settings Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 nja, koranen er det samme for hvem den nå er sin som bibelen er for kristene. Jeg siktet til innen norrøn mytologi da. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg vil påstå at ja, Koranen er en bibel. For de mer hedenske av oss, har vi Eddaene. Den eldre Edda har ukjent forfatter, mens den yngre Edda er skrevet av Snorre Sturlasson, om jeg ikke husker helt feil. Sistnevnte omhandler en svensk konge som drar til Åsgård og møter æsene. Noen andre kan sikkert rette meg. Lenke til kommentar
KristineS Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Har nok ikke noe innen norrøn religion som kan sammenlignes med funksjonen bibelen har i kristendommen. Det meste av stoffet om gudene og kult og slikt var overlevert muntlig for det meste. Det var først en god del senere at ting ble skrevet ned. Men det som er beste kildene vi har i dag er den eldre og den yngre Edda. Den første er ei samling med episke dikt som forteller om gudene og heltene, og den andre var i hovedsak skrevet som ei lærebok i diktekunst/skaldskap med utganspunkt i den eldre Edda. Den inneholder også en del prosaiske omskrivinger av dikt fra den eldre Edda. Stemmer som Datasmurf sier at den eldre Edda har ukjent(e) forfatter(e), og den yngre er skrevet av Snorre Sturlasson Endret 6. juni 2012 av KristineS Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Det var sånn det var ja, dog, jeg har hørt om medlemmer fra Vigrid bruke den eldre Edda som en bibel. Tror de hadde noe om det på hjemmesida si for en 8-10 år siden, sammen med diverse MP3-er hvor herr Tvedt talte om at Odin er stor og at vi er hans utvalgte folk. e: Jeg vil forøvrig ha en sånn kake: Endret 6. juni 2012 av Datasmurf Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Hvorfor vil du ha en sånn kake, om jeg tør spørre? Lenke til kommentar
settings Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 fordi han er en syk, syk mann? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Skal vi sette han i fengsel for å skjære kaken? Lenke til kommentar
Porcela1n Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Når jeg bodde i Tyskland sa jeg at siden jeg var norsk trodde jeg på norrøn mytologi i stedet for å tilhøre noen religion. Alle de gladkristne katolikkene ble kjempesinte på meg og ikke ikke fatte å begripe hvorfor jeg trodde på sånt tull. Oh the irony. 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Ha-ha, det var det jeg sa da jeg ble spurt om religion som liten. "Trur på Odin!" Men ja, Lars har svaret på hvorfor jeg vil ha en sånn kake. Lenke til kommentar
settings Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Når jeg bodde i Tyskland sa jeg at siden jeg var norsk trodde jeg på norrøn mytologi i stedet for å tilhøre noen religion. Alle de gladkristne katolikkene ble kjempesinte på meg og ikke ikke fatte å begripe hvorfor jeg trodde på sånt tull. Oh the irony. Du er faenma genial. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 dette var litt morsomt.. og rart.. http://chichipaul.wordpress.com/2005/08/28/when-were-you-conceived/ Lenke til kommentar
settings Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 er ikke sikker på om jeg ville vite det. men samme det, mor og far mi kosa seg den 13 mars 1995. Lenke til kommentar
Porcela1n Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg trenger en skikkelig bra film!!! Alt utenom romantisk komedie-piss. Du er faenma genial. Tusen takk! Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 (endret) Når jeg bodde i Tyskland sa jeg at siden jeg var norsk trodde jeg på norrøn mytologi i stedet for å tilhøre noen religion. Alle de gladkristne katolikkene ble kjempesinte på meg og ikke ikke fatte å begripe hvorfor jeg trodde på sånt tull. Oh the irony. Hehe, moro. Sier også alltid norrøn mytologi om noen spør om jeg tror på noe. Det er jo uenedelig mye kulere enn de patetiske pysegreiene til samtlige andre religioner... Endret 6. juni 2012 av Kakeshoma Lenke til kommentar
Heddy Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg trenger en skikkelig bra film!!! Alt utenom romantisk komedie-piss. Trainspotting. 1 Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg trenger en skikkelig bra film!!! Alt utenom romantisk komedie-piss. Rosemary's baby 1 Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg trenger en skikkelig bra film!!! Alt utenom romantisk komedie-piss. Jeg ser Invasion of the Body Snatchers (1956). Den er gøyal, men skikkelig bra er den ikke. Den siste filmen ejg så som var skikkelig bra, er Being There (1979). Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg trenger en skikkelig bra film!!! Alt utenom romantisk komedie-piss. Hvorfor ikke romantisk komedie da Ida? Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg trenger en skikkelig bra film!!! Alt utenom romantisk komedie-piss. Hvorfor ikke romantisk komedie da Ida? What, heter hun også Ida? Hvor mange Idaer er det her inne nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg