Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"til" er vel ei trondheimsgreie? Hadde en trønder innomhus nettopp som sa det i alle fall.

Jepp, jeg antar det. Jeg har alltid sagt det, selv om jeg ikke snakker rent trøndersk, og visste ikke at det var uvanlig å si det før jeg begynte på VGS :p

Angående kj- og skj/sj-lyden så vil nok den forsvinne om ikke så altfor lenge ja. Helt naturlig at språket forandrer seg til det enklere, og selv om de fleste ikke tenker over det så mye, så er faktisk kj-lyden ganske så komplisert.

Det er litt trist å tenke på alle særpregene språket vårt er i ferd med å miste.

Men det vil komme nye særpreg og :D Vi har mista haugevis av ting fra 500 år tilbake, men vi har fått nye særpreg og.

Lenke til kommentar

Sier du "Trondhjem" eller "Trondheim" ?

Siden du er trønder.

Nå spurte du ikke meg, og ikke er jeg trønder heller, men jeg skriver og sier "Trondhjem", selv om det ikke er korrekt å skrive det, så klarer jeg faktisk å gi faen i OCD-en min på det punktet. Jeg tar meg selv i å si sepe også, i stedet for såpe, men ikke så ofte. Folk sier jeg snakker som en finere enkefrue fra den øvre sosieteten, men det er jeg ikke enig i.

Lenke til kommentar

Nå spurte du ikke meg, og ikke er jeg trønder heller, men jeg skriver og sier "Trondhjem", selv om det ikke er korrekt å skrive det, så klarer jeg faktisk å gi faen i OCD-en min på det punktet. Jeg tar meg selv i å si sepe også, i stedet for såpe, men ikke så ofte. Folk sier jeg snakker som en finere enkefrue fra den øvre sosieteten, men det er jeg ikke enig i.

Skriver du "Trondhjem" på pakker og post?

Lenke til kommentar

Ja vi kan le av det nå, men når du sitter på gamlehjemmet er det nok samme lyden.

Innen den tid håper jeg at jeg har spart opp nok penger så jeg ikke må bo i norge. Vi får sikkert ikke pensjon når den tid kommer uansett.

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...