Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjære dopfolk, jeg har spørsmål.

 

Hva er det dophunder egentlig blir lært opp til, sett på border patrol NZ og AUS nå, og skjønnt at det er egne hunder som de trener til pulver (amfetamin, mdma, kokain og herion). Men vil den oppfatte lukten likt på div. derivater?

 

Har lest litt kjemi for tiden og funnet massevis av morsomme stoffer (vi snakker et par hundre) som jeg aldri har hørt om og de aller fleste har ikke noe navn utover den kjemiske formelen. Derfor jeg begynnte å tenke på den problemstillingen.

 

Tviler på at vi får sett stort til disse stoffene riktignok da de aller fleste enten baserer seg på stoffer som er vansklige å fa tak i eller reaksjonslikninger som gjør produksjon krevende.

Hunder kan trenes til å finne de fleste stoffer så lenge de avgir lukt - slik jeg har forstått det.

Når de trenes legger de en prøve av et stoff i et gitt område, når hunden nærmer seg stoffet får den en godbit, til slutt forstår hunden at hvis han setter seg ned rett ved stoffet som han/hun lukter så er det belønning å få. Dette overføres da til det virkelige scenario hvor hunden da markerer stoffet og etter erfaring får en godbit.

 

Som du da nevner blir det et spørsmål om bruksområde på grunn av kompliserte reaksjoner og lignende, det finnes allerede "gode" løsninger på markedet. Tilbake til trening av hund, jeg tviler på at DEA gidder å lære opp en hund til å finne et spesielt, og sært, derivat når det heller kan læres til å finne kjente stoffer som de vet de finner nesten hver dag.

Lenke til kommentar

Seddelhunder er også ganske vanlig i den tredje verden spesielt. Hunder som sniffer etter sedler for å finne ut om du f.eks har med deg 100k cash i baggen. Opplevd det mye i sør-øst Asia.

 

Det har jeg aldri sett på programmene, riktgnok ville dophunder reagert hvis det var us dollars, for de har visst såppas mye kokainspor i seg at hunder reagerer på en god bunke sedler.

 

Også bruker de beagels for å sniffe etter matvarer i australia.

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...