Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får en flaske rødvin hvis du kommer og tar skriveøkta mi i morra om barokken. As a matter of fact skal du få to.

Jeg har en helvetesuke foran meg når det gjelder skole, så tror jeg sier nei takk :(

 

Edit: Men barokken var ganske morsom. De var så utrolig harry på den tida.

Endret av HedvigR
Lenke til kommentar

Det varer så lenge ja. Når de gikk gjennom ting om igjen så går jeg ut ifra at var det som sto i scriptet, ikke det som var improvisert.

Både og egentlig. Var en del av det improviserte som var veldig bra, men så ville de si det på en bedre måte, eller klarte ikke å si det riktig. Men var særlig innledningstalen til Jon som måtte tas om igjen da jeg var der. Også var det mye interaksjon med publikum og :D

Lenke til kommentar

Klarer noen å tolke dette for meg: "Blir det ikke litt malplassert å bruke det deskriptive egoismebegrepet til psykologisk egoisme i en etisk debatt?" ? :)

 

Malplassert - Feil, galt

 

Deskriptiv - Logiske forholdet mellom utsagn og fakta.

"Et forhold som innebærer at det ene utsagnets sannhetsverdi bestemmer eller begrenser det andre utsagnets muligheter for å være sant eller usant."

 

Egoismebegrepet - Forskjell fra narsissisme, omhandler tendensen til å bare å tenke på seg selv og egen vinning. Uten å gjøre skade.

 

Psykologisk egoisme - Det "naturlige" for mennesket er alltid å gi seg selv forrang (altså høyere prioritet), fremfor hensynet til andre. Kort sagt, å strebe etter maksimeringen av egen lykke og trygghet.

 

Etikk - Moralfilosofi, tanker om handlinger, rett vs galt. Med andre ord grunnlaget for moral.

 

Moral - Brukes i dag gjerne om det sett av moralske (i motsetning til juridiske eller religiøse) normer, verdier og holdninger som aksepteres og forsøkes praktisert av et individ eller en gruppe. Fungerer som ett verdisystem, utifra handlingene dine.

 

Litt hjelp på vei. Fikk lært noe nytt jeg og :)

Lenke til kommentar
Deskriptiv - Logiske forholdet mellom utsagn og fakta. "Et forhold som innebærer at det ene utsagnets sannhetsverdi bestemmer eller begrenser det andre utsagnets muligheter for å være sant eller usant."

 

Så det betyr at hvis person A kommer med et utsagn, men gjør sånn at det utsagnet MÅ være sant og derfor blir det andre usant? Ser nå at han kanskje ikke snakket til meg, men han debatterte mot. Eller misforsto jeg hva ordet betyr?

 

Psykologisk egoisme - Det "naturlige" for mennesket er alltid å gi seg selv forrang (altså høyere prioritet), fremfor hensynet til andre. Kort sagt, å strebe etter maksimeringen av egen lykke og trygghet.

 

Hmm interessant, det betyr -slik jeg forstår det- at egoisme er det med at man tenker på seg selv og egen vinning, så lenge man ikke skader andre -altså som narssisster da?. Psykologisk egoisme derimot betyr at det ligger i menneskets kultur/mentalitet å strebe etter maksimal lykke? Da betyr det jo at han fyren bare støttet opp under mine påstander. Hehe hvis han ikke hadde skrevet så avansert så hadde kanskje vi andre ha forstått det.

 

Litt hjelp på vei. Fikk lært noe nytt jeg og :)

 

Tusen takk (nettet klikka igår, og er generelt for lat til å søke begrepene opp) :) Vel man lærer noe nytt hver da?

 

"Hvordan kan jeg lære å stoppe blødninger ved bønn?"

"Det er bare noen som kan det, det er en gave."

 

Sukk.

 

Haha tror det også var sånn ca. da jeg sluttet å "henge" der.

 

Edit: Glem det I'm back: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=700665&st=0 laught.gif

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...