Gå til innhold

Den nye Forumkaféen

Anbefalte innlegg

De kan du ikke hente ned med apt, da, du må via USS. Tipper de har implementert det ved å sprette inn/godkjenne en PPA dersom du har gyldig signatur elns.

Med fare for å fremstå som en total noob; hæ?

Den var til Kaymeerah. Han skjønte det. Don't beat yourself up, det VAR nemlig teknisk.

Edit: men jeg kan prøve å forklare det lell:

Ubuntu Software Center selger software i tillegg til å være en front for Debian/Ubuntu sitt pakkeverktøy (som heter apt, Advanced Package Tool). Det er ikke mulig å bare hente ned betal-software med apt helt uten videre (for da hadde det vært kjempelett å stjele, right?), så de må ha en løsning for det.

Jeg kan ikke tenke meg at de har giddet å skrive noe særlig over apt for å få gjennom løsningen sin, men apt har allerede løst det for de, vil jeg tro. Apt henter pakkeinformasjon og pakker fra diverse servere rundtom, såkalte "mirrors". Det står blandt annet et på Samfundet i Trondheim. Dette kalles offisielle pakkebrønner.

Men dersom jeg har skrevet noe software selv som jeg ønsker å distribuere må jeg søke om å bli tatt opp og vedlikeholdt av Ubuntu/Debian. Litt upraktisk, spesielt om det er ting som må oppdateres ofte uten å ha blitt tatt opp, for eksempel under testing. Derfor støtter apt såkalte PPA, Private Package Archives. Dette er små pakkebrønner hvem som helst kan hoste, men som du er nødt til å legge til apt manuelt. Så vil du kunne hente med apt som om det lå på mirroret du ellers hadde brukt, du vil ikke se noen forskjell. Fantastisk, hva?

Nåh, sånn jeg tror de har implementert det (bare gjetter, selvfølgelig) er å sjekke mot en register, ev. en konto, om du har betalt for softwaren. Dersom du har det og prøver å laste ned vil de legge til en spesifikk PPA for softwaren og godkjenne nøkkelen deres på din installasjon. Deretter er det bare å laste ned som om det skulle være et annet stykke gratis software.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får starte med litt historie:

Debian er den nest eldste fortsatt levende linux-distribusjonen. Communiy-driven og vanvittig suksessfult prosjekt og er i dag uten tvil den største distribusjonen (dersom vi teller Ubuntu og andre derivater under den, som under panseret strengt tatt er legit). Debian er ikke bare en suksess grunnet sin egen filosofi og brukerbase (eller størrelsen på pakkebrønnen for den sak skyld), men også på grunn av derivatene den har laget. Herunder Ubuntu.

Ubuntu ble startet i 2006 og er i dag antagelig den distribusjonen med mest brukere på desktop. Ubuntu har alltid hatt en eksperimentiell vilje, noe som virkelig smalt i 2011 med 11.04-releasen da de skiftet desktopmiljø til Unity. Mer om det senere.

Mint startet som en fork av Ubuntu som i starten bare shippet Ubuntu, men med proprietære kodeker og slikt innebygget. Ubuntu kan ikke gjøre det grunnet patenter og slikt, så lisensen stopper de. Mint er en community-greie, så de driter i det. Etterhvert har Mint beveget seg mer og mer mot å være en uavhengig distro, blant annet med et par plugins til Gnome2-miljøet som Ubuntu hadde brukt siden 2006 eller så. Alle er ganske fornøyde.

Men der Debian har en sterk core og masse diskusjoner blant "the board" og Ubuntu har en åpenbar retning ved å prøve å shippe distroen sin på så mange forskjellige enheter som mulig (hence Unity) er Mint stort sett ledet av én mann. Dette gjør at distroen vingler langt mer. I tillegg lages Mint tydelig etter "hva som er populært nå", for da mange skrek grunnet Ubuntus drastiske skifte fra Gnome2 var Mint raskt ute med å lage en "gnome3-som-ser-ut-som-gnome2"-spin. Mint prøver med andre ord SVÆRT hardt på å gjør alle glade og fornøyde og ender opp med et inkonsistent, klumpete og fælt miljø.

På operativsystemnivåsiden er Mint stort sett helt likt Ubuntu uansett (slik Ubuntu stort sett er likt Debian :>), så dette er kun en front der.

