Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest alle discworld-bøkene, de nye er også brilliante.

Ikke verst. Det er målet mitt i disse dager. Kjøpe og lese alle. Har vel gått gjennom 10 eller noe, og har 3-4 som jeg ikke har lest.

Sånn sett likte jeg "Good Omens" veldig godt, jeg fikk øya opp for både Pratchett og Gaiman. ^^

 

Vel, jeg begynte å lese dem for 15 år siden, så jeg har ikke sånn 50 bøker å komme meg gjennom først :)

Lenke til kommentar

Så klart man klarer det selv. Men hvorfor gjøre det hvis man kan automatisere prosessen? Eller trives du med å gjøre unødvendige ting?

Mer kontroll. Mer orden. Mer ryddighet.

 

Pek på et punkt hvor jeg tar feil.

Dine utallige kommentarer om hvor linux revolusjonerer arbeidsmiljøet til enhver bedrift i hele den vide verdenen. Hadde Linux vært så bra som det hadde vært, ville det vært dominerende.

Lenke til kommentar

Mer kontroll. Mer orden. Mer ryddighet.

HAHAHA.

 

Dine utallige kommentarer om hvor linux revolusjonerer arbeidsmiljøet til enhver bedrift i hele den vide verdenen. Hadde Linux vært så bra som det hadde vært, ville det vært dominerende.

Burde kanskje spesifisert at jeg siktet til denne casen.

 

Forøvrig er du bra ignorant om du ikke vet at det er svært utbredt.

Lenke til kommentar

Har lest alle discworld-bøkene, de nye er også brilliante.

Ikke verst. Det er målet mitt i disse dager. Kjøpe og lese alle. Har vel gått gjennom 10 eller noe, og har 3-4 som jeg ikke har lest.

Sånn sett likte jeg "Good Omens" veldig godt, jeg fikk øya opp for både Pratchett og Gaiman. ^^

 

Vel, jeg begynte å lese dem for 15 år siden, så jeg har ikke sånn 50 bøker å komme meg gjennom først :)

He-he, ser den. :)

Jeg begynte for 4 år siden, og har lest det innimellom veldig mange andre bøker. Jeg har for mange svin på skogen, tror jeg.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med noe? Laster ofte torrenter som er delt opp i flere rar-filer. Er det noe mulighet for å automatisere prosessen med å dekomprimere filene og slette rar-filene etterpå?

 

Mulig du kan bruke PowerShell, men mer vet jeg ikke.

 

Mer kontroll. Mer orden. Mer ryddighet.

 

Hvis du skriver ett skript for å gjøre ting automatisk for deg, vil du ikke da vite nøyaktig hva skriptet gjør? Ergo har du kontroll, orden og ryddighet.

 

Dine utallige kommentarer om hvor linux revolusjonerer arbeidsmiljøet til enhver bedrift i hele den vide verdenen. Hadde Linux vært så bra som det hadde vært, ville det vært dominerende.

 

Skrivebordsmiljø og spesielt vindubehandlere er mye bedre i Linux-verden.

 

Som lyc sa er Linux allerede godt utbredt i verden.

 

Og du har en forferdelig dårlig vane til å anta ting du ikke har peiling om.

 

Hvor antok han ting han ikke hadde peiling på? Eller kanskje det er motsatt, at i dette tilfellet er det du som ikke har peiling?

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir mer orden og ryddighet ved å gjøre det automagisk. Kontrolldelen skal du ha.

Liker å gjøre ting selv, selv om funksjonene i Total Commander er kjekke å ha når jeg omorganiserer musikkbiblioteket og slikt (mass rename, etc).

Burde kanskje spesifisert at jeg siktet til denne casen.

 

Forøvrig er du bra ignorant om du ikke vet at det er svært utbredt.

Du har ingen tall som støtter dine utsagn om at Linux er svært utbredt.

Ja, i servermarkedet er det godt utbredt, men nå snakker vi om vanlige arbeidsmaskiner.

 

Og denne casen? Du antar at jeg ikke vet hva automatisering er, ut ifra at jeg sier at man klarer å slette filer selv. Det er som å si at jeg ikke vet hva en bil er, bare fordi jeg ikke liker å kjøre dem.

Lenke til kommentar

Nei, jeg sikter mer til at han SPØR om en automatiseringsløsning og presenterer: "gjør det manuelt". Ikke på noe punkt har du heller snakket om desktops, men en linux-desktop hadde løst problemet til Lars på 5min. Det er LANGT tyngre å gjøre det på Windows.

 

Konklusjonene dine er bare utrolige.

Lenke til kommentar

Hvis du skriver ett skript for å gjøre ting automatisk for deg, vil du ikke da vite nøyaktig hva skriptet gjør? Ergo har du kontroll, orden og ryddighet.

Hvis JEG skriver et script, er det noe annet.

Skrivebordsmiljø og spesielt vindubehandlere er mye bedre i Linux-verden.

 

Som lyc sa er Linux allerede godt utbredt i verden.

Tall? Kilder? Wut?

Hvor antok han ting han ikke hadde peiling på? Eller kanskje det er motsatt, at i dette tilfellet er det du som ikke har peiling?

Om du leser det som står der, er det rimelig åpenbart.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med noe? Laster ofte torrenter som er delt opp i flere rar-filer. Er det noe mulighet for å automatisere prosessen med å dekomprimere filene og slette rar-filene etterpå?

Benytte en avspiller som støtter rar-pakking out-of-the-box som f.eks xbmc :)
Lenke til kommentar

Nei, jeg sikter mer til at han SPØR om en automatiseringsløsning og presenterer: "gjør det manuelt".

Da kan du heller si det, fremfor å påstå ting.

Ikke på noe punkt har du heller snakket om desktops

Jeg snakker alltid om desktop-linux. Server-linux vet alle har god plass i markedet. Du snakker om desktop-linux selv, med mindre du anbefaler L4r5 å installere Server-linux på en enkelt-PC?

men en linux-desktop hadde løst problemet til Lars på 5min. Det er LANGT tyngre å gjøre det på Windows.
Godt mulig. Men hva slags andre sprell må han gjøre for å komme seg dit?
Lenke til kommentar

Bedre er ikke noe man kan presentere tall på, men skrivebord på Windows har vært en trist opplevelse siden Win95. Ikke særlig har forandret seg siden da heller.

 

Utbredelse: http://i.top500.org/stats

Der er ca. 450 linux bare på de 6 øverste plassene.

 

Litt dårlig kilde, men:

http://en.wikipedia....erating_systems

 

Der er linux anslått til mer enn 60% på server. Mellom 1 og 2% på desktop.

 

Godt mulig. Men hva slags andre sprell må han gjøre for å komme seg dit?

I Lars' tilfelle: Gi meg 5min og velge om han vil bruke rtorrent, ktorrent, deluge eller transmission*

 

* eller andre klienter som støtter script execution når en dl er ferdig.

 

Edit2: Og "server"-linux er ikke forskjellig fra desktop-linux. Tenk.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker alltid om desktop-linux. Server-linux vet alle har god plass i markedet. Du snakker om desktop-linux selv, med mindre du anbefaler L4r5 å installere Server-linux på en enkelt-PC?

 

Haha, det er ikke stor forskjell mellom server-linux og desktop-linux. Eneste forskjellen er hva du installerer og hva du bruker den til. Pakkebehandleren er der fortsatt, så om jeg virkelig ville kunne jeg installert Gnome, KDE, XFCE eller hvilket som helst annet skrivebordsmiljø.

 

Fakta er at Linux gjør slike ting mye lettere. Feks, sette opp en cronjob som sjekker om torrenten er ferdig, og om den er det, gjøre det automatisk.

EDIT: Eller som lyc foreslo, bruke en klient som støtter script execution.

 

Forøvrig burde du spesifisere at du mener desktop-linux når du sier at Linux ikke er utbredt.

 

Godt mulig. Men hva slags andre sprell må han gjøre for å komme seg dit?

 

Ett simpelt skript. Ikke særlig tungvindt.

 

Mulig han kunne søkt på nettet og funnet noen som allerede har skrevet det, evt. spørre noen her om å skrive det.

 

Hadde jeg vært et troll så hadde jeg fått 10/10 for å starte en heftig diskusjon. Dessverre er jeg bare en ignorant bruker som leita etter en lettvinn løsning.

 

Som sagt, sjekk ut PowerShell.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...