Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, back in the old days.

Skole var mye bedre før den hersens reformen, altså.

Har sett at storesøstra mi hadde noen ofag skrivebøker fra da hun var liten. Da jeg var på den alderen het det NSM, og RLE het KRL.

KRL ja, banna møkk. Tok fra meg livsynstimene / fritimene.

Før reformen, var det Kristendom, og vi som ikke var kristne, fikk fritak fra timene for å delta på livsynsundervisning. Der hadde vi ikke noen lærer, men inspektøren på skolen pratet med oss om ting og tang for å gjøre oss klare for livet, samt nå og da om andre religioner og mytologier. Vi var en sammensveiset gjeng på 5 ateister og en fra Jehovas vitner. :p

Lenke til kommentar

Har aldri hatt RLE, men har sett søstrene mine ha det, og hjulpet de med det de hadde av spennende religioner (som var relativt lite, siden lærerne tydeligvis ikke hadde særlig interesse for å lære bort noe særlig om verken buddhismen, hinduismen, taoismen eller andre ismer).

Jeg likte ikke KRL. Læreren var bitch.

Prøv å ha en prest. :p

Lenke til kommentar

Fantes ingen alternativ på skolen på slutten av 80-tallet når jeg gikk. Da skulle man lære "barnetroen" og that's it. Ikkeno tull om fritak for å få fritimer. Barn vet ikke sitt eget beste, så vi kunne ikke bare mase om å "få fri". Andre boller på den tida.

Lenke til kommentar

Ja, skole var mye bedre når KRL fantes og man hadde lærere som underviste faget på lik linje med ofag. Som om det var sannheter, altså. (Eller i alle fall veldig sannsynlige teorier!)

Jeg hadde livssynsundervisning. Takket være meg og brodern at de måtte starte opp med det. Lærerstaben hadde et par tørner med vår familie. Jeg er oppdratt kverulant
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...