Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bedre er ikke noe man kan presentere tall på

Joda, det kan man. Man må bare finne den riktige definisjonen av "bedre".

1-2% på desktop-markedet ja. Det er ikke utbredt. At Linux brukes til servere og supercomputere, kan jeg godt skjønne. Det er lett å konfigurere det slik du vil ha det(imotsetning til win-serv), det er stabilt, og det er kraftig når man vet hva man holder på med. Og Windows-servere har en drøss med ting som man må grave seg igjennom for å få fjernet, om det i det hele tatt er mulig.

 

Men desktop-brukerene, bare 1-2%? Det er lite. Fryktelig lite. Og det er der problemet ligger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem. Det er superlett å få linux-support.

 

Skal vi se på bedre, da, finne noen krav:

 

Compositing og fungerende 3D: Gnome3, Unity, KDE4. Check. Win7 har to-tre opp/ned-animasjoner, men ikke native expose, desktop grid.

Virtuelle workspaces: Alle linux-desktoper. Check. Windows: nei.

Full desktop suite ved install: alle linux-desktoper: check. Windows: nei.

Native semantisk søk: KDE4: check. Gnome3, unity, xfce: nei. Windows: nei.

Restartless tiling: KDE4: check. gnome3, unity, xfce, windows: nei

Integrert message bus: alle linux-desktop. check. Windows: check (ca.)

Støtte for regler for applikasjonshåndtering: alle linux: check. Windows: nei.

 

Har du flere krav for "bra" desktop må du gjerne presentere det.

 

Edit: Åh, en til! Clipboard med middle-click-paste: samtlige linux: check. Windows: nei.

 

Edit:

 

- .NET 4 Client Profile

- uTorrent

- Patience (incase of bugs/crashes)

- unrar.dll in the same folder as DownSort.exe

Er du seriøs?

Endret av Lycantrophe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem. Det er superlett å få linux-support.

For de som vet hvor de skal lete ja. For en vanlig person, er det nok ikke like enkelt dessverre.

Skal vi se på bedre, da, finne noen krav:

Er dette dine krav for hva som må være bra i et OS? Vil det kravet tilsvare kravet for en 40-årig økonom? En 20-årig student? en 30-årig kunstner?

- .NET 4 Client Profile

- uTorrent

- Patience (incase of bugs/crashes)

- unrar.dll in the same folder as DownSort.exe

Er du seriøs?

Hva? Det er naturligvis mer vanskelig å lage slike scripts i Windows-miljøet, men det er jo fortsatt et alternativ, fremfor å bytte ut et helt OS.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

For de som vet hvor de skal lete ja. For en vanlig person, er det nok ikke like enkelt dessverre.

De som har blitt introdusert har også funnet en kanal der de kan spørre om hjelp.

 

Er dette dine krav for hva som må være bra i et OS? Vil det kravet tilsvare kravet for en 40-årig økonom? En 20-årig student? en 30-årig kunstner?

Det var spesifikt rettet mot desktop (som det var DU som dro inn). Har du andre krav må du gjerne presentere de, så skal vi ta en sammenligning.

 

Hva? Det er naturligvis mer vanskelig å lage slike scripts i Windows-miljøet, men det er jo fortsatt et alternativ, fremfor å bytte ut et helt OS.

Det at du ikke preseterer å se hva som er galt med det der får meg til å tvile ganske godt på kompetansen din.

 

Jeg anbefalte forøvrig ingen å skifte OS (jeg gjør det selvfølgelig, men det er en annen sak). Jeg spurte om jeg var i stand til å lage en løsning eller ikke, og det spørsmålet var helt avhengig av platform.

Lenke til kommentar

Er dette dine krav for hva som må være bra i et OS? Vil det kravet tilsvare kravet for en 40-årig økonom? En 20-årig student? en 30-årig kunstner?

 

Skal ikke se bortifra at virtuelle desktops og tiling hadde gjort det enklere for de også, istedenfor at de må bruke noen tusen på enda en dataskjerm.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ jeg fant: http://www.torrent-invites.com/bittorrent/83942-automatically-unrar-downloads-using-utorrent.html

 

De eneste kravene jeg har til OS:

1. Fungerer out-of-the-box.

2. Installasjons-CD-er som følger med ekstrautstyr fungerer.

3. Massevis av "fungerer ikke? trykk neste for å fikse eller se tips".

 

Windows har alt dette, noe som gjør det mye enklere for enhver person å sette seg ned og installere hva de vil.

 

Og igjen driver du med angrep. Kan ikke du heller bare påpeke at "det og det er galt å bruke", fremfor å hele tiden fremheve din kunnskap?

Lenke til kommentar

Ser forøvrig ingen krav Windows (som OS og desktop) dekker eksklusivt. Utover vane, selvsagt, men det er ikke et kvalitetsmål.

 

Native støtte for DirectX, men det er vel alt.

 

3. Massevis av "fungerer ikke? trykk neste for å fikse eller se tips".

 

Med Windows sine ubrukelige forslag så hjelper ikke det der noe særlig. De fleste tipsene Windows gir er noe du burde prøvd uansett hvis det ikke virker som det skal, uten at OSet måtte tipse deg. Med mindre man ikke er datakyndig, men da tror jeg ikke de vet hvordan de skal fikse det selv om de får tips.

 

Det skal forøvrig påpekes at går noe galt under Linux vil du i 99.9% av tilfellene få en feilmelding som sier akkurat hva som er galt, imotsetning til Windows sin "Dette programmer har sluttet å virke". Den feilmeldingen kan søkes på nettet og du vil da finne ett svar.

 

EDIT: Ubuntu er out-of-the-box forresten. Mint even more so, men den har en shitty installer for avanserte brukere. Angående punkt to så har du ikke en sak med Windows, da Windows ikke inkluderer ett brukbart skrivebord og brukbare applikasjoner der hvilken som helst Linux-distro gjør det, bortsett fra Arch, Gentoo og de.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

De eneste kravene jeg har til OS:

1. Fungerer out-of-the-box.

Hm. Hvor mye kan du gjøre med REN Windows-installasjon?

 

Tenkte meg det.

2. Installasjons-CD-er som følger med ekstrautstyr fungerer.

Bedre å ikke trenge installasjonsCD.

3. Massevis av "fungerer ikke? trykk neste for å fikse eller se tips".

Bedre at ting fungerer. Slik er det forøvrig i linux-verdenen og.

 

Edit: Ingenting av dette går på desktop heller. Det går på administrasjon. Det er noe HELT annet (forøvrig også mye enklere på linux)

Endret av Lycantrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye enklere med to skjermer enn virtuelle skjermer. Folk flest vet ikke hvordan man bruker en datamaskin.

 

Kan umulig være vanskelig å bruke ctrl + alt + left for å skifte ett skrivebord til venstre, eller enda enklere, bevege musen ned i ett hjørne på skjermen.

 

Du kan forøvrig kombinere flere skjermer og virtuelle skrivebord.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...