felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Hørtes smart ut. Hvor mange mennesker har du overbevist på denne måten? Meg selv, primært ;-)) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det er ganske greit dokumentert at antidepressiva gjør folk til følelsesløse roboter. Det er derfor de fleste vil venne seg av med dem så fort som mulig. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Da kommer jo dette av dine personlige erfaringer. Det burde ikke være avgjørende for å velge et standpunkt angående rusmidler. Alle stoffer har bivirkninger og behøver ikke fungere likt for alle mennesker. Det er ingen garanti for at stoffet skal fungere som forventet. Jeg har da aldri uttalt meg på noe annet enn subjektivt grunnlag. Hvordan kan du mene at erfaringer ikke spiller en rolle i forhold til å danne seg et standpunkt? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Ta antidepressiva som eksempel da. Det kan kurere folk med depresjoner, og gjør at en kan føle glede igjen. Kildehenvisning, takk. Det kobler ut deler av hjernen som prosesserer denne tankegangen. Det er derfor umulig å være depressiv når man ikke lenger KAN tenke disse tankene. "Fluoxetine was shown to be effective for depression in six-week-long double-blind controlled trials, where it also alleviated anxiety and improved sleep." "Fluoxetine, but not other selective serotonin uptake inhibitors, increases norepinephrine and dopamine extracellular levels in prefrontal cortex" http://en.wikipedia.org/wiki/Prozac Endret 5. september 2012 av Notelitten Lenke til kommentar
Barnabas Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Samme her. Bruker også utropstegn aktivt, i tillegg til at jeg skyter inn bisetninger med indirekte referanser til FrPs partipolitikk og kaller alle fascister eller nazister hvis de er uenige med meg. Hvor mange mennesker har du overbevist på denne måten? Det handler ikke om å overbevise, det handler om å rope høyest. Jeg har for øvrig med hell overført nettavisdebatt-formen til det "virkelige" liv. Der jeg ville brukt utropstegn i et utsagn, roper jeg heller, dårlig rettskriving blir til slurvete språk og uttale og når noen kommer med motargumenter kommer jeg med personangrep for så å gå. Jeg har enda ikke tapt en debatt. 1 Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det kobler ut deler av hjernen som prosesserer denne tankegangen. Det er derfor umulig å være depressiv når man ikke lenger KAN tenke disse tankene. "Fluoxetine was shown to be effective for depression in six-week-long double-blind controlled trials, where it also alleviated anxiety and improved sleep." "Fluoxetine, but not other selective serotonin uptake inhibitors, increases norepinephrine and dopamine extracellular levels in prefrontal cortex" http://en.wikipedia.org/wiki/Prozac Jeg ber ikke om dokumentert virkning mot depresjon, jeg vil ha klare beviser på at medikamentet gjør at et menneske føler glede. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Stilig, men det blir vel ikke noe Knopfler-konsert på meg denne gangen heller. Synes du skal ta deg turen. Kan sikkert sove her en natt hvis du vil spare noen dollarinos. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Delen om dopamin. Dopamin gjør at du føler glede. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det handler ikke om å overbevise, det handler om å rope høyest. Jeg har for øvrig med hell overført nettavisdebatt-formen til det "virkelige" liv. Der jeg ville brukt utropstegn i et utsagn, roper jeg heller, dårlig rettskriving blir til slurvete språk og uttale og når noen kommer med motargumenter kommer jeg med personangrep for så å gå. Jeg har enda ikke tapt en debatt. Tror ikke du har vunnet en debatt heller, dessverre. Sist jeg hørte følgende kommentarer (som nevnt av vida), var ved valgtorget i Bergen ved sist kommunevalg. - SOS rasisme kalte alle i FrP-boden og Demokratene-boden for facister og rasister, om man oppsøkte dem for en saklig diskusjon, svarte de med "nei, vi snakker ikke med nazister og facister". Ingen diskusjon, ingen vinnere. