen i OCD-en min på det punktet. Jeg tar meg selv i å si sepe også, i stedet for såpe, men ikke så ofte. Folk sier jeg snakker som en finere enkefrue fra den øvre sosieteten, men det er jeg ikke enig i. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Nå spurte du ikke meg, og ikke er jeg trønder heller, men jeg skriver og sier "Trondhjem", selv om det ikke er korrekt å skrive det, så klarer jeg faktisk å gi faen i OCD-en min på det punktet. Jeg tar meg selv i å si sepe også, i stedet for såpe, men ikke så ofte. Folk sier jeg snakker som en finere enkefrue fra den øvre sosieteten, men det er jeg ikke enig i. Skriver du "Trondhjem" på pakker og post? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Skriver du "Trondhjem" på pakker og post? Tviler på det har noe å si så lenge postnummeret finnes. Lenke til kommentar
Heddy Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Folk sier jeg snakker som en finere enkefrue fra den øvre sosieteten, men det er jeg ikke enig i. Nja, aner litt Øvre Singsaker-tendenser her altså Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Husker forresten en bruker for et par år siden (?) som laget en tråd hvor han spurte om hvorfor vi både hadde kj-staving og sj. Det var jo samme lyden! 3 Lenke til kommentar
Freidig Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 Jeg prater så bredt at det er irriterende Lenke til kommentar
multisync Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 (endret) Ja vi kan le av det nå, men når du sitter på gamlehjemmet er det nok samme lyden. Innen den tid håper jeg at jeg har spart opp nok penger så jeg ikke må bo i norge. Vi får sikkert ikke pensjon når den tid kommer uansett. Endret 28. januar 2013 av multisync Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg