Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Jeg sier det bare fordi karakteren på skolen har ingenting å si for hvorvidt du er intelligent eller noe som helst. Det betyr at du klarer å pugge.

Skolen har forandra seg litt siden din tid gamlefar :p Det blir nå lagt mye mer vekt på dypere forståelse, det å kunne se sammenhenger, refleksjon og lignende. Prøver er i mye mindre grad lagt opp etter å pugge årstall, konkrete fakta o.l.

Men selvfølgelig, det hjelper.

Lenke til kommentar

Er man virkelig smart behøver man ikke pugge eller repetere; da forstår man ting uten å få det forklart flere ganger. Hvis man i tillegg pugger for å sikre seg helt så er det en smal sak å få seksere i alle fag. Jeg er overbevist om at det er dette som skjer i de tilfellene der man ser helt eksepsjonelle vitnemål; gode anlegg kombinert med innsats. Hvis man kun har det ene eller det andre så når man ikke så høyt opp.

Intens og langvarig pugging er mest for mennesker som ikke lærer så fort men som ønsker å gjøre det bra på skolen allikevel. Man kjenner typen; følger intenst med i timen, gjør alle leksene og er alltid bekymret før prøver uansett hvor mye de har lest. De får gode karakter, men aldri rene 6er-vitnemål, og de havner på omtrent samme hylle som de som har gode anlegg for å lære men ikke gjør noen innsats. Og så har man selvfølgelig de stakkarne som har så dårlige anlegg at de må pugge beinhardt for å få en 3 og jubler om de får 4.

Lenke til kommentar

God ettermiddag, frøken. :)

Jeg har tilbragt de siste 5 timene (og vel så det) med gamle bilder fra 80- og 90-tallet.

Finne de i arkivet, scanne de, fikse de opp i Photoshop og så lage bildegalleri og sak med de. Fy søren, så artig! Gamle bilder av barnestjerna Jannicke (Abrahamsen), Bjøro Håland, John Brack, Sputnik, Oluf, Tore Skoglund og Dan Børge Akerø. Jeg savner martna ...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...