Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Åh, er det plutselig gyldig nå? Erfaringen din er verdiløs.

Jeg vil ikke si opplevelser med tusenvis av mennesker er en verdiløs erfaring. Jeg har nok av "dumme brukere"-historier til å fylle en bok.

Webmail er ikke en del av Windows. Wordpad er en stusselig erstatning for dedikerte dokumentbehandlingsprogrammer, både office-WYSIWYG og andre (LaTeX, f.ex).

Du spurte hva man kunne gjøre med en nyinstallert Windows. Der har du svaret. Det er muligens ikke verdens beste muligheter, men du har de.

Linux gjør med sentraliserte pakkebrønner.

Jeg skal faktisk sjekke hvor mye den klarer å ta kontra Windows sin Update.

Når ble det relevant? Dessuten kan ikke de bruke Windows heller. Antagelig hadde de hatt det vel så lett, om ikke lettere, med å forstå linux.

Det er umulig å si hva de hadde syns ville vært enklere. Mener jeg leste en test om dette for noen år siden, men husker ikke hva konklusjonen der ble.

Hahaha. Nei. Vet du hva et virtuelt skrivebord er?

Med mindre det plutselig har fått en ny betydning, noe ala dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaring. :)

 

Her har du nok dessverre rett. Det er trist hvor mange som ikke vet hvordan de bruker en datamaskin.

 

Surfe på nettet, skrive dokumenter (wordpad), lese e-post (webmail) og høre på musikk (wmp).

 

Ikke minst dra med en haug med drit fra nettet ved bruk av IE.

 

Ubuntu inkluderer cloud hosting, en gode (!!) mediaspillere, en full image processor (GIMP), en full office pack (LibreOffice), en nettleser og mye mer som dekker behovene for de aller fleste, og hvis det ikke gjør det har du alt i pakkebrønnen, noe som også er lett å bruke (Add/Remove Software).

 

Det hadde selvfølgelig vært det beste, men slik fungerer dessverre ikke verdenen. Windows gjør en fin jobb med å søke opp de fleste drivere automatisk da, men det er dessverre ikke oppdatert med det nyeste.

 

Ekstremt mange drivere er mainlined i Linux, og de fleste distribusjoner søker opp drivere automatisk, eller bedre, inkluderer dem i installasjons-isofilen.

 

Du ville blitt overrasket over alt som burde være kjempe-enkelt, som faktisk er vanskelig for en vanlig person ikke er interessert i PC-er.

 

Jo, jeg har hatt en del erfaring med lette oppgaver som mange får til å høres uhyre vanskelig ut. Likevel er det å oppdage virtuelle skrivebord med uhell like lett som å oppdage Aero Flip3D med uhell, og det har jeg sett en god del folk av samme kunnskap gjøre før.

 

Hæ? Sa du noe? Jeg registrerer ikke hva linux-folk sier, for unix er mye hippere.

 

Kan ikke dere linux-karer gå i GNU/Linux delen av forumet og krangle videre der? Ikke okkupere hele kafeen? Dere får tilogmed postcount i den delen av forumet!

Dere maser of fjaser hele tiden om ting jeg finner langt ifra interessant, skulle trodd tålmodigheten gikk begge veier.

 

µtorrent er helt trygt å bruke, ikke la deg skremme.

Hva har det der med en torrent-klient å gjøre?

 

MPAA eier µtorrent, og µtorrent er proprietær programvare. Hva slags midler de velger å legge inn vet ingen av oss noe om, men "better safe than sorry".

 

Jeg foreslår at de som bruker µtorrent skifter med en gang.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Hvorfor skulle det være vanskelig å forstå?

Beats me, men folk generelt har vanskelig med å forstå de mest banale tingene på PC-en sin.

Her har du nok dessverre rett. Det er trist hvor mange som ikke vet hvordan de bruker en datamaskin.

Veldig trist. Spesielt mennesker som jobber på en datamaskin 8 timer hver dag, og så vet de ikke engang om en brøkdel av funksjonalitetene.

Ikke minst dra med en haug med drit fra nettet ved bruk av IE.

Dessverre. Men nå får jo de automatisk beskjed om å laste ned andre nettlesere ved å installere oppdateringer da. Det hjelper.

Ubuntu inkluderer cloud hosting, en gode (!!) mediaspillere, en full image processor (GIMP), en full office pack (LibreOffice), en nettleser og mye mer som dekker behovene for de aller fleste, og hvis det ikke gjør det har du alt i pakkebrønnen, noe som også er lett å bruke (Add/Remove Software).

Ja, det er en flott pakkebrønn som er der, men hvor enkel er den for inkompetente mennesker? Får teste ut nyeste linux, så jeg får sjekka litt hvordan ståa er der per nu.

Ekstremt mange drivere er mainlined i Linux, og de fleste distribusjoner søker opp drivere automatisk, eller bedre, inkluderer dem i installasjons-isofilen.

Høres interessant ut. Sjekker det opp.

Jo, jeg har hatt en del erfaring med lette oppgaver som mange får til å høres uhyre vanskelig ut. Likevel er det å oppdage virtuelle skrivebord med uhell like lett som å oppdage Aero Flip3D med uhell, og det har jeg sett en god del folk av samme kunnskap gjøre før.

"Hei, skjermbildet mitt er plutselig opp-ned. Hva har skjedd? Jeg må vel ikke snu skjermen min vel?"

Folk finner så mye rart på PC-en sin. Og når noe plutselig har skjedd, blir de livredde for å prøve videre.

Kan ikke dere linux-karer gå i GNU/Linux delen av forumet og krangle videre der? Ikke okkupere hele kafeen? Dere får tilogmed postcount i den delen av forumet!

Må ha en pause fra all forumtøsingen og barnemisbruket. :tease:

 

Men ok, skal si meg fullført nå, og heller fikse meg frokost.

Hva slags midler de velger å legge inn vet ingen av oss noe om, men "better safe than sorry".

Jeg skal si ifra når jeg får et brev i posten fra MPAA. ;)

Lenke til kommentar

Ja, det er en flott pakkebrønn som er der, men hvor enkel er den for inkompetente mennesker? Får teste ut nyeste linux, så jeg får sjekka litt hvordan ståa er der per nu.

 

Den kan jeg svare på: Under installasjon (av de store consumer-distroene som Fedora og Ubuntu) er det en rask tutorial. Jeg tar Ubuntu som eksempel ettersom den faktisk retter seg ganske spesifikt mot ikke-savvy brukere. Der står det om Software Center. Idet du starter opp står det også Software Center på siden. Vis meg den brukeren som ikke klarer å installere noe derfra.

 

Det er LANGT enklere enn det å måtte VITE hva programmet heter, klare å søke det opp, finne riktig fil og så installere, gjerne med å også måtte ta hensyn til path mm.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...