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det handler ikke om å overbevise, det handler om å rope høyest. Jeg har for øvrig med hell overført nettavisdebatt-formen til det "virkelige" liv. Der jeg ville brukt utropstegn i et utsagn, roper jeg heller, dårlig rettskriving blir til slurvete språk og uttale og når noen kommer med motargumenter kommer jeg med personangrep for så å gå. Jeg har enda ikke tapt en debatt. Kjenner meg igjen. Istedenfor å skrive "@brukernavn" i åpningen, dulter jeg vedkommende jeg ønsker å argumentere mot hardt i skuldra for å vinne oppmerksomhet. Kommer jeg i skade for å trenge ord jeg egentlig ikke kan uten å måtte google definisjonen først, kamuflerer jeg bruddstykket av setningen i sterk hoste. I situasjoner der jeg ville brukt mer enn ett utropstegn tar jeg ikke til takke med å rope, men legger dessuten til urytmisk tramping på enkelte av konsonantlydene. Og hvis jeg mot all formodning skulle påstås å ta feil roper jeg FASCISTJÆVEL og løper i motsatt retning. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Kildehenvisning, takk. Jeg er ingen kjemiker. Jeg har ikke kunnskap til å fortelle deg hvordan det fungerer i detaljer. Slik jeg har forstått det, så fungerer antidepressiva slik at det frigjør stoffer som serotonin og dopamin, som er med på å påvirke belønningssenteret og gi en følelse av lykke. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg er ingen kjemiker. Jeg har ikke kunnskap til å fortelle deg hvordan det fungerer i detaljer. Slik jeg har forstått det, så fungerer antidepressiva slik at det frigjør stoffer som serotonin og dopamin, som er med på å påvirke belønningssenteret og gi en følelse av lykke. Såpass har jeg forstått. Det jeg stusser over er hvorvidt man kan bli lykkelig av kunstig glede. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Såpass har jeg forstått. Det jeg stusser over er hvorvidt man kan bli lykkelig av kunstig glede. Det er ikke kunstig om det er glede du faktisk føler. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Såpass har jeg forstått. Det jeg stusser over er hvorvidt man kan bli lykkelig av kunstig glede. Det er som sagt ikke kunstig, det endrer kjemien i hjernen. Ulempen er at man ikke lenger KAN tenke tankene man tenkte, fordi hjernen ikke lenger kan. Gleden man føler er ekte. Hjernen er som en datamaskin, om man kobler fra et kort som forårsaker bluescreen, betyr det ikke at datamaskinen fungerer på kunstig vis. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det er ikke kunstig om det er glede du faktisk føler. Gleden hadde ikke vært eksisterende om det ikke var for medikamentet, ergo er følelsen kunstig. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Stilig, men det blir vel ikke noe Knopfler-konsert på meg denne gangen heller. Synes du skal ta deg turen. Kan sikkert sove her en natt hvis du vil spare noen dollarinos. Ja, det hadde vært noe, men kjenner jeg meg selv rett, har jeg sikkert andre planer akkurat den kvelden eller noe annet teit som skjer. Når er det? Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 (endret) Gleden hadde ikke vært eksisterende om det ikke var for medikamentet, ergo er følelsen kunstig. Hvorfor? Medikamentet er ekte. Du føler glede, ergo er følelsen ekte. Om du hadde tatt medikamentene uten å vite det, hadde du da følt at lykken var kunstig? Se metaforen til Notelitten. Endret 5. september 2012 av Kammizez Lenke til kommentar
Barnabas Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Gleden hadde ikke vært eksisterende om det ikke var for medikamentet, ergo er følelsen kunstig. Det samme kan sies om alt som skaper glede. Fjerner man den ytre årsaken til gleden, føler man ikke gleden. Det betyr ikke at gleden dermed er kunstig. I så fall blir alle følelser kunstige for de fleste følelser er et resultat av en eller flere ytre årsaker. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Gleden hadde ikke vært eksisterende om det ikke var for medikamentet, ergo er følelsen kunstig. I så fall er all glede kunnstig, fordi den eneste måten å føle glede på (for fungerende hjerner) er at man gjør noe hjernen er programmert til å belønne. Belønningen kommer i form av at dopamin frigjøres i hjernen, dette gir eufori. For noen kan denne gleden tilfredsstilles av handlinger som å gi penger til fattige, eller hjelpe noen som trenger hjelp. Ellers er det naturlige ting som trigger frigjøring av mye dopamin, eks. sex og mat. Lenke til kommentar
felicity Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Det samme kan sies om alt som skaper glede. Fjerner man den ytre årsaken til gleden, føler man ikke gleden. Det betyr ikke at gleden dermed er kunstig. I så fall blir alle følelser kunstige for de fleste følelser er et resultat av en eller flere ytre årsaker. Ytre årsaker blir noe annet. Her er det snakk om stoffer som tar bort muligheten til å utvikle én bestemt følelse, mens den henter frem komponenter som skal utløse en annen. Jeg mener at dette er kunstig, helt greit om dere mener noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg