Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Alle har vært der, er bare å pøse ut søknader, ring/send mail i ett sett til de bedriftene du har søkt på, gjerne møt opp selv om du ikke har noe avtale enda. Prøv å virke så engasjert og ivrig til og begynne som mulig. Søk gjerne på bedrifter som ikke har utløst noe søknad og, i verste fall får du ett nei.

De som bare sitter og klager blir bare sosialklienter, alt ansvar er på dine skuldre. ;)

edit: leif

Noe av det verste jeg vet om er et 'nei' som om jeg ikke er 'god nok'. Men dette er selvfølgelig noe en må tåle i livet ettersom at jeg skal bedømmes på lik linje som andre.

Bare én ting å gjøre, go on welfare.

Det er ikke nok. :hmm:

Jeg er ikke kjønnsdiskriminerende. Du skal få bruke akkurat det samme som en kvinne ville gjort.

Men da er det greit. :wee:

Du får ikke penger fra NAV om du studerer.

Men de hjelper jo med å finne arbeid? Jeg får i tillegg arbeidsledighetstrygd nå.

Nav er tilrettelagt sånn at du må gjøre mesteparten av arbeidet med søking selv, så kan de hjelpe med litt administrative ting senere, ekstremt mange som ikke forstår dette og bare klager på at nav ikke ordner de jobb.

Ellers vil jeg anbefale deg å søke fortrinnsvis på jobber som er relevant mot utdanningen din, og så kanskje sende en håndfull søknader til vaske/butikk-aktige jobber i samme slengen.

Jeg har alltid trodd at de tar mye av arbeidet for en. Men dersom dette ikke stemmer så er de vel egentlig til lite hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men de hjelper jo med å finne arbeid? Jeg får i tillegg arbeidsledighetstrygd nå.

Tviler på de løfter en finger for å hjelpe deg med å finne en deltidsjobb når du studerer og har stipend/studielån. Men du har jo selvsagt mulighet til å benytte databasene deres til å lete etter jobber da, som alle andre.

Jeg har alltid trodd at de tar mye av arbeidet for en. Men dersom dette ikke stemmer så er de vel egentlig til lite hjelp?

Hahahaha. NAV tar mye av arbeidet til noen. Den var god!

NAV virker det. Om du gjør arbeidet selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke tåler ett nei kan du bare legge deg ned og begynne og gråte fordi da kommer du ikke langt ;)

Klarte og få meg jobb hos en bedrift som ikke kommer til å tjene noe på og ha meg der før jeg er ferdig med opplæringen. Og klarer sosialt tilbakestående, tafatte meg det klarer alle det.

Og som sexehlubben sa over her så kan du ikke forvente at nav gjør noe som helst for deg.

Lenke til kommentar

Hva er det du trenger hjelp til i søknadsprosessen? Snakker vi fortsatt om å søke jobb?

Problemet er hovedsakelig det at jeg ikke vet hvor jeg skal starte, hvem jeg skal søke til eller hvordan jeg skal skaffe denne 'erfaringen' som alle krever. Ja, det er snakk om å søke deltidsjobb slik at jeg tjener ekstra penger når jeg studerer.

Lenke til kommentar

Nei NAV kommer ikke til å hjelpe deg med å søke deltidsjobb mens du studerer. Og nei, alle krever ikke erfaring fra en 19-åring. Om du møter opp og gir et bra inntrykk og/eller har en bra skrevet søknad/CV er det vel så bra som erfaring i de jobbene som vil være aktuelle for deg nå.

Veldig mange har sagt det nå, men det du må gjøre er rett og slett å legge til side hemninger du måtte ha om å gå rundt og snakke med folk og få avslag. Det er sikkert tusenvis av butikker i Oslo. Går du innom alle vil nok i alle fall noen av dem om ikke annet ta vare på søknaden din i fall de skulle trenge noen i løpet av høsten.

Lenke til kommentar

Nei NAV kommer ikke til å hjelpe deg med å søke deltidsjobb mens du studerer. Og nei, alle krever ikke erfaring fra en 19-åring. Om du møter opp og gir et bra inntrykk og/eller har en bra skrevet søknad/CV er det vel så bra som erfaring i de jobbene som vil være aktuelle for deg nå.

Veldig mange har sagt det nå, men det du må gjøre er rett og slett å legge til side hemninger du måtte ha om å gå rundt og snakke med folk og få avslag. Det er sikkert tusenvis av butikker i Oslo. Går du innom alle vil nok i alle fall noen av dem om ikke annet ta vare på søknaden din i fall de skulle trenge noen i løpet av høsten.

Jeg skal forsøke det. Har uansett ingenting å tape på det nå. :closedeyes:

Lenke til kommentar

Spør de om erfaring i jobbintervju tar du bare å snakker det bort, gjelder det jobb i oppvasken hos en cafe så bare smør på om at du har kanskje ikke jobbet med oppvask før men at det har vært en av de største interessene dine siden du var liten og at du alltid har drømt om å operere en steamer på egenhånd osv.

Lenke til kommentar

Spør de om erfaring i jobbintervju tar du bare å snakker det bort, gjelder det jobb i oppvasken hos en cafe så bare smør på om at du har kanskje ikke jobbet med oppvask før men at det har vært en av de største interessene dine siden du var liten og at du alltid har drømt om å operere en steamer på egenhånd osv.

HAHAHAHA. Fy faen så idiotisk.

Lenke til kommentar

Med andre ord så mener du at jeg skal ta over samtalen slik at jeg kan misbruke persepsjonen deres til å framstå som noe langt bedre enn det jeg egentlig er? Jeg er egentlig ganske dyktig til å gjøre slikt.

Eller bare være ærlig å si at han frem til nå ikke har hatt noe særlig til pengebehov men at han som student ser for seg en litt annen økonomisk tilværelse enn når han bodde hjemme hos mamma og pappa og at han også har lyst å få seg jobberfaring?

Det er nok bedre å være ærlig ja ettersom at mitt 'egentlige' ferdighetsnivå kommer fram når jeg arbeider.

Lenke til kommentar

Må være lov til å overdrive litt for å få frem ett poeng, du bør dog ikke lyve rett frem. ;)

Nei.

Han kan si noe sånt om han er en jævlig morsom person og har et glimt i øyet som blender intervjueren. Da funker det kanskje.

Lenke til kommentar

Må være lov til å overdrive litt for å få frem ett poeng, du bør dog ikke lyve rett frem. ;)

Nei.

Han kan si noe sånt om han er en jævlig morsom person og har et glimt i øyet som blender intervjueren. Da funker det kanskje.

Tja, kanskje litt feil ordvalg fra min side men gjelder det en jobb som går innenfor ett av interessefeltene, eller noe som hans som han har noe/mye erfaring med med fra fritiden bør man jo få med det i samtalen og søknaden. Og da kan man legge til litt, (bare ikke mer enn han kan bite over og svelge seff)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...