Det er ok å ikke være med på flowen Ubuntu hadde ved å radikalt skifte desktopmodell over én release, men Mints "vi vil gjøre alle til lags og lager derfor en HAUG dårlige løsninger som ligner på noe gammelt" fungerer overhodet ikke. Det er en stusselig distro jeg ikke ser noen grunn til å bruke. Den har heller ingenting unikt over seg utover Cinnamon som er en påhacket Gnome 3 fallback mode. Æsj. Jeg savner mer visjon og vilje, og vil du ha noe seriøst går du ikke til Mint.

Det øker også betydelig sjansen for breakage. All modernisering som har skjedd i Mint har bare vært ved å hente ned forandringene Canonical har gjort på sin side.

Interessant. Burde jeg i så fall bruke Ubuntu med Unity, eller den siste versjonen av Ubuntu før de skiftet til Unity, eller noe annet av det jeg antar du anbefalte meg i den frie kafeen sist jeg var innom der med spørsmålene mine ang. distroer?

Lenke til kommentar

De kan du ikke hente ned med apt, da, du må via USS. Tipper de har implementert det ved å sprette inn/godkjenne en PPA dersom du har gyldig signatur elns.

Med fare for å fremstå som en total noob; hæ?

Den var til Kaymeerah. Han skjønte det. Don't beat yourself up, det VAR nemlig teknisk.

Ah, da forstår jeg at jeg ikke forsto så mye.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor jeg er, hoppet på en t-bane fra Holmenkollen. Tøft, hva?

T-banen kjører inn mot sentrum, og ut på "andre siden". Hver T-bane har et kart ved inn/utgangen som viser hvor T-banen kjører. Om du vil til sentrum, burde du gå av ved Nationaltheateret, Stortinget eller Sentralbanestasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor jeg er, hoppet på en t-bane fra Holmenkollen. Tøft, hva?

T-banen kjører inn mot sentrum, og ut på "andre siden". Hver T-bane har et kart ved inn/utgangen som viser hvor T-banen kjører. Om du vil til sentrum, burde du gå av ved Nationaltheateret, Stortinget eller Sentralbanestasjonen.

Har tenkt meg til Lillestrøm!

Lenke til kommentar

Det går FINT å hoppe på t-bane som går feil retning fra der du skal til..det gjorde jeg på mitt første jobb-intervju. Ble 30 minutter forsinka. Litt flaut. Tok t-banen i motsatt retning, og skjønte det ikke før 20 minutter senere.

Forresten, du må ta TOGET til lillestrøm. Det går ingen t-bane så langt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Interessant. Burde jeg i så fall bruke Ubuntu med Unity, eller den siste versjonen av Ubuntu før de skiftet til Unity, eller noe annet av det jeg antar du anbefalte meg i den frie kafeen sist jeg var innom der med spørsmålene mine ang. distroer?

Siste med Unity (12.04) er LTS (Long Term Support), så den er sånn sett til å anbefale. Jeg bruker den selv for å teste Unity, og det har blitt ganske OK. Noen mangler her og der, men alt i alt et LANGT bedre alternativ en f.ex. Windows.

Alternativt kan du ta en kikk på Kubuntu 12.04. Ubuntu med KDE. KDE er en fantastisk desktop, den absolutt beste på *nix-fronten. Standardkonfigurasjonen er horribel, da, så jeg ville gitt meg selv litt tid til å tweake den før jeg ga opp. PM/tråd/whatever for tips der.

Lenke til kommentar

Siste med Unity (12.04) er LTS (Long Term Support), så den er sånn sett til å anbefale. Jeg bruker den selv for å teste Unity, og det har blitt ganske OK

>Unity

>OK

Forøvrig har det vært mange andre diskusjoner her, så at det nå er om et tema som ikke interesserer deg er ikke et gyldig argument Bytex.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siste med Unity (12.04) er LTS (Long Term Support), så den er sånn sett til å anbefale. Jeg bruker den selv for å teste Unity, og det har blitt ganske OK. Noen mangler her og der, men alt i alt et LANGT bedre alternativ en f.ex. Windows.

Alternativt kan du ta en kikk på Kubuntu 12.04. Ubuntu med KDE. KDE er en fantastisk desktop, den absolutt beste på *nix-fronten. Standardkonfigurasjonen er horribel, da, så jeg ville gitt meg selv litt tid til å tweake den før jeg ga opp. PM/tråd/whatever for tips der.

Ah, kanskje teste Kubuntu da. Var borti KDE for en 8-9 år siden, antar det har forandret seg siden da, men ...

Eneste aberet med å skifte til fulltime *nix, er at jeg er en gamer og føler ikke for å kjøre spill via Windows-emulator / virtual.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...